۱۶ جمله ظاهرا بی ضرر که در واقع بسیار آزار دهنده هستند

16 جمله ظاهرا بی ضرر که در واقع بسیار آزار دهنده هستند
امتیاز به این post

 

 

همه ما وقتی غمگین می شویم به حمایت اطرافیان احتیاج داریم؛ اما گاهی اوقات حرف هایی که دیگران برای تسلی خاطر ما می زنند فقط احساسات منفی مان را شدیدتر می کند. حتی مثبت نگری هم زمانی که ما را تشویق کند تا احساسات خود را نادیده بگیریم و مشکلات را کوچک تر از اندازه واقعی ببینیم، مضر خواهد بود. بعضی حرف ها ممکن است مثبت به نظر برسند، اما در واقع تنها احساسات منفی را تحریک می کنند.

 

“توی دردسر افتادی”

این حرف فقط تاکید می کند که وضعیت شما چقدر ناخوشایند است، و در آن هیچ اثری از امید به آینده و رفع مشکلات به چشم نمی خورد. اگر بعدها دوباره مشکلی برایتان پیش بیاید احتمالا دیگر با گوینده این جمله درددل نخواهید کرد.

  • راه بهتر برای گفتن جمله بالا این است: “می دانم که حس بدی داری. هر زمان که خواستی می توانی با من تماس بگیری؛ خوشحال خواهم شد که به صحبت هایت گوش بدهم.”

 

“تو قوی هستی، باهاش کنار میای”

معمولا این حرف را زمانی می شنویم که اصلا احساس قدرت نمی کنیم. هدف گوینده چنین جملاتی این است که برایتان انگیزه ایجاد کند و به شما نیرو بدهد، ولی به عقیده روانشناسان این جمله هیچ فایده ای نخواهد داشت و فقط به شخص یادآوری می کند که احساس ناتوانی دارد.

  • بهتر است به جای جمله بالا بگویید “من جای تو نیستم و نمی دانم چقدر برایت سخت است. فقط بگو چطور می توانم کمکت کنم.”

 

“منم یک زمانی همچین شرایطی داشتم”

وقتی فرد مصیبت زده ای را می بینید ممکن است فکر کنید که می دانید او چه احساسی دارد، اما در واقع اینطور نیست. هر انسانی سرگذشت و شرایط منحصر بفرد خود را دارد. تجربه ما به دیگران کمک نمی کند تا دوران سخت خود را پشت سر بگذارند.

  • راه بهتر برای گفتن جمله فوق این است: “من مدتی قبل وضعیت مشابهی را تجربه کردم، ولی موفق شدم به زندگی عادی برگردم. شرایط هیچ دو نفری دقیقا مثل هم نیست، اما اگر فکر میکنی ممکن است به تو کمک کند خوشحال می شوم تجربه خودم را برایت بگویم.”
حتما بخوانید:   سکشوال پارتنر چیست؟

 

“زمان همه چیز رو حل میکنه”

گفتن این جمله به افرادی که مصیبتی بر آنها وارد شده است فقط باعث رنجیدن شان می شود. البته در نهایت همه به مشکل خود عادت و یا آن را حل می کنند، اما گذشت زمان به آنها کمک چندانی نخواهد کرد. بسیاری از مردم در مواجهه با غم و اندوه به دنبال راه حلی برای برطرف کردن مشکل خود می گردند، اما برخی مسائل قابل حل نیست. هر موقعیتی کاملا منحصر بفرد است و هیچکس نمی تواند با اطمینان بگوید که احساس شما تا چه مدت ادامه خواهد داشت.

  • بهتر است در چنین موقعیتی بگویید “کاش اتفاقات دیگری می افتاد.”

 

“خیلی ها اوضاع شون از تو خیلی بدتره”

این واقعیت که وضع شما از کودکان گرسنه آفریقایی بهتر است، شما را خوشحال نمی کند و درد و رنج تان را هم تسکین نخواهد داد. بعضی افراد سعی می کنند مشکل شما را کوچک جلوه دهند (و البته معمولا به شکل غیر آگاهانه این کار را انجام می دهند). گوینده جمله فوق سعی دارد شما را دلداری بدهد ولی در این حالت صحبت هایش باعث خواهد شد به خاطر اینکه برای مسائلی “پیش پا افتاده” دچار احساسات منفی شده اید، احساس گناه کنید.

  • بهتر است بگویید “آیا می توانم کاری کنم که وضعیت تو بهتر شود؟”
  • کار خاصی، مثلا انجام دادن خریدهای روزانه دوست تان یا آوردن بچه هایش از مدرسه را پیشنهاد دهید.

 

“می تونست بدتر از اینا باشه”

این واقعیت هم که وضعیت تان ممکن بود بدتر از این باشد واقعا به شما کمکی نمی کند. بله، می توانست بدتر از این هم اتفاق بیفتد، اما شنیدن این حرف احساسات شما را بی اهمیت جلوه می دهد.

  • بنابر این پیشنهاد می کنیم بگویید “اگر به من احتیاج داشتی کافیست که بگویی.”

 

“من که هیچ وقت ازش خوشم نیومد”

این جمله به حل مشکل کمکی نمی کند و باعث می شود طرف مقابل تعجب کند که چرا این حرف را زودتر به او نگفتید. قضاوت درباره مرد یا زنی که دوست شما نسبت به او احساسات شدیدی دارد، بیشتر به وی صدمه خواهد زد.

  • یک راه بهتر برای گفتن جمله بالا این است: “تو لیاقت شخصی را داری که قدردان عشقت باشد، و قطعا او را پیدا خواهی کرد.”
حتما بخوانید:   ۴ موردی که بی سر و صدا منجر به افسردگی می‌شوند

 

“من فقط بهترین چیزا رو برای تو می خوام”

معمولا بعد از این جمله با نقض حریم شخصی خود مواجه می شوید و بدون اینکه از طرف مقابل درخواست نصیحت کرده باشید، نصیحت های او را خواهید شنید. افرادی که حرف های آزار دهنده می زنند معمولا خیلی پیگیر و سمج هم هستند، و اگر شما خجالتی باشید اوضاع بدتر هم می شود چون جسارت کافی برای توقف ارتباط با آنها را نخواهید داشت.

  • توصیه می کنیم بگویید: “نمی دانم الان چه احساسی داری. من هرگز در چنین شرایطی نبوده ام، بنابر این برایم سخت است که احساس تو را درک کنم. اما دوست دارم بفهمم که چه حالی داری. بیا با هم چای بخوریم و صحبت کنیم.”

 

“بهت گفته بودم که اینجوری میشه”

وقتی فردی دچار مشکل می شود، خودش حس بدی دارد. این جمله فقط احساس بدتری در او ایجاد می کند و باعث عصبانیت یا کینه می شود. افرادی که فکر می کنند کارهای خودشان همیشه درست است، هیچ فرصتی را برای گوشزد کردن اشتباهات دیگران از دست نمی دهند. برداشت شنونده از جمله فوق این است: “من نمی خواهم جزئیات را بشنوم؛ فقط این را می دانم که همه اش تقصیر خودت است.”

  • به جای این حرف خوب است بگویید “من نگران تو هستم”.

 

“تو باید قوی باشی”

شخصی که این حرف را می زند در واقع تنها دوست دارد واکنش منفی دیگران را ببیند و فقط به فکر خودش است نه طرف مقابل. این جمله نشانه آدم های خودخواه است. روانشناسان می گویند جمله فوق بر عزت نفس مخاطب تاثیر می گذارد و روابط او را تخریب می کند. لازم نیست همیشه رفتاری بسیار محکم و استوار داشته باشیم و احساس عدم امنیت و ترس های خود را پنهان کنیم.

  • می توانید به جای جمله بالا بگویید “خیلی متاسفم که با این مشکل روبرو شده ای.”

 

“من دوست دارم کمک کنم ولی …”

گوینده این جمله نمی تواند مستقیما نه بگوید، و به همین دلیل دنبال بهانه ای برای کمک نکردن می گردد. البته در سمت مقابل هم عده ای هستند که قول های رنگارنگی می دهند در حالیکه قادر به عملی کردن حرف هایشان نیستند.

  • اگر واقعا نمی توانید کمک کنید بهتر است بگویید “خیلی متاسفم که الان نمی توانم کمک کنم.”

 

“اگر من جای تو بودم…”

کاری که انجام شده دیگر قابل برگشت نیست. شما در شرایط مخاطب تان قرار نداشته اید و نمی توانید مطمئن باشید که در آن شرایط چگونه عمل می کردید. به نظر می رسد هدف از چنین حرف هایی، تایید توانایی های خود به قیمت تخریب دیگران باشد.

  • گزینه بهتر به جای جمله بالا این است: “تو مقصر نیستی. این مسائل ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.”
حتما بخوانید:   چطور وقتی حال ندارید از تخت بلند شوید!

 

“یک دلیلی داره”

احتمالا بعد ازاین جمله سعی می کنید یک مقصر برای سرزنش کردن بیابید و یا درباره کارما و بومرنگ داستان بافی کنید. شخصی که این حرف را می زند معتقد است که در پس هر اتفاقی دلیلی نهفته است، در حالیکه برخی اتفاقات کاملا تصادفی هستند.

  • به جای این حرف ها بهتر است بگویید “کاش می توانستم چیزی بگویم که ناراحتی ات را برطرف کند، اما فکر نمی کنم بتوانم. ولی هر وقت که بخواهی می توانی با من حرف بزنی.”

“شاید از حرفم خوشت نیاد ولی در هر صورت می گم که …”

کسانی که چنین حرفی می زنند به مخاطب شان حق هیچ انتخابی نمی دهند، حریم خصوصی وی را زیر پا می گذارند، و اگر با واکنش منفی مواجه شوند هم مخاطب را مقصر می دانند. این افراد می خواهند نشان دهند که حق با آنهاست و تقصیر مخاطب است که به صحبت هایشان گوش می دهد و در نتیجه احساسات ناخوشایندی را تجربه می کند!

  • بهتر است فقط بگویید “من کنارت هستم”.

 

“هیچ مهم نیست … نگران نباش”

گوینده با این جملات احساسات شما و همه چیزهایی که برایتان مهم است را بی ارزش قلمداد می کند. این شیوه حمایت، عاری از عاطفه و بی فایده است. شنونده احساس خواهد کرد که احساساتش و مسائلی که برایش رخ داده نادیده گرفته می شود.

  • راه بهتر برای گفتن جمله فوق این است: “وقتی حالم بد بود تو کمکم کردی و از من حمایت کردی. حالا نوبت من است که به تو کمک کنم.”

 

“هر چیزی که آدم رو نکشه، قویترش می کنه”

معمولا در این لحظه احساس ناتوانی می کنیم و عبارات بالا هیچ کمکی به بهبود روحیه ما نخواهد کرد. بعد از شنیدن این کلمات ممکن است اضطراب و تردید بیشتری درباره توانایی های خود حس کنیم. روانشناسان می گویند حدود ۷۰ درصد از مردم در طول زندگی خود ضربه عاطفی و روانی شدیدی را تجربه می کنند. اگر اتفاقات منفی واقعا می توانست ما را قویتر کند، حالا همگی سوپرمن بودیم!

  • پیشنهاد می کنیم به جای این جمله بگویید: “چیزی که برایت اتفاق افتاد واقعا بد بود.”

 

وقتی حس بدی دارید، دوستان و خانواده تان چطور از شما حمایت می کنند؟ نظرات خود را با ما و بقیه خوانندگان در میان بگذارید.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف