فراموشکاری می‌تواند نشانه‌ی هوش بالا باشد

فراموشکاری می‌تواند نشانه‌ی هوش بالا باشد
4.5/5 - (4 امتیاز)

از مقیاس یک تا ده چقدر فراموشکار هستید؟ با اینکه فراموشکار بودن را به چشم خصلتی منفی می بینند، اما به ادعای دانشمندان ویژگی ای مهم بوده و حتی می تواند نشانه ی هوش بالا باشد. اگر حافظه ی خوبی ندارید، به خودتان به چشم فردی احمق نگاه نکنید.

فراموشکاری می تواند نشانه ی هوش بالا باشد

در مدرسه و دانشگاه، دانش آموزان و دانشجویانی که حافظه ی خوبی دارند را به چشم افرادی باهوش نگاه می کنند. با اینکه این مسئله می تواند حقیقت داشته باشد، اما فراموش کردن ریز جزئیات نشانه ی کم هوشی نیست. Paul Frankland وBrake Richards که هر دو از محققین دانشگاه تورنتو هستند، متوجه شدند که خاطرات قدیمی در مغز فراموش می شوند تا جا برای خاطرات جدید باشد، به همین دلیل به خاطر آوردن درست خاطرات قدیمی گاهی برایمان دشوار می شود.

ارتباط مستقیمی میان حافظه ی عالی و هوش بالا نیست

یک مطالعه حتی نشان داد که هیچ رابطه ی مستقیمی میان حافظه ی عالی و هوش بالا نیست. حتی ممکن است عکس این قضیه صدق کند چراکه کارآمدتر و مفیدتر است تا مسائل را به طور کلی به خاطر داشته باشیم تا اینکه ریز ریز جزئیات را در ذهن داشته باشیم.

چرا فراموش کردن کار مثبتی بوده و می تواند نشانه ی هوش بالا باشد

ریچاردز در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: مهم است که مغز جزئیات نامربوط را فراموش کرده و به جایش روی چیزهایی متمرکز شود که کمک می کنند در دنیای واقعی تصمیم بهتری بگیریم.

هیپوکامپ که مکانیسم کوچکی در مغز است، خاطرات را در خود ذخیره می کند. این مکانیسم با حذف کردن جزئیات بی مورد به شما اجازه می دهد تا به شیوه ای موثرتر، تصمیماتی هوشمندانه تر بگیرید. به طریقی، خاطرات جدید و مهم جای خاطرات قدیمی را می گیرند. اگر مغزتان شلوغ باشد، تصمیم گیری برایتان دشوارتر می شود چراکه باید مولفه های بسیار زیادی را مدنظر داشته باشید.

انسان ها دیگر به حافظه ی عالی احتیاجی ندارند

به خاطر داشتن جزئیات نقش حیاتی ای در بقای اجدادمان داشته، اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی نیست که ما حافظه ای بی عیب و نقص داشته باشیم. بهتر است درک بیشتری از ساز و کار مسائل داشته باشیم تا جزئیات بی مورد را به خاطر بسپاریم. تنها زمانی نگران فراموشکار شدن باشید که نسبت به قبل افزایش می یابد. در بقیه ی اوقات اصلا مسئله مهمی نیست و شاید حتی به خاطر هوش بالایتان باشد.

 

 

خروج از نسخه موبایل