۱۴ نشانه ی بیش از حد سخت گرفتن به خودتان

۱۴ نشانه ی بیش از حد سخت گرفتن به خودتان
امتیاز به این post

بعضی آدم ها بدون اینکه حواسشان باشد بیش از حد بر خودشان سخت می گیرند. این افراد بر این باورند که اوضاع شان خوب است، اما مدام به صدای منفی درون سرشان گوش می دهند. اگر می خواهید بدانید شما هم زیادی به خودتان سخت می گیرید یا نه، علائم و نشانه های زیر را مد نظر داشته باشید.

۱_ بدترین منتقد خودتان هستید

نهایت سعی تان را می کنید تا هرگز مرتکب اشتباهی نشوید. وقتی سهوا اشتباهی می کنید، خودتان را مورد سرزنش قرار می دهید و حس می کنید از بقیه کمترید. مدام اتفاقات را در سرتان مرور می کنید و فکر می کنید که اگر فلان اتفاق می افتاد یا نمی افتاد چه می شد. اگر اشتباهی بکنید، هیچ رحم ومروتی نسبت به خودتان ندارید.

۲_ با دیگران مهربان هستید

وقتی دوست تان دقیقا اشتباه شما را می کند، آنقدرها به او سخت نمی گیرید. در عوض بسیار با درک و مشوق هستید و جوری با او صحبت می کنید که احساس نگرانی نداشته باشد. با اینکه متوجه این مسئله هستید، اما نمی توانید جوری که با دیگران مهربان هستید با خودتان هم باشید.

۳_ مدام عذرخواهی می کنید

وقتی اشتباهی می کنید، سریع عذرخواهی می کنید. حتی وقتی مشکل تقصیر شما نبوده و تقصیر شرایط یا دیگران بوده هم عذرخواهی می کنید. انگار که معذرت خواهی بخشی از شماست و حتی وقتی بخشیده شده اید هم عذرخواهی می کنید.

۴_ بیش از حد فکر می کنید

بیش از حد فکر کردن سبک زندگی تان است. ذهن تان مدام به اتفاقاتی که ممکن بود یا ممکن است در آینده بیفتد فکر می کند. از اتفاقاتی که قبلا افتاده سناریوهای مختلف می سازید، به نتایج متفاوت فکر کرده و استرس اتفاقاتی را می گیرید که نیفتاده اند.

۵_ احساس نمی کنید که کمک می خواهید

کمک خواستن از دیگران برایتان دشوار است. می خواهید دیگران حس کنند که توانا و خودکفا هستید. کمک خواستن نشانه ی ضعف نیست بلکه به دیگران نشان می دهد کنترل را در اختیار دارید.

۶_ همیشه مشتاق کمک به دیگران هستید

از طرف دیگر، هنگام نیاز سریع دست کمک به سوی دیگران دراز می کنید و اصلا هم در نظرتان دیگران افرادی ضعیف یا نالایق نمی رسند. متوجه هستید که آدم ها گاهی اوقات به کمک احتیاج دارند. فقط این مسئله را در مورد خودتان قبول ندارید.

۷_ پذیرفتن انتقاد برایتان دشوار است

چه درست باشد چه نه، پذیرفتن انتقاد برایتان دشوار است. دلیل این مسئله آن است که از اشتباه کردن متنفرید و دل تان می خواهد همیشه فقط کار درست را انجام دهید. بعضی ها شما را انسان کمالگرایی می دانند.

۸_ پذیرای انتقادات سازنده هم نیستید

با اینکه می دانید انتقادات سازنده به رشدتان کمک می کنند، ولی در پذیرفتن آنها هم مشکل دارید. اما با تمام اینها، قلبا چنین انتقاداتی را می پذیرید چرا که می دانید استفاده از آنها کارآمد خواهد بود. با انجام این کار حس می کنید به خودتان سخت نمی گیرید، اما متوجه عواقبی که برایتان دارد نیستید.

۹_ پذیرفتن تعریف هم برایتان دشوار است

تعریف باعث خوشحال کردن دیگران می شود اما شما را موذب می کند، انگار که اشتباهی از شما تعریف شده. با اینکه خودتان سخت تعریف را می پذیرید، اما مشتاقانه از دیگران تعریف می کنید.

۱۰_ از اشتباه کردن متنفرید

وقتی اشتباهی می کنید، جوری در ذهن تان حک می شود انگار که اشتباه کردن همیشه کارتان است. حتی وقتی از اشتباهات درس هم می گیرید، برایتان سخت است که فراموششان کنید. می دانید اشتباه کردن بخشی از زندگی است، اما از آن متنفرید. دلیلش این است که وقتی اشتباهی می کنید، مدام به عواقبی که می توانسته برای دیگران داشته باشد فکر می کنید و این به شما حس عذاب وجدان می دهد.

۱۱_ جلوی احساسات تان را می گیرید

نمی گذارید دیگران احساسات تان را ببینند چون نمی خواهید شکننده، آُسیب پذیر یا احساساتی به نظر برسید. سعی می کنید تا جایی که می توانید قوی به نظر برسید هرچند که از درون در حال خرد شدن هستید.

۱۲_ همیشه می ترسید که هم سطح دیگران نباشید

همیشه نقصی در خودتان، زندگی تان و ظاهرتان پیدا می کنید. انگار که دیگران همیشه بهتر از شما هستند. چون از نقایص تان باخبرید، دائم جنبه های منفی خودتان را با جنبه های مثبت دیگران مقایسه می کنید. همیشه می ترسید هم سطح دیگران نباشید، با اینکه می دانید هیچ کس بی نقص نیست.

۱۳_ از زندگی انتظار بیشتری دارید

به خودتان سخت می گیرید چون امیال بزرگی دارید. اهداف تان حول کمال و موفقیت می گردند. هرچیزی که کمتر از این ها باشد برایتان قابل قبول نیست. به خودتان فرصت اشتباه کردن و بهتر شدن نمی دهید.

۱۴_ خیلی خیلی سخت تلاش می کنید

سخت تلاش کرده و هر کاری لازم است برای به انجام رساندن کارها می کنید. تا وقتی کار تمام نشده یا خیلی خیلی خوب انجام نشده دست از تلاش نمی کشید. با اینکه به شدت خواهان موفقیت هستید اما بیش از حد سخت گرفتن به خودتان، روی کیفیت زندگی تان اثر خواهد گذاشت.

دیکتاتور خودتان نباشید

اگرچه مقدار کمی خود انتقادی لازم است تا بدانیم کجاها به پیشرفت احتیاج داریم، اما باید عزت نفس هم داشته باشید و به خودتان عشق بورزید تا واقعا به موفقیت و شادی برسید. پس انقدر به خودتان سخت نگرفته و با خودتان مهربان باشید. در نهایت میزان لذت بردن از زندگی است که اهمیت دارد.

 

خروج از نسخه موبایل