۷ راه برای غلبه بر افسردگی زمستانی

7 راه برای غلبه بر افسردگی زمستانی
امتیاز به این post

 

 

زمستان فصلی زیبا و لذت بخش است… ولی نه برای همه. اگر شما هم زمستان ها خانه نشین می شوید و احساس بدخلقی و خستگی می کنید، ممکن است دچار “افسردگی زمستانی” شده باشید.

هوای سرد انرژی و کارایی ما را کاهش می دهد. در نتیجه برای انجام کارهای خود انگیزه نداریم و دچار استرس می شویم. ولی نگران نباشید چون برای برطرف کردن افسردگی زمستانی هم راه هایی وجود دارد.

نور آبی را کم کنید

ساعت درونی بدن ما که چرخه های روزانه مانند چرخه خواب/ بیداری را تنظیم می کند، در اثر تابش نور آبی بهم می ریزد. هنگامی که مدتی طولانی در معرض نور آبی قرار می گیریم ترشح ملاتونین در بدن مان کاهش می یابد. به همین خاطر است که اگر قبل از خواب زیاد با تلفن همراه خود کار کنیم، فردا بعد از بیدار شدن احساس خستگی و گیجی خواهیم داشت. نور آبی در وسایلی مانند گوشی همراه، رایانه و تلویزیون وجود دارد. بنابر این باید حداقل یک ساعت قبل از خواب، استفاده از این نوع وسایل را تعطیل کنید.

به سر و وضع خود برسید

عدم رسیدگی به ظاهر خود در مواقعی که احساس ناراحتی و افسردگی داریم یکی از اشتباهات رایجی است که خیلی از مردم مرتکب می شوند. یکی از لباس های زیبایی که واقعا دوستش دارید را بپوشید و کمی به موها و پوست یا ریش و سبیل خود برسید. بعد از این کارها احساس بهتری خواهید داشت و انگیزه تان برای گذراندن یک روز خوب بیشتر می شود.

حتما بخوانید:   چرا پیداکردن عشق برای افراد فوق العاده سخت است

تا جایی که می توانید دیوانه وار برقصید

اگر نمی توانید احساسات خود را با کلمات توصیف کنید، این کار را از طریق حرکات بدن انجام دهید. با این کار دو نشانه را با یک تیر زده اید: هم ورزش می کنید و هم روحیه تان بهتر می شود. با رقصیدن اندورفین ها (هورمون های شادی) آزاد می شوند که به شما کمک می کنند تا از شر افسردگی خلاص شوید. علاوه بر این رقصیدن می تواند مثل زنگ تفریحی در بین کارهای خسته کننده باشد.

یک تابلوی انگیزشی برای خود بسازید

تابلوی انگیزشی مجموعه ای از عکس ها، متن ها و طراحی هاست که هر روز به شما برای تحقق بخشیدن به رویاهای تان انگیزه می دهد و کمک می کند تا همیشه یادتان بماند از زندگی چه می خواهید. تنها فکر کردن درباره آینده ای درخشان و سرشار از موفقیت می تواند روحیه شما را بهبود بخشد. برش هایی از مجلات قدیمی یا عکس های چاپ شده را انتخاب کنید و روی تابلو بچسبانید، نقل قول های مورد علاقه خود را روی آن بنویسید، و شاید بخواهید از تعدادی از عکس های خودتان هم روی این تابلو استفاده کنید.

محیط زندگی خود را مرتب کنید

آشفتگی و بهم ریخته بودن محیط زندگی ما خستگی و کلافگی مان را بیشتر می کند. هر وقت احساس خستگی کردید و انگیزه ای برای ادامه کار نداشتید، تایمر را روی حداقل ۵ دقیقه تنظیم نموده و مرتب کردن و نظافت یک قسمت از خانه (مثلا میز کار یا تختخواب خودتان) را شروع کنید. همراه هر تکه زباله، بخشی از احساسات و افکار منفی خود را در سطل زباله بریزید. شاید دلتان بخواهد موسیقی هم پخش کنید یا قبل این کارها کمی برقصید. مطمئن باشید که حالتان بهتر خواهد شد.

حتما بخوانید:   ۹ روش برای بالا بردن روحیه خود در روزهایی که احساس ناراحتی می کنید

کمی از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

دیدن زندگی ظاهرا عالی و بی نقص دیگران در فضای مجازی می تواند برای ما بسیار ناامید کننده باشد، مخصوصا وقتی که روحیه مان هم بد باشد. ولی چرا باید خودمان را شکنجه کنیم، وقتی که این مشکل را می توان با یک حرکت انگشت حل کرد؟ کافیست حساب هایی که در شبکه های اجتماعی باعث خرابی حال تان می شوند را حذف کنید. بررسی های علمی هم این موضوع را ثابت کرده و نشان داده است افرادی که زیاد در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانند بیشتر احساس تنهایی و افسردگی دارند.

از خانه بیرون بزنید

کمی بیشتر زیر پتوی گرم و نرم استراحت کردن خیلی وسوسه انگیز است، ولی در نهایت روحیه تان بدتر خواهد شد. به جای تماشای فیلم های تلویزیون یا کلیپ های آنلاین، که هیچ وقت هم تمام نمی شوند، بد نیست کمی هوای تازه استنشاق کنید. از نظر علمی ثابت شده است که کاهش تماس با نور خورشید باعث افزایش سطح ملاتونین در بدن می شود، و همین مساله مهم ترین دلیل افسردگی زمستانی است.

 

بعضی از مردم افسردگی زمستانی را زیاد جدی نمی گیرند و آن را یک مشکل واقعی نمی دانند. به نظر شما باید به این موضوع توجه داشته باشیم یا آن را نادیده بگیریم؟

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف