چگونه نیمه های شب برای دستشویی رفتن بیدار نشویم

چگونه نیمه های شب برای دستشویی رفتن بیدار نشویم

همه ما این حس را تجربه کرده ایم : در نیمه های شب وقتی غرق در خواب هستیم باز هم برای دستشویی رفتن باید بیدار شویم. با اینکه این موضوع گاهی در اثر بیماری ایجاد می شود اغلب اوقات در اثر شیوه های نامناسب  اتفاق می افتد  . چند راهکار ساده وجود دارد که باعث می شود کمتر در میانه خواب خود برای رفتن به دستشویی بیدار شوید .

ابتدا به سراغ بیماری می رویم. اگر نگران وضعیت خواب خود یا مثانه تان هستید حتما به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات بیدار شدن برای دستشویی رفتن، به این دلیل رخ می دهد که در طول روز نیز زیاد ادرار می کنید. این مشکل عوامل زیادی دارد مثلا عفونت مجرای ادراری یا دیابت و مشکلات قلبی.  ممکن است به علتهای دیگری نیمه شب برای دستشویی رفتن بیدار شوید. در این صورت ادرار کردن مساله اصلی نیست و باید برای پیدا کردن علت به پزشک مراجعه کنید.

  • در ابتدای روز بیشتر آب بنوشید

ما معمولا صبحها چندان احساس تشنگی نمی کنیم شاید هم به این دلیل است که در طول روز مشغله های زیادی داریم و فرصت آب خوردن پیدا نمی کنیم. اگر شب هنگام مایعات مورد نظر بدن خود را می نوشید، مثانه تان را در شب پر می کنید. راه حل آن ساده است : در ساعتهای اولیه شب آب بنوشید و آن را به قبل از خوابیدن خود موکول نکنید.  اگر تعداد لیوان آبهای مشخصی را در طول روز برای خود در نظر گرفته اید مثلا هشت لیوان آب در روز، ببینید آیا این حجم از آب واقعا کمکی به شما می کند. بسیاری از ما به این میزان از آب احتیاجی نداریم بنابراین مقدار آب دریافتی خود را کاهش دهید تا تاثیرات آن را مشاهده کنید . توجه داشته باشید که ما درباره زمان نوشیدن آب صحبت می کنیم نه کم کردن میزان آن. نداشتن آب کافی نیز باعث بدخوابیدن در شب می شود زیرا علایمی چون خشکی دهان و سردرد را در ما ایجاد می کند

  • قبل از خواب آب ننوشید

اگر در طول روز به قدر کافی آب نوشیده اید مشکلی ندارد اگر یک یا دو ساعت قبل از خواب مایعات ننوشید. این شامل کافئین نیز می شود زیرا  حتما دوست ندارید در طول شب بیدار بمانید . با آنکه کافئین ادرار آور است، اگر به آن عادت کرده باشید، تاثیر آن روی شما به حداقل می رسد . حتما قبل از خواب از مصرف الکل خودداری کنید. الکل نیز ادرارآور است و ریتم خوابتان را بر هم می زند .

  • پاهایتان را بالاتر از سطح بدنتان نگه دارید

متخصصان توصیه می کنند چند ساعت قبل از خواب پاهایتان را بالاتر از سطح بدنتان بگذارید زیرا در این این صورت بدنتان مقداری آب را از پاهایتان باز جذب می کند. میتوانید روی مبل بنشینید و پاهایتان را بالا بیاورید .

  • برگشتن به خواب را برای خود ساده تر کنید

ترددهای گه گاه به دستشویی در طول شب باز هم علی رغم تلاشهای شما رخ می دهند. از پرده های تیره رنگ برای تاریک کردن اتاق خواب خود استفاده کنید یا چشم بند بزنید . گوش گیر یا ماشین های نویز سفید در صورتی که صدا شما را اذیت می کند به شما کمک می کنند. اما به هیچ وجه گوشی خود را نگاه نکنید زیرا خوابتان را از سر می پراند . دمای خانه را در شب تنظیم کنید زیرا افراد در فضای خنکتر راحتتر می خوابند . چراغ خواب کم نوری را کنار تخت تان روشن کنید تا لازم نباشد برای دستشویی رفتن چراغ بزنید .