۶ دلیل برای بد خوابیدن در شب

6 دلیل برای بد خوابیدن در شب

بسیاری از ما با بیخوابی های شبانه و غلت زدن در تخت خواب آشنا هستیم. با آنکه خوابیدن به تعداد ساعات کافی برای سلامت عمومی بدن لازم است بسیاری از افراد با خوابیدن به موقع و بیدار شدن در روز مشکل دارند. تنها قهوه ننوشیدن در آخر شب کافی نیست و برخی از عادات به ظاهر بی ضرر، جلوی ما را از داشتن یک خواب شبانه خوب می گیرند. در زیر به برخی دلایل پنهان اشاره می کنیم.

  • در اتاق خوابتان فرش دارید

فرش میتواند ظاهری گرم و دنج به اتاق خوابتان بدهد اما گرد و خاک زیادی را جذب کرده و باعث بروز آلرژی می شود. این امر منجر به سرفه کردن و نفس تنگی می شود که در نتیجه خوابتان مختل می شود. اگر نمیتوانید خانه تان را بدون فرش تصور کنید، فرشهای کوچکی بخرید که گرد و خاک زیادی جذب نکرده و تمیز کردن آن راحت باشد.

  • در تعطیلات میخوابید

اگر هر روز صبح زود بیدار می شوید تا به موقع سرکار برسید، کاملا طبیعی است که بخواهید آخر هفته ها چند ساعت اضافه تر بخوابید. اما چند بار در هفته دیر خوابیدن ریتم خواب شما را بر هم زده و در دراز مدت روی کیفیت خوابتان تاثیر می گذارد. به جای دیر خوابیدن در آخر هفته ها، سعی کنید سر ساعت مشخص خود بخوابید و بعد از چند هفته بدون نیاز به ساعت به راحتی و سرحال از خواب بیدار می شوید.

  • رژیم بدون لبنیات دارید

با آنکه نخوردن لبنیات ممکن است برای برخی سودمند باشد، حذف کردن آن به طور کامل از رژیم غذایی مانع از خواب راحت شما می شود. شیر یکی از بهترین منابع ملاتونین است. ملاتونین یکی از مهمترین هورمونهای خواب است که وقتی موقع خوابیدن تان می شود به مغزتان سیگنال می فرستد. ملاتونین برای درمان بی خوابی استفاده می شود و اگر علاقه ای به استفاده از مکملهای آن ندارید، قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید

  • بخاری را روشن می کنید

وقتی بیرون سرد است، طبیعتا دوست دارید روی خود را با یک پتوی سنگین بپوشانید و بخاری را روشن کنید. اما اگر میخواهید احساس سر حال بودن بکنید بهتر است کمی دمای اتاق خواب را پایین بیاورید. مطالعات نشان داده اند که ما در محیط خنک بهتر میخوابیم و دمای اتاق خواب حتی بیشتر از سر و صدای بیرونی روی خوابتان اثر می گذارد.

  • آخر شب بیش از حد خوراکی میخورید

وقتی در انتهای روز خسته هستید ممکن است وسوسه شوید قبل از خوابیدن شیرینی بخورید. اما خوردن در انتهای شب روی خوابتان تاثیر می گذارد و اجازه نمیدهد راحت بخوابید. این بدان معنا نیست که باید سر گرسنه بر بالین بگذارید در واقع غذا خوردن ۴ ساعت قبل از خواب باعث می شود سریعتر به خواب بروید.

  • قبل از خواب دوش آب گرم می گیرید

هیچ چیز قابل مقایسه با احساس آرامشی نیست که بعد از گرفتن دوش آب گرم به شما دست می دهد اما دوش گرفتن قبل از خواب مانع خواب راحت می شود. وقتی بدنتان خود را برای استراحت کردن آماده می کند، دمای آن افت می کند و گرفتن دوش آب گرم در آخر شب باعث بالا رفتن دمای بدنتان و گیج شدن آن می شود.