تحقیقات جدید انجام شده  مبنی بر تشخیص حقیقت از دروغ توسط سگها

تحقیقات جدید انجام شده  مبنی بر تشخیص حقیقت از دروغ توسط سگها
4.7/5 - (3 امتیاز)

مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهد سگ داشتن تنها باعث سالمتر و شادتر شدن شما می شود، بلکه از شما انسانی بهتر می سازد.  سگ داشتن، از بالا رفتن سیستم ایمنی بدن تا آموزش به کودکان برای کنار آمدن با از دست دادن عزیزانشان، برای شما و خانواده تان مفید است. اما رفتار ما با سگها بر روی آنها نیز تاثیر می گذارد.

۲۶۰ نژاد سگ در این مطالعه مورد آزمایش قرار گرفته اند

 

این یک باور عمومی است که ما انسانها چندان در تشخیص دروغ مهارت نداریم.  اما تحقیقات نشان می دهند که عکس این موضوع صادق است. ما دروغ را از حقیقت تشخیص دهیم اما اغلب غرایزمان را نادیده می گیریم. اما آیا سگها نیز میتوانند تفاوت بین دروغ و حقیقت را تشخیص دهند؟ محققان در دانشگاه وین به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستند. و برای این منظور، روی ۲۶۰ نژاد مختلف از سگها تحقیق کردند. با آنکه ممکن است کار زیادی به نظر برسد، امیدواریم محققان اوقات خوشی را با سگهایی از اندازه ها و نژادهای مختلف سپری کرده باشند.

  • اول جایزه بعد فوت و فن

در این مطالعه از دو کاسه استفاده شد که یکی خالی و در دیگری جایزه ای مخفی شده بود. اول، به سگها آموزش داده شد تا از دستورات یک نفر اطاعت کنند و انتخاب کنند که کدام یک از دو کاسه حاوی جایزه است. وقتی سگ از مربی اطاعت و کاسه درست را انتخاب می کرد، جایزه می گرفت.

حتما بخوانید:   حقایقی درباره مصر باستان که ممکن است حتی کارشناسان تاریخ را هم متعجب کند

سپس نوبت به فوت و فن می رسید. سگها شاهد مربی دیگری بودند که جایزه را از یک کاسه به کاسه دیگر منتقل می کرد. و در برخی مواقع، فرد سومی بد که آرام نظاره گر ماجرا بود. همین آزمایش با مربی دوم انجام شد که دستورات را به سگها می داد و مربی سوم نیز همین کار را تکرار کرد.

  • سگها به فردی که به آنها دروغ می گفت توجهی نشان نمیدادند

شخص دیگری برای راهنمایی کردن سگها از عمد آنها را به سمت کاسه خالی هدایت می کرد. در کمال تعجب، سگها که میدانستند فرد مورد نظر آنها را گمراه میکند، به راهنمایی های او توجهی نشان نمی دادند. محققان چنین نتیجه گیری کردند که سگها می دانند چه زمانی به آنها دروغ گفته می شود و در نتیجه به دستورات او توجهی نشان نمی دادند.

  • سگها همچنین به راهنمایی نادرست توجهی نمی کردند

شخص سوم گاهی اوقات در زمانی که مربی دوم جایزه ها را جابه جا می کرد حضور نداشت. بعد از جابه جایی جایزه ها، فرد سوم باز می گشت. اما آنها نمیدانستند جایزه کجاست و به طور تصادفی به یکی از کاسه ها اشاره می کردند. از آنجایی که آنها در زمان جابه جایی جایزه ها حاضر نبودند، به راهنمایی مربیان توجهی نشان نمی دادند. شواهد نشان داد که سگها می دانستند که فرد سوم نمیداند جایزه کجاست و آنها هم متعاقبا به راهنمایی او گوش نمی دادند.

  • سگها نسبت به شامپانزه ها و کودکان کمتر اعتماد می کنند

محققان همچنین دریافتند که آزمایشات مشابهی در گذشته بر روی کودکان زیر ۵ سال و ماکاک ها و شامپانزه ها انجام شده است. سگها کمتر از بچه ها یا سایر حیوانات فریب می خورند. مشخصا سگها زمانی که دروغی را بشنوند آن را متوجه می شوند.

  • سگها حتی در صورت آموزش ندیدن هم میتوانند حقیقت را بو بکشند

محققان در نهایت بدین نتیجه رسیدند که سگها میتوانند در شرایطی مانند جابه جا کردن ظرفهای جایزه، بین گزاره درست و غلط تفاوت قائل شوند. آنها همچنین مطمئن شدند که سگهای خانگی نه تنها میتوانند اطلاعات لازم را از انسانها دریافت کنند بلکه قصد و باور آنها را نیز متوجه می شوند.

حتما بخوانید:   با داشتن حیوان خانگی استرس تحصیلی تان را برطرف کنید

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف