دلایل صحبت کردن در خواب چیست و چطور می توان آن را کنترل کرد؟

دلایل صحبت کردن در خواب چیست و چطور می توان آن را کنترل کرد؟
امتیاز به این post

 

صحبت کردن در خواب مساله ای بسیار شایع است و مطالعات نشان می دهد که تا ۶۶ درصد از افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند. اگرچه صحبت کردن در خواب معمولا ضرری ندارد است و نیازمند هیچ نوع درمان پزشکی هم نیست، ولی می تواند باعث ناراحتی و بیخوابی همسرتان شود.

چه عواملی باعث صحبت کردن در خواب می شود؟

۱- ژنتیک

متخصصان هنوز نتوانسته اند علت دقیق صحبت کردن افراد در خواب را کشف کنند. در مطالعات پزشکی مشخص شده است که این پدیده می تواند به شکل ارثی در برخی خانواده ها وجود داشته باشد. پژوهش های انجام شده در فنلاند و ژاپن نشان داده که در افراد دوقلو، صحبت کردن در خواب اغلب در هر دو نفر اتفاق می افتد و ممکن است با راه رفتن در خواب و کابوس نیز همراه باشد. به عقیده بعضی از محققان، احتمال بروز این مساله در فرزندانی که والدین شان در خواب صحبت می کنند بیشتر خواهد بود.

۲- محرومیت از خواب

همه افراد ممکن است در خواب به آرامی نجوا کنند اما برخی عوامل، بویژه کم خوابی، می تواند به حرف زدن در خواب با صدای بلند منجر شود. متخصصان و پزشکان معتقدند که اکثر افراد زمانی که استرس دارند یا دچار محرومیت از خواب هستند در خواب حرف می زنند. عدم استراحت کافی بر مغز و کیفیت خواب ما تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید:   10 عادت روزانه ای که باعث نازک شدن موهای شما می شوند

۳- اختلالات خواب

صحبت کردن در خواب خودش یکی از اختلالات خواب به شمار می رود و نام علمی آن somniloquy است. این اختلال ممکن است در هر زمانی برای هر شخصی اتفاق بیفتد، اما احتمال بروز آن در افرادی که به سایر اختلالات خواب مبتلا هستند بیشتر است. به عقیده کارشناسان بین حرف زدن در خواب، راه رفتن در خواب و کابوس رابطه ای وجود دارد.

۴- برخی داروها

اختلال در خواب از عوارض جانبی بسیاری از داروها محسوب می شود. داروهایی که می توانند به برخی رفتارهای غیرعادی در خواب از جمله حرف زدن در خواب منجر شوند، معمولا بر کنترل عضلات در حین خواب تاثیر می گذارند. افزایش سفتی عضلات ممکن است باعث لگد زدن، مشت زدن یا حرف زدن در خواب و یا بیرون پریدن از رختخواب شود. بعضی از داروهای رایج مانند برخی داروهای ضد افسردگی می توانند موجب حرف زدن در خواب شوند.

 

چطور صحبت کردن در خواب را کنترل کنیم

هیچ راه شناخته شده ای برای کاهش حرف زدن در خواب وجود ندارد اما تغییر دادن برخی عادت ها ممکن است در کنترل این مشکل به ما کمک کند:

  • قبل از خواب غذای سنگین نخورید
  • از تخت خواب راحت و تشک و بالش با کیفیت استفاده کنید
  • موقع عصر و اواخر بعد از ظهر از مصرف کافئین خودداری کنید
  • برنامه زمانی مشخص و ثابتی برای خواب داشته باشید

آیا شما یا همسرتان تا بحال در خواب صحبت کرده اید؟ بامزه ترین حرفی که از دیگران در خواب شنیده اید چیست؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف