با این راهکارها بهتر فکر کرده یا متفکری بهتر باشیم

با این راهکارها بهتر فکر کرده یا متفکری بهتر باشیم
امتیاز به این post

بدبین بودن می تواند به شدت روی واکنش تان نسبت به شرایط اثر بگذارد چرا که ممکن است موجب ناامیدی و افسردگی تان شود. علاوه بر این می تواند روی نحوه ی معاشرت تان با دیگران نیز تاثیر بگذارد و باعث بروز مشکلاتی در زمینه ی اعتماد کردن بشود.

به منظور بهبود طرز تفکرتان نسبت به شرایط و همینطور آدم های اطراف تان باید خودتان را جوری تعلیم بدهید که بهتر فکر کنید. در ادامه راهکارهایی را بدین منظور به شما معرفی می کنیم.

۱- همواره خوش بین باشید: همیشه مثبت فکر کردن را انتخاب کنید. شرایط هر جوری که هست باور داشته باشید که بالاخره یک نکته ی مثبتی دارد. این کار از استرسی شدن تان جلوگیری می کند.

۲- جلوی بیش از حد فکر کردن تان را بگیرید: بیش از حد فکر کردن دست آخر می تواند موجب اضطراب و افسردگی شود. بهترین راه برای جلوگیری از این موضوع این است که ذهن تان را با چیزهای خوب مشغول نگه دارید.

۳- ذهن تان را روی کاری که در لحظه انجام می دهید متمرکز کنید: برای عالی بودن در هر کاری که می کنید، ذهن تان را جوری تمرین بدهید که همیشه روی کاری که در لحظه انجام می دهید تمرکز کند. اگر دارید درس می خوانید حواس تان پیش پیام های نخوانده تان نباشد.

۴- بخوانید، بخوانید و بخوانید: مطالعه کردن کمک می کند تا به دیدگاه های بیشتری برسید. چیزهایی که یاد می گیرید به کوله بار آموخته هایتان اضافه خواهند شد. می توانید از آن ها هر زمان که نیاز شد، مخصوصا هنگام قضاوت کردن یا پیدا کردن راه حل، استفاده کنید.

۵- ابتدا پیامدهای احتمالی یک تصمیم را سبک سنگین کنید: شاید نتوانید نتیجه ی دقیق تصمیمی را پیش بینی کنید، اما فکر کردن به پیامدهایی که ممکن است در برداشته باشد دیدی کلی از اینکه چه اتفاقات احتمالی ای پیش رویتان خواهند بود به شما می دهد.

۶- جلوتر را نگاه کنید: دیدگاهی نسبت به کارهایی که می خواهید در یک بازه ی زمانی مشخص محقق کنید داشته باشید. داشتن اهداف مشخص و برنامه ریزی برای نحوه ی رسیدن به آن ها به شما کمک می کند تا ذهن تان را روی چیزهای مهم و ضروری متمرکز کنید.

۷- نگاهی مثبت به قصد و نیت دیگران داشته باشید: از شکاک بودن نسبت به دیگران بپرهیزید چرا که مشکلات مرتبط با اعتماد بوجود می آورد. به جای آن همیشه سعی کنید خوبی دیگران را ببینید.

۸- هنر خالی کردن ذهن را یاد بگیرید: گاهی اوقات باید ذهن تان را از همه چیز خالی کنید، مخصوصا اگر استرس و اضطراب شما را در برگرفته اند. این کار آسانی نیست اما تمرین مدیتیشن در رسیدن شما به حالت خالی کردن ذهن کمک می کنند. این حرکت موجب ریلکس شدن تان می شود.

۹- به طور منظم ورزش کنید: ورزش منظم به تنظیم جریان خون و اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن، مخصوصا مغزتان کمک می کند. نتیجه ی این کار عملکردهای شناختی بهتر می شود؛ یعنی ذهن تان قوه ی تشخیص بهتری پیدا می کند.

۱۰- بازی های فکری بازی کنید: شطرنج، مکعب روبیک، بازی های فکری موبایلی و دیگر فعالیت هایی که مغز را به چالش می کشند نه تنها ذهن تان را تیز نگه می دارند، بلکه از بیماری هایی همچون آلزایمر هم جلوگیری می کنند. این بازی ها همچنین باعث می شوند مهارت فکر کردن استراتژیک پیدا کنید.

۱۱- خواب کافی داشته باشید: مسلما خودتان می دانید که وقتی شب به اندازه ی کافی نخوابیده و صبح زود مجبور به بیدار شدن باشید چه حسی دارد. کم خوابی باعث تحریک پذیری و حضور ذهن نداشتن تان می شود و این کار قوه ی تشخیص و انتخاب تان را دچار مشکل می کند.

۱۲- با افراد بالغ و پخته معاشرت کنید: اگر می خواهید عاقل تر باشید پس خودتان را با کسانی که بنظرتان عاقل هستند دوره کنید. با دوستانی معاشرت کنید که به اندازه ی سن شان پخته هستند، کسانی که تصمیمات سرسری نگرفته و شما به انتخاب هایشان اعتماد دارید.

۱۳- با هر مشکل به منزله ی فرصتی برای رشد کردن برخورد کنید: اگر به مشکلات به چشم موانعی سر راه شادی و موفقیت تان نگاه کنید به آسانی موجب دلسردی تان خواهند شد. اما اگر به آن ها به چشم فرصتی برای رشد نگاه کنید  در مقابله با آن ها دیدگاهی مثبت خواهید داشت.

۱۴- قدردان شکست ها و تجربیات بد گذشته باشید: شاید الان متوجه آن نباشید، اما یک روزی قدردان گذشته ای که داشتید خواهید شد، اهمیتی هم ندارد که چقدر دردناک و ناامید کننده باشد. وقتی زخم هایتان درمان شد، متوجه می شود که به خاطر درس هایی که گرفته اید چقدر انسان قوی تری شده‎اید.

۱۵- از به خاطر آوردن گذشته دست بردارید: رها نکردن گذشته جلوی حرکت رو به جلوی تان را خواهد گرفت. تلخی گذشته شما را رها نکرده و روی تفکرتان تاثیر خواهد گذاشت. به جای اینکه روی بهره ور بودن متمرکز شوید ذهن تان مدام درگیر اگرها و ای کاش ها خواهد بود.

۱۶- آنچه می شنوید را از صافی بگذرانید: هر چه که دیگران در موردتان می‎گویند را نپذیرید وگرنه مدام به اینکه دیگران راجع بهتان چه می گویند فکر خواهید کرد. چه نظر می دهند، چه انتقاد می کنند، بسنجید و ببینید که کدام سازنده، درست و مفید است.

۱۷- بیش از حد از همه چیز انتقاد نکنید: کسانی که خیلی انتقاد می کنند همواره نکات منفی را در همه چیز و همه کس می بیند به خاطر همین از شمار افرادی که می خواهند کنارشان باشند کم می شود. انتقاد بیش از حد باعث می شود تا کمتر به دیگران اعتماد داشته باشید.

۱۸- از آنچه که در حال حاضر دارید راضی باشید: بله، شما باید اهداف بلند بالا داشته و همیشه چیزهای بیشتر و بزرگ تری بخواهید، اما تا هنوز به آن ها نرسیده اید قدردان چیزی که هم اکنون دارید باشید. موفقیت های کوچک تان را جشن گرفته و از آن ها به عنوان انگیزه برای ادامه ی مسیر استفاده کنید.

منبع

خروج از نسخه موبایل