اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله
اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله
4.4/5 - (5 امتیاز)

در این مصاله از سری مقالات مجله اینترنتی مبین به اولین عکس گرفته شده از یک سیاه چاله میپردازیم. با ما همراه باشید.

برای اولین بار در تاریخ علم ستاره شناسی، ستاره شناسان توانستند از یک سیاه چاله تصویری واقعی را ارائه دهند.این یک دست آورد بزرگ برای علم ستاره شناسی و فیزیک میباشد.

تقریبا تمام دوستداران علم فیزیک، فیلم سینمایی میان ستاره ای (interstellar) را تماشا کرده اند.فیلمی که عمده ی تمرکزش روی سیاه چاله ای میباشد، که عده ای از فضانوردان، زیست شناسان و … برای یافتن حیاط در دیگر سیارات پا به این سیاه چاله میگذارند.اگرچه تصاویره ساخته شده از سیاهچاله در این فیلم سینمایی واقعی نبوده و صرفا بر اساس نظریات ساخته شده است ولی امروز تمام دنیا شاهد اولین عکس گرفته شده از یک سیاهچاله میباشند.

تصویر یک سیاهچاله در فیلم سینمایی میان ستاره ای ساخته کریستوفر نولان

اندازه سیاهچاله

مطابق اطلاعات منتشر شده، قطر این سیاهچاله ۴۰ میلیارد کیلومتر است یعنی سه میلیون برابر کره زمین و فاصله آن با زمین ۵۰۰ میلیون تریلیون کیلومتر است و دانشمندان آنرا یه “غول” توصیف کرده اند.

پروفسور هاینو فالکه از دانشگاه رادبود هلند و کسی که ایده این پروژه را مطرح کرد، به خبرنگاران گفت : (آنچه میبینیم از کل منظومه شمسی ما بزرگتر است.جرم آن ۶٫۵ میلیارد برابر بزرگتر از خورشید است و فکر میکنیم یکی از بزرگترین سیاهچاله های موجود است.یک غول واقعی است.قهرمان سنگین وزن سیاهچاله ی کیهان)

هاله درخشان محصول گازهای برافروخته‌ای است که به درون سیاهچاله کشیده می‌شوند. درخشش نور اطراف سیاهچاله از نور مجموع ستاره‌های کهکشان ام٨٧ بیشتر است و به همین دلیل دیدن آن از زمین ممکن شده است.

حتما بخوانید:   سیانور چگونه باعث خفگی و مرگ موجودات زنده می شود؟
اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله
اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

لبه دایره سیاه، آنجایی که گازهای برافروخته وارد سیاهچاله می‌شوند، محدوده‌ای است که نیروی گرانشی یا جاذبه سیاهچاله در آن چنان شدید است که حتی نور را به درون خود می‌کشد و برای همین سیاه دیده می‌شود.

عکاسی از آن با استفاده از شبکه‌ای از هشت رصدخانه در نقاط مختلف جهان ممکن شد.جزئیات پژوهشی که به عکاسی از سیاهچاله در کهکشان ام٨٧ منجر شد در یک مجله تخصصی اخترفیزیک منتشر شده است.

در این پژوهش مجموعه‌ای از تلسکوپ‌های رادیویی، که گستره‌ای از امواج را رصد می‌کنند به کار گرفته شدند.

اخترشناسان با استفاده از مجموعه تلسکوپ‌های رادیویی با بشقاب‌های بزرگی که در قالب “آرایه” قرار گرفته امواج رادیویی منتشرشده از اجرام آسمانی را مطالعه می‌کنند.

نظر شما درباره سیاهچاله های چیست ؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف