آیا در عصر دیجیتال، چاپ عکس ها لازم است؟

آیا در عصر دیجیتال، چاپ عکس ها لازم است؟
امتیاز به این post

 

امروزه با وجود تلفن های همراه و دوربین دیجیتال عکس گرفتن مثل آب خوردن شده و دیگر نگران آلبوم های عکس بزرگ و جاگیر هم نیستیم.

حالا سیستم های عکاسی و ذخیره دیجیتال حد و مرزی نمی شناسند، ولی زمان قدیم با هر حلقه فیلم فقط می توانستیم تعداد محدودی عکس بگیریم. به همین دلیل بود که آن موقع هر یک از عکس ها خیلی برایمان ارزش داشت.

با توجه به مزایای فراوان عکس های دیجیتال، احتمالا فکر چاپ کردن این عکس ها هم به ذهنتان خطور نمی کند. اما گاهی شاید بهتر باشد که این کار را انجام دهیم.

ما حالا عکس های بیشتری می گیریم ولی گاهی خاطره ها را از دست می دهیم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وقتی آلبوم عکس های تلفن همراه خود را نگاه می کنید، عکس هایی را ببینید که اصلا یادتان نباشد چه زمانی آنها را گرفته اید.

در واقع عکس گرفتن های بیش از حد باعث می شود کمتر بتوانیم لحظات گرانب های زندگیمان را به خاطر بسپاریم. یادگاری ها در این حجم عظیم عکس های مختلف گم می شوند، و یک ماه بعد حتی اگر یاد اتفاقات آن روز هم بیفتید احتمالا به راحتی نمی توانید آن عکس خاص را پیدا کنید.

حتما بخوانید:   مک بوک ایر جدید اپل ممکن است هفته آینده وارد بازار شود

ولی عکس های چاپ شده را می توان قاب گرفت و روی میز گذاشت. می توان بعد از خاموش کردن کامپیوتر یا قفل کردن تلفن همراه باز هم آن عکس ها را دید.

هرچه عکس های دیجیتال بیشتری بگیریم، مدیریت دیجیتالی آنها هم سخت تر می شود

شاید عکس های دیجیتال از نظر فیزیکی فضایی اشغال نکنند، ولی نگهداری آنها می تواند مشکل تر از چیزی باشد که تصور می کنید. مثلا همانطور که کامپیوترهای فعلی دیگر نمی توانند فلاپی دیسک را بخوانند، هیچ تضمینی وجود ندارد که چند سال بعد بتوانید همه جا از دی وی دی یا فلش درایو استفاده کنید.

امروزه سرعت پیشرفت فناوری فوق العاده زیاد است، پس عکس های دیجیتال هم ممکن است تا ابد دوام نیاورند.

وینت سرف، یکی از معماران اینترنت هم هشدار می دهد که تنها به عکس های دیجیتال اتکا نکنیم وگرنه ممکن است برای همیشه آنها را از دست بدهیم. او معتقد است که خطر از بین رفتن برگشت ناپذیر اطلاعات دیجیتال همیشه در کمین ماست.

دیجیتالی شدن واقعا عکس ها را ذخیره نمی کند، بلکه به ما اجازه می دهد هر زمان که بخواهیم تصاویر مورد نظر را به شکل دیجیتالی مشاهده کنیم.

متأسفانه با پیشرفت سریع تکنولوژی، فرمت فایل ها تغییر می کنند. فرمت های قدیمی ممکن است در نرم افزارهای جدید قابل خواندن نباشند.

حتی هارد دیسک ها (یعنی شکل فیزیکی ذخیره اطلاعات) هم با گذشت زمان ممکن است خراب شوند یا با سیستم های جدید سازگار نباشند.

هنوز بعضی از اطرافیان ما وارد دنیای دیجیتال و آنلاین نشده اند

شاید پدر بزرگ و مادر بزرگتان با دنیای دیجیتال آشنایی نداشته باشند. در اینصورت بهتر است بعضی از عکس های خاطره انگیز را پرینت بگیرید.

حتما بخوانید:   اپل از بزرگترین شاهکار خود پرده برداشت

مدیریت عکسهای دیجیتال

در کنار چاپ برخی از عکس ها، باید عکسهای دیجیتال خود را هم به بهترین شکل مدیریت کنیم:

۱- سعی کنید تمام عکس ها را یک جا (مثلا هارد دیسک کامپیوتر و یا فضای ذخیره سازی ابری) ذخیره کنید تا برای پیدا کردن آنها مجبور نباشید دستگاه های مختلفی را بگردید.

۲- مجموعه عکس های خود را مرتب بررسی کنید و حتما نسخه پشتیبان مناسب برای آنها تهیه کنید. به روز رسانی نسخه های پشتیبان را هم هیچوقت فراموش نکنید.

۳- عکس ها را در پوشه های مختلف طبقه بندی کنید و اسم هایی برایشان بگذارید که به راحتی قابل جستجو باشند، مثلا “مراسم فارغ التحصیلی ۲۵/۱۱/۱۳۹۸” یا “جشن تولد، با خانواده محمد”. دقت داشته باشید که شیوه نامگذاری تان همیشه یکسان باشد، مثلا همیشه سال را قبل از ماه بیاورید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

و بالاخره از آنجا که تکنولوژی دائما در حال تغییر است، سعی کنید از جدیدترین روش های ذخیره سازی اطلاعات باخبر باشید. سایت های زیر می توانند گزینه های مناسبی برای کسب اطلاعات و کمک گرغتن باشند:

Lifehacker (بخش عکسهای دیجیتال)

TechRadar

Gizmodo

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف