سوالات رایج درمورد سرطان خون و پاسخ به آنها

سوالات رایج درمورد سرطان خون و پاسخ به آنها
امتیاز به این post

لوسمی، لوکمیا یا سرطان خون، نوعی سرطان است که روی سلول های خونی و مغز استخوان تاثیر می گذارد، یعنی بافت نرم و اسفنجی درون استخوان ها که در آن سلول های خونی ساخته می شوند. این بیماری انواع مختلفی دارد. بعضی از انواع آن در کودکان شایع تر هستند و بعضی از انواع آن در بزرگسالان. به طور کلی ۴ نوع سرطان خون وجود دارد: لوسمی حاد لنفوئیدی، لوسمی حاد میلوئیدی، لوسمی مزمن لنفوئیدی و لوسمی مزمن میلوئیدی. انواع دیگری هم هستند که رواج کمتری دارند.

وضعیت تان بسته به اینکه کدام سلول های خونی منشا سرطان بوده  و آیا لوسمی تان حاد است یا مزمن بستگی دارد.

سرطان خون چطور به وجود می آید؟

سرطان خون زمانی اتفاق می افتد که سلول های خونی که در مغز استخوان ساخته شده اند به جای اینکه به سلول خونی تبدیل شوند به لوکمیا یا سلول سرطانی تبدیل می شوند. در طی زمان، سلول های لوکمیا سلول های سالم خونی را تحت تاثیر قرار می دهند. نرخ رشد بیماری به نوعی که بدان مبتلا هستید بستگی دارد.

سلول های خونی که در بدن گردش می کنند: خون شما حاوی ۳ نوع اساسی از سلول هاست.

گلبول های سفید: این سلول ها به بدن در مبارزه با عفونت و دیگر بیماری ها کمک می کنند. بعضی از انواع گلبول های سفید، گلبول های لنفوئیدی و میلوئیدی هستند.

گلبول های قرمز: گلبول های قرمز در مغز استخوان تان ساخته می شوند و در انتقال اکسیژن از شش ها به بقیه ی بدن کمک می کنند. عمر این سلول ها معمولا ۱۲۰ روز است.

پلاکت ها: پلاکت ها قطعات کوچک سلولی هستند که در مغز استخوان تولید شده و به لخته شدن خون کمک می کنند.

وقتی به سرطان خون مبتلا باشید، بدن تان تعداد زیادی سلول  خونی غیرعادی تولید می کند، معمولا گلبول های سفید غیرعادی. در طی زمان دیگر گلبول های سفید کافی برای مبارزه با عفونت، گلبول های قرمز کافی برای انتقال اکسیژن و پلاکت های کافی برای لخته شدن خون وجود نخواهد داشت.

سوالات رایج در مورد سرطان خون

اولین علائم سرطان خون چه چیزهایی است؟

علائم اولیه شامل خستگی، رنگ پریدگی، خون ریزی یا کبودی راحت و آسیب پذیری نسبت به عفونت هاست.

آیا درمان سرطان خون امکان پذیر است؟

بله، ولی انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد. بعضی ها خیلی کند پیشرفت می کنند و اگر به درستی درمان شوند تهدیدی برای زندگی به حساب نمی آیند. برخی دیگر تندتر رشد کرده و نیازمند درمان های خاص هستند. سن، مرحله، تشخیص و همینطور واکنش بدن نسبت به درمان نیز نقش های مهمی در این قضیه بازی می کنند.

سرطان خون چطور شروع می شود؟

لوکمیا در مغز استخوان شروع می شود، بافتی اسفنجی در استخوان ها که سلول های خونی در آن ساخته می شوند. وقتی سلول لوکمیا شکل می گیرد، مثل سلول خونی معمولی عمل نکرده و با سرعتی سریع تکثیر می شود و سلول های عادی را بیرون می راند و از این طریق بدن را بدون تعداد کافی گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها در عملکرد به حال خود رها می کند.

کبودی های سرطان خون به چه شکل هستند؟

از آنجایی که افراد مبتلا به سرطان خون تعداد پلاکت های کافی ندارند که در لخته شدن خون کمک شان بکند، مستعد کبودی می شوند. کبودی ها ممکن است شکل نقطه نقطه های قرمز یا کبودی های بزرگتر قرمز یا بنفش به نظر برسند.

تفاوت میان سرطان خون حاد و مزمن چیست؟

لوسمی  حاد معمولا با دریافت درمان مناسب قابل بهبود است. لوسمی  مزمن معمولا قابل بهبود نیست اما از طریق مدیریت با درمان مناسب، می شود علائمش را کنترل کرد.

منبع

خروج از نسخه موبایل