داد زدن چه بلایی بر سر بدن تان می آورد و چطور باید آن را کنترل کنیم 

داد زدن چه بلایی بر سر بدن تان می آورد و چطور باید آن را کنترل کنیم 

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۸ انجام شد نشان داده شد که ۲۲ درصد از شرکت کنندگان در تحقیق احساس عصبانیت و ۳۹ درصد احساس نگرانی بیش از حد داشته اند. با آنکه عصبانیت یک حالت ذهنی است که برای بقا حیاتی است معمولا وقتی استرس بالا رود از کنترل خارج می شود . و همچنین علایم فیزیکی زیادی دارد که تا زمانی که در بدن پیشرفت نکرده باشد قابل تشخیص نیست. در زیر به چند توصیه برای کنترل عصبانیت می پردازیم .

  • ضربان قلب و فشار خونتان بالا می رود

ممکن است متوجه شده باشید که هربار که صدایتان را بالا می برید و عصبانی می شوید، ضربان قلبتان بالا می رود . این بدان معناست که فشار خون شما نیز بالا می رود و برای همین است که گونه هایتان برافروخته و رگهایتان بیرون می زنند. همچنین سنگین تر و سریعتر نفس می کشید، تا اکسیژن و مواد مغذی را به اندامهای اصلی تان برسانید . در برخی از موارد، ممکن است متوجه شوید که دست و پاهایتان بیش از حد معمول سردترند .

  • سیستم ایمنی بدن تان آسیب می بیند

محققان دریافته اند که حتی یادآوری یک درگیری در گذشته میتواند به مدت ۶ ساعت به دستگاه ایمنی بدن تان آسیب برساند . این بخصوص برای افرادی درست است که معمولا آرام بوده و به ندرت عصبانی می شوند . افرادی که به راحتی عصبانی می شوند ممکن است متوجه شوند که بیشتر مریض می شوند زیرا سیستم ایمنی بدن شان ضعیف تر است . عصبانیت در ترکیب با اضطراب، سلامتی آنها را به خطر می اندازد .

  • عصبانیت مشکلات زیادی را برای سلامت ایجاد می کند

وقتی عصبانی می شویم مواد شیمیایی استرس زا وارد مغز و بدن ما شده و تغییراتی را در متابولیسم ما بوجود می آورد. برای همین است که افرادی که خشم سرکوب شده دارند دچار سردرد، اضطراب، بی خوابی و حتی مشکلات گوارشی هستند . بیماری های پوستی از جمله اگزما، نیز در دوران عصبانیت شدید خود را نشان می دهد . در نتیجه این افراد در معرض خطر بالاتر سکته قلبی و مغزی می باشند .

  • حافظه تان دستخوش تغییر می شود

با عصبانیت فقط دچار ضربه به سرتان نمی شوید مثل ضربه ای در هنگام بازی فوتبال به سرتان می خورد بلکه روی خاطرات تان نیز اثر می گذارید و دچار استرس می شوید . یکی از آنها داشتن گفتگوی عصبانی با دیگران است که در آن از کلمات رکیک استفاده می کنید. بعد از برطرف شدن عصبانیت، یک یا هر دو نفر شما چیزها را به شکلی متفاوت به یاد می آورید یا برخی چیزها را فراموش می کنید .

  • داد کشیدن باعث ایجاد دردهای مزمن می شود

داد کشیدن فقط برای کسانی که داد می زنند بد نیست بلکه برای کسانی که بر سرشان داده کشیده می شود نیز ضرر دارد . و این آسیب میتواند از سنین بسیار پایین شروع شود .  داد کشیدن بر سر بچه ها به اشکال مختلفی به آنها آسیب می رساند .

  • مشکلات رفتاری آنها بدتر می شود . برخی تحقیقات نشان داده اند که والدینی که بر سر کودکان سیزده ساله شان داده کشیده اند در سنین بعد شاهد رفتارهای بدتری از کودکانشان بوده اند .
  • شیوه رشد مغزشان تغییر می کند. افرادی که در کودکی زیاد بر سرشان فریاد کشیده شده است، ساختار مغزی متفاوتی در بخشهای پردازش صدا و زبان دارند .
  • از دردهای مزمن رنج می برند . برخی از مشکلاتی که آنها در ادامه زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کنند عبارتند از کمر درد، گردن درد، سردرد، و آرتروز.

 دادزدن باعث گرفتن نتیجه در بحث ها و گفتگوها نمی شود

تحقیقات نشان داده اند که داد زدن در حین بحث و درگیری به دلیل اعتماد به نفس بیش از حد ما درمورد حق به جانب بودنمان است اما از اینکه حرفمان شنیده شود مطمئن نیستیم. اما افراد به ندرت با داد زدن، تهدید کردن و قطع کردن حرف دیگران و بی ارزش نشان دادن آنها  در درگیری ها پیروز می شوند .  آنها باید به دقت به حرفهای طرف مقابل گوش کنند ، نظرات یکدیگر را مطلع شوند و به تفاوتهای یکدیگر احترام بگذارند . استدلال کردن و آرام بودن تنها راه اثبات نکته خود و در نهایت قانع کردن طرف مقابل است .

چگونه از دادکشیدن اجتناب کنیم

گامهای مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند خشم خود را کنترل کرده و با دیگران گفتگوهای سالمی داشته باشید :

  • قبل از صحبت کردن فکر کنید . ساده ترین کار آن است که حرفی بزنید که دیگران را ناراحت کنید و بعد از آن پشیمان شوید. اما دیگر آسیب به رابطه وارد شده و طرف مقابل ممکن است شما را نبخشد.
  • بعد از آنکه آرام شدید ناراحتی خود را ابراز کنید . بدین ترتیب میتوانید هر موضوعی که شما را ناراحت کرده به شکلی سالم و منطقی مدیریت کنید . ممکن است در این صورت طرف مقابل به نظر شما احترام گذاشته و متوجه شود که حق به دست شماست.
  • زمانی را به یافتن راه حلهای ممکن اختصاص دهید  . اگر بیش از حد ناراحت شده اید، اجازه ندهید این وضعیت ذهنی شما را پایین بکشد و در عوض خودتان را آرام کنید . در این زمان سعی کنید منطقی فکر کرده و راه حلی برای مشکلات تان پیدا کنید . هر چیزی زمانی که با آرامش ذهن با آن برخورد کنید قابل حل است .
  • کینه توزی نکنید . بخشیدن افراد میتواند خشم و استرسی که یک اتفاق بد در شما ایجاد کرده از بین ببرد. به یاد داشته باشید که افراد در زمان عصبانیت حرفهایی می زنند که ممکن است منظوری نداشته باشند و سپس درخواست بخشش کنند .
  • سعی کنید شرایط را با دید طنزآلود نگاه کنید. شوخ طبعی به معنای زخم زبان زدن نیست و باید مراقب تفاوت مابین این دو باشید. روبه رو شدن با شرایط استرس زا با کمی چاشنی شوخ طبعی به شما در کم کردن عصبانیت کمک کرده و باعث می شود به شکلی کارامدتر با مشکلات زندگی مقابله کنید .
  • تکنیکهای آرام سازی را انجام دهید . تنفس عمیق، گوش دادن به موسیقی آرام بخش و تکرار کردن کلمات آرامش دهنده خشم شما را کاهش می دهد . میتوانید این کارها را در زمانی که در خانه هستید یا در شرایطی که با استرس روبه رو می شوید انجام دهید .
  • از کمک گرفتن نترسید . اگر می بینید هیچ کدام از این روشها به شما کمک نمی کند و نمیتوانید به تنهایی خشم خود را کنترل کنید ، باید نزد متخصص بروید . البته خودتان نیز باید روی آن کار کنید.