۵ نکته مهم درباره عرق بدن

۵ نکته مهم درباره عرق بدن
امتیاز به این post

تعریق به تعادل دمای بدن شما کمک می کند و به عنوان عاملی برای ‘آزاد شدن مایعات نمکی از غدد عرق’ تعریف می شود. عرق کردن  می تواند ناشی از وضعیت عاطفی شما، بیماری، یا حتی یائسگی و بارداری (به دلیل تغییرات هورمونی) باشد. غدد آپوکرین به طور مداوم عرق آزاد می کنند و با رسیدن به مرحله بلوغ، هورمون هایی ترشح می شوند که غدد عرق را فعالتر می کنند. عرق کردن از طریق غدد آپوکرین معمولاً درست در دوران بلوغ شروع می شود و هیچ گاه به پایان نمی رسد، بنابراین اگر در هنگام پیاده روی متوجه شدید که اصلاً عرق نمی کنید، می تواند نشانه ای از بیماری باشد.

  • عرق شور

درست مانند اشک، شور بودن عرق نیز طبیعی است. با این حال، اگر عرقتان به‌طور غیرمعمول شور است به حدی که چشم‌های شما و منافذ بازتان را می سوزاند، نشانه ای از کمبود سدیم است.

یکی از مواد بسیار مهم برای داشتن بدنی سالم آبرسانی صحیح است است، و اگرچه ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما ممکن است زمانی که کمبود سدیم دارید، دچار کم آبی شوید. ممکن است بخواهید نوشیدنی های انرژی زا بیشتری بنوشید تا الکترولیت هایی را که سطح سدیم و پتاسیم شما را مدیریت می کنند، افزایش دهید. این کار به نوبه خود از ایجاد عرق شورجلوگیری می کند.

  • عدم تعریق

بدن هر کسی متفاوت است – برخی بیشتر و برخی کمتر عرق می کنند و این امری طبیعی است. با این حال مانند هر چیز دیگری کمبود یا زیادی هر ماده ماده در بدن نشانه خوبی نیست. اگر به ندرت در یک روز گرم تابستانی یا در هنگام دوچرخه سواری عرق می کنید، به این معناست که غدد عرق شما به خوبی عمل نمی کنند . این بیماری آنی هدروسیس به معنای عدم تعریق نام دارد و میتواند روی کل بدن تاثیر بگذارد. عدم تعریق منجر به افزایش دمای بدن و گرمازدگی می شود که همگی تهدید کننده سلامتی می باشند.

  • تعریق بیش از حد

برخی در حالی که نه تنها کم عرق نمی کنند بلکه بیش از حد طبیعی عرق می کنند. تعریق بیش از حد، هایپرهیدروزیس نامیده می شود و حتی ممکن است در هوای سرد و بدون هیچ دلیلی رخ دهد.  این حالت معمولا در زنان در دوران یائسگی نیز اتفاق می افتد. گاهی اوقات این وضعیت می تواند خطرناک باشد. اگر دچار تعریق و کاهش وزن هستید ، در خواب عرق می کنید، یا در هنگام تعریق احساس فشار در قفسه سینه دارید، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید. جای نگرانی نیست زیرا با آزمایش های مختلفی که پزشک تان تجویز می کند می توانید علت  آن را تشخیص دهید.

  • عرق بدبو

اگر فکر می کنید عرق به تنهایی بودار است اشتباه میکنید. عرق در واقع هیچ بویی ندارد – کاملاً بدون بو است. اما وقتی باکتری های پوست شما با عرق مخلوط می شوند، بوی نامطبوعی ایجاد می کنند که در نتیجه استرس است.

۲ نوع عرق از غدد مختلف ترشح می شود: یکی معمولاً از غدد اکرین ترشح می شود که بویی ندارد و دیگری عرق نه چندان خوشبویی از غدد آپوکرین است. مناطقی را که در آن عرق می کنید به خوبی بشویید و توجه داشته باشید که رژیم غذایی، محیط و داروها همگی بر بوی بدن شما تأثیر می گذارند.

  • عرق بارداری

در دوران بارداری، زنان بیشتر از حد معمول عرق می کنند و گاهی اوقات تعریق یکی از اولین علائم بارداری است. زمانی که باردار هستید، بدن بوی خود را تغییر می‌دهد، حتی قبل از اینکه متوجه شوید در شرف بارداری هستید. با این حال خودتان را ناراحت نکنید زیرا ممکن است بینی شما در این مرحله نیز فوق العاده حساس شود.

علت این پدیده آن است که منبع خون بدن به دلیل نیاز به انتقال اکسیژن و تغذیه بیشتر به نوزاد افزایش می یابد. نوشیدن آب زیاد، دوش گرفتن روزانه، پوشیدن لباس های گشاد و دوری از غذاهای تند راه حل هایی برای کاهش تعریق هستند

خروج از نسخه موبایل