چرا این چیزها این رنگی هستند؟

چرا این چیزها این رنگی هستند؟
امتیاز به این post

چشم انسان قادر به دیدن بیش از ۷ میلیون رنگ است. به لطف اینکه رنگ های زیادی می بینیم، می توانیم از آنها به سود خودمان استفاده کرده و زندگی را آسان تر کنیم. در طی زمان، انسان ها چیزهای خاصی را به رنگ های خاصی درآورده اند که ممکن است برایتان جای سوال داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از این چیزها و دلیل رنگی که دارند را اشاره می کنیم.

۱_ شیر آتش نشانی: شیرهای آتش نشانی رنگ های مختلفی دارند تا نشان دهند چند گالن آب در دقیقه می توانند تولید کنند. از شیرهای آتش نشانی مختلف برای خاموش کردن آتش های مختلف، بسته به اندازه شان استفاده می شود. این شیرها اکثرا به رنگ‎ های قرمز، نارنجی، سبز و آبی هستند.

۲_ هواپیماهای تجاری: خیلی از هواپیماها به رنگ سفید هستند تا نور خورشید را جذب کنند. این مسئله آسیب ناشی از خورشید را کم کرده و جلوی بیش از حد داغ شدن هواپیما را می گیرد. سفید بودن هواپیماها همچنین کمک می کند که وقتی پارک شده اند سریع تر خنک شوند.

۳_ لاستیک ها: پلاستیکی که برای ساخت لاستیک استفاده می شود در اصل سفید است اما برای افزایش طول عمرشان به آنها کربن سیاه اضافه می کنند و این باعث می شود تا به رنگ مشکی در بیایند. کربن سیاه با محافظت لاستیک از گرما و اشعه ی ماوراء بنفش، قدرت و دوام لاستیک را بالا می برد.

۴_ چراغ های راهنمایی: همه با ۳ رنگ چراغ های راهنمایی آشنا هستیم اما انتخاب این رنگ ها دلیل دارد. قرمز رنگی است که بیشترین طول موج را دارد و از فاصله ی دورتر معلوم است. طول موج زرد کمتر از قرمز اما بیشتر از سبز است.

حتما بخوانید:   حقایقی درباره مصر باستان که ممکن است حتی کارشناسان تاریخ را هم متعجب کند

۵_ خط عابر پیاده: خطوط عابر پیاده گورخری که به رنگ سفید و مشکی هستند باعث می شوند تا از دور دیده شوند. این مسئله به رانندگان فرصت لازم برای کاهش سرعت را می دهد. این ۲ رنگ متضاد همچنین باعث می شود که عابران مشخص تر باشند.

۶_ اتوبوس مدرسه: رنگ زرد اتوبوس مدرسه دلیلی دارد. رنگ های متضاد زرد و مشکی کمک می کنند تا دانش آموزان اتوبوس را راحت تر تشخیص بدهند. این رنگ ها همچنین به دیگر راننده در تاریکی کمک می کند تا این اتوبوس را بهتر تشخیص دهند (البته در ایران تمام اتوبوس های مدرسه زرد نیستند).

۷_ تاکسی ها: به مانند اتوبوس های مدرسه، رنگ زرد تاکسی ها نیز باعث می شود که مشخص تر باشند. زرد رنگی است که به آسانی در جاده قابل تشخیص است.

۸_ توپ فوتبال: وقتی توپ های پلاستیکی فوتبال را ساختند، در ابتدا همه سفید رنگ بودند. اما شرکت آدیداس تصمیم گرفت تا رنگ مشکی را نیز اضافه کند. رنگ سیاه و سفید در تلویزیون قابل تشخیص تر بود چرا که در آن زمان تلویزیون ها همه سیاه و سفید بودند.

۹_ دستمال توالت: رنگ دستمال توالت سفید است چرا که به آن سفید کننده زده اند. بدون سفید کننده، کاغذ رنگ قهوه ای مانند دارد. دستمال توالت ها رنگ های مختلفی ندارند چرا که رنگ کردن شان هزینه بر است. اما این تنها دلیل نیست. سرعت تجزیه ی دستمال توالت های رنگ شده کمتر است.

۱۰_ شبکه های اجتماعی: اگرچه شبکه های اجتماعی از رنگ های مختلفی در لوگوهایشان استفاده می کنند، اما بیشترشان به رنگ آبی هستند. دلیلش آن است که رنگ آبی مرتبط با هوش و ذهن است که این دو مرتبط با عمل ارتباط برقرار کردن هستند. این رنگ همچنین نماد امنیت و قابل اعتمادی است. شرکت های شبکه های اجتماعی می خواهند که افراد حین ارتباط برقرار کردن احساس امنیت داشته باشند و به همین دلیل از رنگ آبی بهره می گیرند.

حتما بخوانید:   داد زدن چه بلایی بر سر بدن تان می آورد و چطور باید آن را کنترل کنیم 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف