با مزایای داشتن حیوان خانگی آشنا شوید

با مزایای داشتن حیوان خانگی آشنا شوید
امتیاز به این post

امروزه نگه داری از حیوانات به خاطر حمایت عاطفی شان بسیار باب شده و این حیوانات خانگی دیگر تنها به سگ و گربه و خرگوش محدود نمی شوند بلکه افراد همه جور حیوان از مار و سنجاب گرفته تا انواع پرندگان را به عنوان پت یا حیوان خانگی شان نگه داری می کنند.

مطالعات دریافته اند که افراد صاحب حیوان خانگی کمتر به مشکلاتی از قبیل اضطراب و افسردگی مبتلا می شوند. این افراد حتی مشکلات جسمی کمتری از جمله فشار خون یا کلسترول بالا را نیز تجربه می کنند. اما چه چیزی در نگهداری از حیوان وجود دارد که انقدر تاثیرات مثبتی در زندگی ما می گذارد؟ در ادامه به مزایای نگهداری از پت ها می پردازیم.

۱- همراهی

تنهایی یکی از بدترین احساساتی است که انسان ها می توانند تجربه کنند. افراد تنها بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی، مشکلات مربوط به سلامتی و حتی ارتکاب به خودکشی هستند. حیوانات خانگی با کاهش حس تنهایی تاثیر به سزایی در زندگی دارند. نوع حیوان خانگی ای که نگهداری می کنید چندان اهمیتی ندارد، بلکه مهم ارتباط و پیوندی است که با او برقرار می کنید. حضور یک حیوان خانگی می تواند از میزان تنهایی تان بکاهد و اگر چه آن ها نمی توانند جواب حرف های شما را بدهند، اما حرف زدن با آن ها می تواند آرامش بخش و آرام کننده باشد.

۲- ورزش

با اینکه یک مار را برای هوا خوری بردن سخت است، اما بسیاری از حیوانات برای حفظ سلامتی شان نیاز به تعاملات فیزیکی یا ورزش کردن دارند. این یعنی برای سالم نگه داشتن حیوان تان، خودتان هم باید کمی تحرک داشته باشید. این ورزش اضافی، حال چه قدم زدن است، بازی کردن است یا کارهای دیگر، می تواند تاثیر مثبتی بر وضعیت فیزیکی و روانی تان داشته باشد. طبق بررسی ها کسانی که حیوانات خانگی دارند به لحاظ فرم فیزیکی بهتر هستند و این مسئله احتمالا به خاطر ورزش اضافی ای است که در کنار داشتن پت ضروری است.

۳- تعامل اجتماعی

چه نزد دامپزشک است، چه پت شاپ یا حتی پارک رفتن، حیوانات خانگی به ما دلیلی برای آشنا شدن با افراد جدید و اجتماعی بودن می دهند. بودن در اطراف کسانی که آن ها هم حیوان خانگی دارند، باعث ایجاد نوعی پیوند و ارتباط می شود. داشت حیوان خانگی خودش باعث می شود تا به طور خودکار موضوعی برای صحبت کردن با دیگران داشته باشید.

۴- مسئولیت و هدف

هرکس که حس تنهایی و افسردگی را تجربه کرده، متوجه حس عدم انگیزه و نداشتن تمرکزی که در پس آن ها می آید نیز می باشد. داشتن حیوان خانگی باعث می شود تمرکزتان را به جای دیگری معطوف کرده و نوعی حس مسئولیت نسبت به آن ها پیدا کنید. حتی اگر مراقب خودتان بودن سخت است، حیوان تان لازم دارد که مراقبش باشید، چرا که خودش نمی تواند این کار را انجام دهد.

 

۵ـ عشق بی قید و شرط

برای پت شما مهم نیست که چه شکلی هستید، چقدر پول دارید، شغل تان چیست یا هر چیز شخصی دیگر مربوط به شما. آن ها از اینکه کنار شما هستند خوشحالند. این عشق بی قید و شرط باعث می شود حس پذیرفته شدن داشته و آرام شویم.

۶- آرامش

بازی کردن با حیوان خانگی تان یا تنها وقت گذراندن کنار او می تواند میزان هورمون های سروتونین و دوپامین را در مغزتان بالا ببرد. این هورمون ها باعث ایجاد حس آرامش و ریلکس بودن می شوند. همچنین باعث کاهش هورمون های استرسی همچون کورتیزول شده و از تنش شما می کاهند.

۷- سلامت کلی

روزی یک سیب خوردن را فراموش کنید! مطالعات نشان داده اند که داشتن حیوان خانگی دفعات ملاقات با پزشک را مخصوصا در افراد مسن کاهش می دهد. این مسئله فراتر از ورزش اضافی ای است که صاحبان حیوانات خانگی انجام می دهند. پیوندی که با پت تان پیدا کرده و عشقی که حس می کنید به شما انگیزه می دهد سبک زندگی سالم تری داشته باشید تا بتوانید مراقب آن ها باشید.

با اینکه مزایای داشتن حیوان خانگی مشخص است اما بعضی افراد به دلیل نداشتن وقت، پول یا جای کافی نمی توانند از این موجودات مهربان نگهداری کنند.

در موارد این چنینی می توانید حیوان خانگی همسایه تان را برای قدم زدن ببرید، به پناهگاه حیوانات سربزنید یا کارهایی از این دست. دور و بر حیوانی بودن، حتی برای مدت زمانی کوتاه می تواند تاثیرات عمیق و مثبتی بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشند. به همین دلیل است که هم اکنون در بسیاری از بیمارستان های جهان از حیوانات به عنوان همراه در پروسه ی درمان استفاده می کنند.

منبع

خروج از نسخه موبایل