۱۱ دلیل عجیبی که نمی گذارند بخوابید!

۱۱ دلیل عجیبی که نمی گذارند بخوابید!
امتیاز به این post

داشتن خواب خوب شبانه برای سلامت فیزیکی و روانی تان حیاتی است. وقتی دراز می کشید تا به خواب بروید، عوامل مختلفی می توانند مانع شما شوند. در ادامه قصد داریم تا دلایل عمده ای که جلوی خوب خوابیدن شما را می گیرند معرفی کنیم.

۱- بی خوابی نور آبی دارید: متخصصین و حتی ممکن است اعضای خانواده بارها تکرار کرده باشند که قبل از رفتن به خواب وسایل الکترونیکی تان را کنار بگذارید. اگر این کار را نکنید از قربانیان بی خوابی نور آبی خواهید بود. وسایل الکترونیکی وقتی روشن هستند نور آبی از خود ساطع می کنند و این می تواند تولید طبیعی ملاتونین را در مغز شما سرکوب کند. خبر بد این است که حتی خاموش کردن این وسایل نیز می تواند ساعت ها خواب شما را به تاخیر بیندازد. می توانید بدین منظور از برنامه های کاهش نورآبی روی لپ تاپ یا موبایل تان استفاده کنید.

۲– تشک تان قدیمی شده: حداکثر باید هر ۱۵-۱۰ سال یکبار تشک نو تهیه کنید. نداشتن تشک راحت، داشتن خوابی راحت را با مشکل مواجه می کنید. وقتی تشک مناسبی داشته باشید سریع خواب تان برده و مدام غلت نمی زنید، وقتی هم که بیدار شوید احساس شادابی دارید.

۳- قبل از خواب الکل مصرف کرده اید: متاسفانه کسانی که قبل از خواب الکل مصرف می کنند، باعث بروز بی خوابی در خودشان شده یا نمی توانند به صورت ممتد خواب بمانند. الکل باعث می شود که خوابی سبک و بریده بریده داشته باشید. بهتر است که از حدود ۳ ساعت قبل از خواب از نوشیدن الکل خودداری کنید.

۴- دارو مصرف می کنید: آیا برای فشار خون تان داروهای ادرار آور مصرف می کنید؟ اگر چنین است از شب تا صبح احتمالا چندین بار برای دستشویی رفتن بیدار می شوید. اگر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید انرژی تان افزایش پیدا کرده و دیرتر خواب تان می برد. با پزشک تان ملاقات کنید و بهترین زمان برای مصرف داروهایتان را جویا شوید. حواستان باشد که این زمان ها در چرخه ی خواب تان تداخل ایجاد نکنند.

۵- در طی روز چرت می زنید: طبیعی است که سطح انرژی تان بین ساعت ۲ و ۳ بعد از ظهر افت کند. در این مواقع بسیار خواب آلود شده و دوست دارید چرت بزنید. اگر وسوسه شده و چرتی کوتاه بزنید ممکن است الگوی خواب تان را خراب کنید. اگر این قضیه در مورد شما صدق می کنید، سعی کنید در این ساعات کمی فعالیت فیزیکی انجام دهید. نه تنها احساس پرانرژی بودن پیدا می کنید بلکه در خواب تان هم تداخل ایجاد نمی شود.

۶- بدون اینکه حواس تان باشد کافئین مصرف می کنید: وقتی به کافئین فکر می کنید، قهوه و نوشابه اولین چیزهایی هستند که به ذهن تان می رسند. با این حال کافئین در چیزهای مختلفی یافت می شود. مثلا شکلات یا چای سرد حاوی کافئین هستند.

۷- در مرحله ی یائستگی هستید: یائستگی می تواند بر کل بدن تان تاثیر گذاشته و موجب مشکلات روانی و فیزیکی شود. تقریبا یک چهارم زنانی که در مرحله ی یائستگی هستند گرگرفتگی را تجربه می کنند. با گرما و عرق از خواب بیدار شدن تجربه ای ناخوشایند برای هر فردی است و پس از آن دوباره به خواب رفتن کار دشواری است. اگر چه شاید نتوانید جلوی گرگرفتگی تان را بگیرید، اما می توانید از بالش ها و ملحفه های جاذب رطوبت استفاده کنید.

۸- عادات خواب غلطی دارید: عادات خواب غلط مسلما خوابیدن را با مشکل مواجه می کنند.شاید ساعت خواب منظمی ندارید یا شاید جزو افراد شب بیدار هستید. می توانید خواب تان را با تنظیم ساعت خواب برای خودتان، اجتناب از خوردن کافئین از بعد از ظهر به بعد، استفاده از برنامه های مسدود کننده ی نور آبی بر روی وسایل الکترونیکی و کمی ریلکس کردن قبل از خواب بهبود ببخشید.

۹- آخر هفته ها زیاد می خوابید: درست است که آخر هفته ها تا ظهر خوابیدن بسیار لذت بخش است اما می تواند در ساعت بیولوژیکی بدن تان اختلال ایجاد کند. این کار خوابیدن جمعه شب را با مشکل ایجاد کرده و می تواند برنامه ی خواب کل هفته تان را خراب کنید. سعی کنید آخر هفته ها هم مثل روزهای دیگر به خواب بروید.

۱۰- با حیوانات خانگی تان می خوابید: خیلی از مردم دوست دارند هنگام خواب حیوانات خانگی شان هم در تخت با آن ها بخوابند اما اگر به حیوان تان هرگونه حساسیتی دارید خواب تان دچار مشکل خواهد شد. همینطور باید در نظر داشت که حیوانات اغلب شب ها فعال تر و پرتحرک تر هستند. اگر در تخت با شما بخوابند با هر تکان خوردن شان ممکن است شما را از خواب بپرانند.

۱۱- بالش تان بیش از حد گرم می شود: خوابیدن روی بالش خنک می تواند دمای بدن تان را پایین بیاورد. وقتی هم که دمای بدن تان پایین بیاید احساس گیجی و خواب آلودگی بیشتری می کنید. این موضوع می تواند در سریع تر و حتی طولانی تر خوابیدن تان بسیار موثر باشد.

منبع

خروج از نسخه موبایل