هر شب میلیون ها جانور ریز و نامرئی روی صورت ما جشن می گیرند

هر شب میلیون ها جانور ریز و نامرئی روی صورت ما جشن می گیرند
امتیاز به این post

 

 

پوست ما در تمام طول عمرمان میزبان کنه هایی میکروسکوپی بوده است. این حرف ممکن است برای شما وحشتناک به نظر برسد، اما واقعیت این است که بلافاصله بعد از تولد همه ما کنه ها روی چهره هایمان ساکن شده اند. جالب اینجاست که این موجودات فوایدی هم برای ما دارند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد بی ضرر یا مضر بودن این کنه ها، باید از همه حقایق مربوط به آنها آگاه شویم.

کنه های پوست، بخش های مهمی از DNA اجداد ما را در خود دارند

این کنه ها در طول تکامل اجداد ما با آنها همزیستی داشته اند و نوعی که روی صورت زندگی می کند با اجداد بشر مرتبط است. با تکامل انسان ها و مهاجرت آنها در اطراف زمین، کنه ها نیز مجبور شدند با انسان ها سفر کنند. به همین دلیل، دانشمندان با تحقیق در مورد این کنه ها می توانند محل زندگی اجداد ما را مشخص کنند.

در هر ۳ سانتیمتر مربع از پوست ما ۲ کنه زندگی می کنند

دو نوع کنه روی پوست ما وجود دارند که یکی از آنها روی صورت مان زندگی می کند. این جانوران که از اقوام عنکبوت ها هستند، در قسمت های چرب پوست زندگی و از چربی و سلول های مرده پوست ما تغذیه می کنند. محققان همچنین دریافته اند که در هر ۳ سانتیمتر مربع از پوست انسان ۲ کنه وجود دارد.

این موجودات ریز عاشق فعالیت در تاریکی هستند و به نظر می رسد که در صورت تابیدن نور از حرکت باز می ایستند. این کنه ها معمولا شب ها جفتگیری می کنند و بعد تخم هایشان را در منافذ پوست یا فولیکول های مو قرار می دهند.

کنه ها ممکن است باعث ایجاد آکنه روزاسه یا قرمزی پوست صورت شوند

کنه هایی که روی صورت ما زندگی می کنند معمولا بی ضرر هستند؛ ولی اگر تعدادشان بیش از حد افزایش پیدا کند ممکن است باعث ایجاد آکنه روزاسه، یعنی قرمزی پوست در برخی قسمت های صورت شوند. احتمال بروز این عوارض در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری های پوستی دارند بیشتر است. اگر این اتفاق برایتان افتاد، پزشک می تواند تعداد کنه ها را مشخص، و در صورت نیاز دارو تجویز کند.

جمعیت متعادلی از کنه های صورت می تواند برای ما مفید هم باشد

این کنه ها در بیشتر موارد هیچ علائمی ایجاد نمی کنند و ممکن است روی صورت ما زندگی کنند بدون اینکه حتی متوجه حضورشان شویم. در واقع، اگر تعداد آنها بیش از حد نباشد می توانند برای پوست مفید هم باشند چون پوست مرده و زائد را برطرف می کنند.

علائمی که نشان می دهد کنه های صورت از کنترل خارج شده اند

همانطور که گفتیم تعداد کمی از این کنه ها هیچ مشکل یا عوارضی برای ما ایجاد نمی کنند؛ ولی اگر آلودگی گسترده ای اتفاق بیفتد، احتمالا اولین چیزی که ممکن است توجه شما را جلب کند زبری پوست خواهد بود. برخی علائم دیگر مانند احساس سوزش، افزایش حساسیت پوست، قرمزی، پوسته پوسته شدن یا خارش پوست، و اگزما هم ممکن است به وجود بیاید. در این صورت بهتر است یک متخصص پوست شما را معاینه کند.

 

آیا تاکنون علائمی داشته اید که نشان دهد پوست شما بیش از حد کنه دارد؟ درباره کدام یک از مطالب بالا دوست دارید اطلاعات بیشتری به دست آورید؟

خروج از نسخه موبایل