از شکست می‌ترسید؟ این مطلب را بخوانید تا دیگر نترسید!

از شکست می‌ترسید؟ این مطلب را بخوانید تا دیگر نترسید!
امتیاز به این post

ترس از شکست شایع تر از چیزی است که فکر می کنید. اکثر ما مدام داریم فکر می کنیم که چه اتفاق بدی ممکن است بیوفتد. این ترس حس قوی ای است و گاهی مانع انجام کارهای بزرگ توسط ما می شود.

برخی علائم ترس از شکست شامل این موارد می شوند: تهوع، تنفس سریع، اضطراب، ضربان بالا، حمله ی ترس، عرق کردن، سردرد، تنش عضلات.

چه چیزی باعث بوجود آمدن ترس به اندازه ی کافی خوب نبودن می شود؟

توضیح دادن دلیل قطعی ترس از شکست آسان نیست. دلایل مختلفی مبنی بر ریسک نکردن ما در زندگی وجود دارد. این دلایل را می شود بررسی کرده و برایشان راه حل پیدا کرد. در ادامه یک سری از دلایل رایج ترس از شکست را برایتان عنوان می کنیم.

۱- نداشتن اعتماد به نفس: یکی از دلایل ترس مان می تواند نداشتن اعتماد به نفس باشد. وقتی کسی اعتماد به نفس سالم دارد معمولا خیلی درگیر موفقیت یا شکستش نیست. آن‎ ها معمولا متوجه هستند که اگر شکست هم بخورند یک جوری از پس شرایط برخواهند آمد. از سوی دیگر کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند اعتقادشان به کمال گرایی است. این افراد فکر می کنند که یا در کاری که مد نظرشان هست موفق می شوند وگرنه یک بازنده هستند. شکست خوردن به معنای بازنده بودن نیست.

۲- کمال گرایی: کمال گرایی هم رابطه ی نزدیکی با کمبود اعتماد به نفس دارد. کسانی که از شکست واهمه دارند بر این باور هستند که آن ها و کاری که انجام می دهند باید در نهایت کمال و بی نقصی باشند. حقیقت این است که هیچ چیز کاملا بی عیب و نقص نیست. گاهی وقت ها کمال گرایی به خاطر انتظارات بی جایی است که دیگران مبنی بر بی نقص بودن از ما دارند.

۳- شخصی کردن: بعضی ها شکست را به عنوان بخشی از شخصیت شان می بینند. وقتی نمی توانند کاری را درست یا سر موقع انجام دهند، حس می کنند که عیب و ایرادی دارند. این افراد حس خوبی به خودشان ندارند و از همین رو سعی نمی کنند کارهای جدید را امتحان کرده یا ریسک کنند. وقتی همه چیز درست پیش نمی رود لزوما تقصیر ما نیست. گاهی تقصیر شرایط و ابزار و منابعی است که در اختیارمان بوده.

۴- کمال گرایی دیگران: با اینکه بعضی از ما قربانی کمال گرایی خودمان هستیم، اما یک سری دیگر قربانی کمال گرایی دیگران هستند. بعضی ها از ما انتظار دارند بی عیب و نقص بوده و برای برآورده کردن انتظارات تمام تلاش مان را بکنیم. این مسئله ممکن است منجر به این شود که ما فکر کنیم محکوم به شکست هستیم.

۵- مسائل مربوط به کودکی: هر گونه سوءاستفاده ای می تواند منجر به ترس از شکست شود. حوادثی مثل سوءاستفاده یا حتی نادیده گرفته شدن باعث می شوند فکر کنید که نه حالا و نه در آینده نمی توانید یک کاری را درست انجام دهید. دلیل خانه ماندن و در منطقه ی امن تان ماندن نیز می تواند همین باشد. وقتی نگاهی دقیق تر به مسائل دوران کودکی می اندازیم یک سری الگو می بینیم. اولین باری که کودک مورد سوءاستفاده قرار گرفته ممکن است برایش شوکه کننده باشد اما پس از مدتی به بخش عادی ای از زندگی اش تبدیل شده و در بزرگسالی هم این ترس به بخش عادی ای از زندگی اش مبدل می شود. شاید می ترسید که اگر شکست بخورید تنبیهی پیش رویتان است. شاید حتی قبل از اینکه شکست بخورید خودتان را برایش آماده می کنید.

چطور بر ترس از شکست غلبه کنیم؟

اگر متوجه شدید که از شکست خوردن می ترسید، قدم بعدی این است که راهی برای حل این مشکل پیدا کنید. راه حل های زیادی برای این موضوع وجود دارند.

۱- مسائل را ساده نگه دارید: پیچیدگی می تواند بر شدت ترس بیفزاید. دلیل این موضوع عدم سازمان بندی و احساسات ناسالم است. ساده گرایی می تواند ذهن تان را آزادتر کرده و جو سالم تری ایجاد کند.

۲- در لحظه ی حال باشید: باید دست از غرق شدن در گذشته یا نگران آینده بودن بردارید.

۳- پذیرای شکست باشید: اگر شکست را بپذیرید چیزهای زیادی یاد خواهید گرفت. شکست ها به ما یاد می دهند که چه کارهایی را نباید انجام داده یا چه کارهایی را باید بهتر انجام دهیم. فقط باید دیدگاه تان را تغییر دهید. به توانایی هایتان اعتماد داشته باشید.

هیچ چیز قطعی نیست: به یاد داشته باشید که اگر از شکست خوردن و اشتباه کردن می ترسید احتمالا هیچ ریسکی نخواهید کرد. ریسک کردن چیزی است که زندگی تان را تغییر می دهد و همیشه چیز منفی ای نیست. خیلی وقت ها ریسک کردن و دل و جرئت به خرج دادن باعث دستاوردها و موفقیت های بزرگی شده اند.

همه چیز با تمرین آغاز می شود. باید قبل از پیش آمدن شکست پذیرای آن باشید. باید نگاهی به ریشه های زندگی و شرایط انداخته و متوجه حقیقت شکست ها شوید. این ترس مرتبط با شکست و اشتباه کردن از کجا می آید؟ باید برای شجاعت پیدا کردن چنین سوالاتی را از خودتان بپرسید. کافی است کمی از پشت این ترس ها بیرون بیایید تا فرصت های شگفت انگیزی که پیش رویتان هستند را ببینید.

 

منبع

خروج از نسخه موبایل