چرا باید قبل از گرسنه شدن غذا بخوریم؟

چرا باید قبل از گرسنه شدن غذا بخوریم؟
امتیاز به این post

 

 

گرسنگی می تواند علامت خوبی باشد چون نشان می دهد که بدن متابولیسم خود را فعال کرده و کارکرد آن طبق روال طبیعی پیش می رود. اما نباید برای غذا خوردن منتظر بمانید تا حتما گرسنه شوید. اگر فقط هنگام کمبود سوخت بدن غذا بخورید ممکن است به عواقب بدی دچار شوید.

۱- گرسنگی منجر به پرخوری می شود

افرادی که برخی وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا به شکل نامنظم غذا می خورند اغلب مجبور به پرخوری می شوند تا غذایی را که از دست داده اند جبران کنند. بدن انسان برای جلوگیری از کند شدن متابولیسم، افت انرژی، بدخلقی و احساس ولع شدید، باید به طور ثابت و هر ۴-۳ ساعت تغذیه شود. هرچه زمان بیشتری بدون غذا بمانید، سطح قند خون تان پایین تر می رود و در نتیجه به قند بیشتری در غذا نیاز خواهید داشت.

۲- گرسنگی کشیدن به لاغر شدن کمکی نمی کند

خیلی از مردم فکر می کنند اگر گرسنه بمانند لاغر می شوند. اما واقعیت این است که اگر میزان تغذیه روزانه شما طوری باشد که گرسنگی بکشید، مدت زیادی به رژیم غذایی تان پایبند نخواهید ماند. علاوه بر این اگر کالری ورودی خیلی کم باشد مکانیسم ویژه حالت اضطراری در بدن فعال می شود و شروع به ذخیره چربی و کاهش مصرف انرژی خواهد کرد. بدن شما فکر می کند که باید برای نجات خود، هر چه انرژی به دست می آورد را برای آینده ذخیره کند.

۳- احتمال انتخاب غذاهای سالم کمتر می شود

هنگامی که گرسنه هستید احتمال اینکه غذاهای ناسالم را انتخاب کنید بیشتر می شود. وقتی سطح قند خون پایین می آید کنترل غذا خوردن را از دست می دهید و اولین خوراکی هایی را که به چشم تان برسد می خورید. برای بیشتر مردم، این خوراکی میان وعده ای شیرین و ناسالم است.

۴- ما همیشه قادر به تشخیص گرسنگی نیستیم

دو هورمون بر تنظیم حس گرسنگی ما تاثیر می گذارند: گرلین که اشتها را تحریک می کند و لپتین که اشتها را سرکوب می کند. وقتی مدتی غذا نخورید سطح گرلین افزایش می یابد، و بعد از خوردن غذا هم لپتین به بدن می گوید که دیگر کافیست.

اما این فشارسنج گرسنگی همیشه دقیق نیست. بعضی اوقات، مخصوصا بعد از گرفتن رژیم های طاقت فرسا، نمی توانیم آنچه بدنمان سعی دارد به ما بگوید را بشنویم. مغز یاد می گیرد که احساس گرسنگی را با توجه به سبک زندگی ما تعدیل کند. افرادی که همیشه یک بار در روز غذا می خورند می توانند بدون هوس کردن یا میل به غذا، به کارهای روزانه خود برسند در حالیکه خوردن یک وعده در روز کاری طبیعی نیست.

۵- گرسنگی کشیدن برای سلامتی مضر است

گرسنگی طولانی مدت می تواند اثرات بسیار مخربی بر روی بدن داشته باشد، از تاثیر بر سلامت روان تا افزایش ریسک بیماری های مزمن. برخی از مشکلات ناشی از گرسنگی عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز
  • درد مداوم معده
  • ضعف
  • سرگیجه
  • تهوع و استفراغ
  • تحریک پذیری
  • سردرد
  • سر و صدای معده
  • مشکلات خواب

 

تشخیص انواع گرسنگی

دانشمندان ۳ نوع مختلف گرسنگی را شناسایی کرده اند: جسمی، روانی و فرصت طلبانه.

گرسنگی جسمی میل طبیعی به غذا خوردن در زمانی است که غذای کافی در معده وجود ندارد.

گرسنگی روانی ناشی از احساسات است و شخص در واقع به چیز دیگری نیاز دارد اما آن را تشخیص نمی دهد و به جایش احساس گرسنگی می کند. این نیاز روانی ممکن است میل به داشتن حسی بهتر یا شاد بودن و یا احساسات قوی دیگری باشد که به صورت گرسنگی ظاهر می شود.

گرسنگی فرصت طلبانه هم به این صورت است که می بینید غذا دور و برتان هست و بدون هیچ دلیل خاصی به آن ناخنکی می زنید. این حالت هیچ ارتباطی با گرسنگی واقعی ندارد. مساله فقط این است: وقتی غذا جلوی دستم است چرا از آن نخورم؟!

در مجموع، نکته مهم این است که حالت های دوم و سوم را با گرسنگی اشتباه نگیریم و با خود نگوییم “ای وای، باید سریع به بدنم انرژی برسانم”.

 

شما روزی چند بار غذا می خورید؟ آیا برنامه غذایی مشخصی دارید یا هر وقت دلتان می خواهد به سراغ غذا می روید؟

 

خروج از نسخه موبایل