۵ تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روانی

5 تغییر در سبک زندگی برای تقویت روحیه و سلامت روانی
Rate this post

وقتی در کسی اختلال روانی از جمله افسردگی یا اضطراب تشخیص داده می شود، اولین فاز درمان معمولا شامل مشاوره های روان شناسی و استفاده از داروست. چیزی که معمولا صحبتی در مورد آن نمی شود فاکتورهای قابل تغییر سبک زندگی است که روی سلامت روانی ما تاثیر می گذارد. حتی افرادی که بیماری روانی ندارند هم چنان به دنبال روشهایی برای تقویت روحیه، کاهش استرس، و مدیریت روزانه ی سلامت روانی خود هستند. ایجاد تغییرات مثبت در سبک زندگی باعث قدرت یافتن شما می شود. با آنکه محدودیتهای زمانی و مالی ممکن است روی توانایی افراد در ایجاد چنین تغییراتی تاثیر بگذارد، همه ما توانایی ایجاد تغییرات کوچک و معنادار را داریم.

در زیر به پنج تغییر قابل اجرا در سبک زندگی اشاره می کنیم:

  • رژیم غذایی خود را بهبود بخشیده و فعالیت کنید

غذاهای کامل از جمله سبزیجات سبز رنگ، آلو، غلات سبوس دار، گوشت قرمز بدون چربی، و غذاهای دریایی حاوی مواد مغذی هستند که برای عملکرد بهینه مغز اهمیت دارند. این غذاها حاوی منیزیوم، فولات، روی، و اسیدهای چرب ضروری هستند. غذاهایی که سرشار از پلی فنولها هستند مانند انواع توتها، چای، شکلات تلخ، شراب و برخی گیاهان دارویی نیز نقش مهمی در عملکرد مغز بازی می کنند. در مورد ورزش کردن بسیاری از فعالیتهای مربوط به تناسب اندام برای بدن مفید می باشند از شنا گرفته تا پیاده روی، وزنه برداری یا ورزشهای دیگر. حتی به حرکت در آوردن بدن با انجام یک پیاده روی تند یا انجام کارهای خانه نیز گام مثبتی است. فعالیتهایی که شامل تعاملات اجتماعی و قرارگیری در طبیعت می باشند منجر به افزایش سلامت روانی شما در آینده می شوند. دستورالعملهای ورزشی توصیه می کنند که در اکثر روزهای هفته باید حداقل نیم ساعت فعالیت متوسط داشته باشید( در حدود ۱۵۰ دقیقه در طول هفته) اما حتی فعالیتهای کوتاه مدت نیز میتواند روحیه شما را بالا ببرد

  • عادات بد خود را کم کنید

خوردن نوشیدنی های الکلی یا استفاده نادرست از ابزار از جمله مشکلات مربوط به سلامتی می باشند. افرادی که با مصرف مواد و الکل مشکل دارند بیشتر از افراد عادی در معرض بیماری های روانی قرار می گیرند و سلامت بدنی ضعیف تری دارند. برخی تحقیقات نشان می دهند که مصرف کمی الکل ممکن است نتایج مثبتی در زمینه جلوگیری از افسردگی داشته باشد. سایر داده های جدید نشان می دهند مصرف کم الکل هیچ خاصیتی برای عملکرد مغز ندارد. ترک سیگار نیز گام مهمی است. افراد معتاد به نیکوتین دائما در چرخه ترک و اعتیاد قرار دارند که به شدت روی خلق و خوی آنها تاثیر می گذارد. ممکن است کمی زمان ببرد تا نشانه های قطع مصرف نیکوتین آشکار شود اما شیمی مغز با گذشت زمان خود را تطبیق می دهد. ترک سیگار باعث بالا رفتن روحیه و کاهش اضطراب می شود.

  • استراحت کردن و خوابیدن را در الویت قرار دهید

تکنیکهای خواب بهداشتی به جهت افزایش کیفیت خواب و کمک به بی خوابی طراحی شده است. این تکنیکها شامل اصلاح مصرف کافئین، محدود کردن زمان باقی ماندن در تخت( منظم کردن زمان خواب و داشتن محدودیت زمانی برای خوابیدن) و بیدار شدن در یک ساعت مشخص در هنگام صبح. برخی افراد به طور ژنتیکی صبحها یا شبها بهتر کار می کنند بنابراین باید در این زمینه انعطاف پذیری داشته باشیم( بخصوص در رابطه با جداول زمان بندی کاری)

همچنین نباید برای خوابیدن خود را اجبار کنید- اگر در مدت بیست دقیقه به خواب نرفتید، بهتر است بلند شده و ذهنتان را روی انجام یک فعالیت متمرکز کنید ( با حداقل نور) تا زمانی که احساس خستگی کنید. یکی دیگر از تکنیکهای خواب بهتر کاهش قرار دادن چشم در مقابل نور و بخصوص نور آبی لپتاپ و گوشی قبل از خواب است. این کار باعث افزایش ترشح ملاتونین می شود که به خوابیدن شما کمک می کند. اختصاص دادن زمان کافی برای انجام فعالیتهای اوقات فراغت در مدیریت استرس موثر است. سرگرمی های مورد علاقه نیز سلامت روانی شما را تقویت می کنند بخصوص اگر شامل فعالیت فیزیکی باشند.

  • به طبیعت بروید

وقتی خورشید می تابد، بسیاری از ما شادتریم. قرارگیری کافی در برابر نور خورشید باعث افزایش ترشح ماده شیمیایی سروتونین می شود که به بهبود خلق و خو کمک میکند. همچنین میزان ویتامین د بدن بالا می رود که تاثیر مهمی بر روی سلامت روانی دارد و چرخه خواب و بیداری ما را تنظیم می کند. به هنگام قرارگیری در برابر خورشید بر اساس زمان روز و سال و رنگ پوستتان باید دستورالعملهای مراقبتی را رعایت کنید تا دچار سرطان پوست نشوید. همچنین باید میزان قرارگیری در برابر آلاینده های سمی زیست محیطی، مواد شیمیایی و سایر آلاینده ها از جمله آلودگی صوتی را کم کنید و کمتر از گوشی تلفن، کامپیوتر و تلویزیون استفاده کنید.  یک روش خوب رفتن به دل طبیعت است. تحقیقات نشان می دهد که گذراندن وقت در طبیعت باعث افزایش عزت نفس و بهبود خلق و خو می شود. در برخی از قسمتهای آسیا، بودن در جنگل یکی از روشهای درمانی برای بیماریهای روانی است.

یکی دیگر از فواید بودن در طبیعت تاثیر مثبتی است که حیوانات بر روی ما دارند. تحقیقات نشان می دهد که داشتن حیوان خانگی فواید مثبت زیادی دارد و درمان به کمک حیوانات( از جمله اسب، گربه، سگ و حتی دلفین) حس سالم بودن را در افراد افزایش می دهد.

  • وقتی کمک لازم دارید از دیگران کمک بگیرید

تغییرات مثبت در سبک زندگی جایگزین دارو و روان درمانی نیست بلکه کاری است که افراد در کنار درمان خود میتوانند انجام دهند. با آنکه بسیاری از تغییرات موجود در سبک زندگی میتوانند مثبت باشند مانند نخوردن هله هوله، الکل یا ترک سیگار، اما اگر به عنوان یک تکیه گاه روانی مورد استفاده قرار بگیرند میتوانند چالش برانگیز باشند. در این صورت باید با نظارت افراد متخصص با آنها برخورد کرد. توصیه های جدی برای پرهیز یا یک رژیم غذایی سخت یا برنامه ورزشی سنگین میتواند فشار مضاعفی را بر روی شما وارد کند و اگر نتوانید انتظارات را برآورده کنید باعث احساس گناه در شما شود. بنابراین به خودتان سخت نگیرید. وقتی غذای مقوی و سالمی می خورید، یک شب بدون مصرف الکل خواب راحتی دارید یا با دوست خود در طبیعت قدم می زنید روی احساسات روانی خود تعمق کنید

 

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف

به نام خدای رنگین کمان 🌈 برای مردم ایران

X