۶ دلیل روان شناختی برای آنکه روابط سمی را به سمت خود جذب می کنید

۶ دلیل روان شناختی برای آنکه روابط سمی را به سمت خود جذب می کنید
امتیاز به این post

آیا از جذب کردن افراد خودشیفته به سمت خود خسته شده اید؟ جذب روابط سمی به سمت خود دلایل روان شناختی دارد .

چرا ما روابط سمی را به سمت خود جذب می کنیم؟ ذکر دلیل قطعی برای آن دشوار است اما به نظر می رسد علت آن ساخت یک الگوی ناخودآگاه می باشد. یکی از رایج ترین شیوه هایی که توسط آن افراد خودشیفته را به سمت خود جذب می کنیم آن است که جذب ظاهر آنها شده و وارد بمباران عشقی می شویم. وقتی اسیر ظاهر افراد شویم، معمولا بیرون آمدن از آن چندان راحت نیست. برای بیرون آمدن از آن شرایط باید سخت کار کنیم و در حالیکه تلاش می کنیم بار دیگر بمباران عشقی می شویم .

چرا روابط سمی را به سمت خود جذب می کنیم؟

اگر میتوانستیم بخش ناسالم هر فردی را ببینیم از ابتدا جلوی شکل گیری روابط را می گرفتیم. یا حداقل اگر میتوانستیم در چند ماه اول رفتارهای سمی را متوجه شویم به سرعت عقبگرد کرده و خودمان را آزاد می کردیم. بدین منظور باید چند نکته مهم را در مورد خود بیاموزیم. چرا در وهله اول ما جذب افراد سمی می شویم؟ در زیر به چند دلیل اشاره می کنیم :

  • تاریخچه خانوادگی

اگر در یک محیط خانوادگی نابسمان بزرگ شده باشید، زندگی را نسبت به کسانی که در خانه شان درگیری نداشته اند متفاوت می بینید. برای مثال طبیعی است که جذب افراد متکبر شوید. شاید علاقه پیدا کردن به کسی که هر از گاهی ارتباطش را با شما به طور کامل قطع می کند آسان باشد زیرا شما به کم محلی دیدن در دوران کودکی خود عادت کرده اید . به نظر می رسد گذشته و دیدگاه شما روابط سمی را به سمت خود جذب می کند زیرا چیزهایی که در دوران کودکی خود تجربه کرده اید حالا احساساتی طبیعی دیده می شوند. در واقع شما به افراد خودشیفته این ارتعاش را می فرستید که از آن دست افرادی هستید که سوء رفتار آنها را می پذیرید.

  • صداقت خالصانه شما

همیشه خوب است که صادق و وفادار باشید. با این حال افراد سمی جذب این خصیصه می شوند. چرا ؟ زیرا آنها می دانند که شما جزو افرادی هستید که حرفهای دیگران را هر چند حقیقت نداشته باشند باور می کنید. و اگر این گونه باشد، فرد خودشیفته شانس خوبی برای وارد رابطه شدن با یک فرد صادق را دارد و میتواند هر دروغی را به او تحویل دهد. بله درست است که فرد صادق در نهایت متوجه حقیقت می شود اما تا آن موقع آسیب زده شده است. اگر شما فرد صادقی هستید، به محض آنکه رفتار سمی را شناسایی کردید  دیگر درباره خود اطلاعات ندهید. افراد خود شیفته عاشق آنند که از شما اطلاعات بگیرند و علیه تان استفاده کنند .

 

  • شنونده خوبی هستید

شنونده خوب بودن ویژگی مثبتی است. اما برای افراد سمی، این خصیصه یعنی آنکه کل روز میتوانند درباره خودشان صحبت کنند. از آنجایی که شنونده خوبی هستید، دوست دارید حرفهای دیگران را جذب کرده و از آنها حمایت کنید.

وقتی رابطه ای سمی را به سمت خود جذب می کنید، احساس می کنید طرف مقابل رابطه تان به حمایت شما نیاز دارد در نتیجه به مشکلاتش گوش می دهید. کمی طول می کشد تا بفهمید چقدر مورد سوء استفاده قرار گرفته اید و زمانی که حقیقت را می بینید، احساس می کنید به شدت مورد خیانت قرار گرفته اید . سپس باید برای آنکه سلامت روان خود را حفظ کنید حد و حدود رابطه تان را مشخص کنید.

  • شخصیتی غیرتقابلی دارید

اگر علاقه ای به مقابله کردن ندارید یعنی از درگیری بیزارید. شما ترجیح می دهید به جای آنکه درباره شرایطی که رنجتان می دهد صحبت کنید آن را درون خودتان بریزید. این واقعیت که از درگیری متنفرید از دید فرد سمی دور نمی ماند و از آن به نفع خود استفاده می کند . ممکن است به دلیل آنکه روحیات صلح طلبانه دارید رابطه های سمی را به سمت جذب کنید. فرد خودشیفته میداند که شما از نه گفتن معذب می شوید یا با آنها سر موضوعی دعوا نمی کنید. اما دقیقا باید همین کارها را انجام دهید. وقتی متوجه شدید که آنها از شما سوء استفاده می کنند، باید نه گفتن را تمرین کنید و صرف نظر از درگیری های احتمالی احساس خود را بیان کنید. ممکن است کار سختی باشد اما به شما کمک می کند  سلامت روانی و عزت نفستان را حفظ کنید.

  • احساس عدم امنیت می کنید

اگر اعتماد به نفس ندارید دیگران متوجه آن می شوند. گاهی وقتها به قدری خوب احساس عدم امنیت خود را پنهان می کنید که افراد متوجه نمی شوند اما افراد سمی آن را بو می کشند . زبان بدنی شما مانند پایین انداختن سر، بازی کردن با انگشتان و صحبت کردن با صدای پایین نشان دهنده عزت نفس پایین می باشد.  این ویژگی ها برای افراد خودشیفته جذاب است زیرا عدم اعتماد به نفس شما باعث می شود از شما استفاده کنند .

وقتی وارد رابطه ناسالمی می شوید که در آن اعتماد به نفس ندارید فاجعه رخ می دهد. وقتی شریکتان به شما دروغ می گوید ، فریبتان می دهد یا به شما توهین می کند سخت می توانید از خودتان دفاع کنید. حتی ممکن است حرفهای او را باور کرده و تسلیم او شوید.

  • بیش از حد خوب و مهربان هستید

خوبی و مهربانی لازمه دنیاست. متاسفانه افراد سمی نیز از آن تغذیه می کنند. اکثر افراد میخواهند خوب باشند اما در دنیای بی رحم ما، برای آنکه از خودمان مراقبت کنیم مجبوریم دور خود دیوار بکشیم. افرادی که هنوز میخواهند خوب و مهربان باقی بمانند شکار افراد خودشیفته می شوند . برای مثال افراد همدل به نظر می رسد بیش از سایرین روابط سمی را به سمت خود جذب می کنند. زیرا طرف مقابل رابطه شان معمولا فردی خودشیفته است. افراد سمی ، افراد همدل را به چشم منبعی برای انرژی گرفتن خود می بینند.آنها میدانند که افراد همدل انسانهای خوبی هستند و از این خصوصیت آنها برای قسر در رفتن از خصوصیات منفی و آسیب رسان خود استفاده می کنند.

محافظت از خود در برابر روابط سمی

با آنکه همیشه آسان نیست اما راههای برای دوری از روابط سمی وجود دارد. اول از همه خودتان را بشناسید. یاد بگیرید که در عین مهربان بودن قوی باشید. اجازه ندهید گذشته شما هدایتگر آینده تان باشد. اگر ممکن است ارتباط زمان حال خود را با گذشته تان قطع کنید. اگر از حس عدم امنیت رنج می برید از رابطه برقرار کردن دوری کنید تا زمانی که بتوانید خودتان را دوست داشته باشید . همه روابط بد نیستند اما متاسفانه افتادن در دام رابطه های سمی آسان است و ممکن است تا ماهها بعد از شروع رابطه متوجه آن نشوید. پس مراقب باشید و حواستان را به هشدارهای خطر بدهید.

 

خروج از نسخه موبایل