چطور خاطرات بد را از ذهن‌مان پاک کنیم؟

چطور خاطرات بد را از ذهن‌مان پاک کنیم؟
4/5 - (3 امتیاز)

زندگی پر از پستی و بلندی است، بنابراین داشتن تجربیاتی که دل مان بخواهد فراموش شان کنیم غیر قابل اجتناب است. خوشبختانه راه هایی وجود دارد تا به ذهن تان آموزش دهید تا به طریقی سالم با خاطرات منفی کنار بیاید. در ادامه بهتان یاد می دهیم که چطور خاطره ای بد را فراموش کنید.

روش اول: ایجاد الگوهای فکری مثبت

۱_از محرک ها دوری کنید: اگر وقتی به یک جای خاص رفته و با یک سری آدم ها دمخور هستید خاطره ای بد به یادتان می آید، باید حواس تان را بیشتر به دور و اطراف تان جمع کنید. دوری کردن از این اماکن و اشخاص کمک می کند تا خاطره زودتر محو شود. البته تمام محرک ها هم قابل دوری گزینی نیستند.

۲_ به خاطره تا جایی فکر کنید که قدرتش را از دست بدهد: به طور معمول شما سعی می کنید که با فکر نکردن به خاطره آن را فراموش کنید، اما بهتر است که خلاف آن را انجام دهید. به جای اینکه خاطره را از ذهن تان بیرون هل دهید، آنقدر به آن فکر کنید تا دیگر به زهرآلودی اولش نباشد. دست آخر از فکرکردن به آن دست برداشته و حتی وقتی هم به خاطرتان می آید دیگر آن قدرها دردناک نیست.

۳_ جایگزینی خاطره را امتحان کنید: آیا می دانستید که هر بار سعی می کنید چیزی را به خاطر بیاورید، خاطره ای که از آن دارید کمی فرق می کند؟ مغزتان با پرکردن حفره ها به وسیله ی اطلاعات غلط سعی می کند چیزی که فراموش می کنید را کامل کند. می توانید از این ویژگی با جایگزین کردن بخش هایی از خاطره استفاده کنید. مثلا اگر یادتان می آید که ترسیده و تنها بودید، سعی کنید یادتان بیاید دست آخر چه چیزی باعث شد احساس بهتری داشته باشید.

۴_ روی خاطرات شادتر تمرکز کنید: وقتی ذهن مان در مرداب گیرمی افتد بیرون آوردن آن دشوار است. اگر زیاد در خاطرات بد غرق می شوید، باید ذهن تان را تمرین دهید که بیشتر در خاطرات خوب غرق شود. لحظه ای که چیزی منفی به خاطرتان می آید، آن را با چیزی شاد و مثبت جایگزین کنید.

۵_ در لحظه ی حال بودن را یاد بگیرید: به خودتان یاد بدهید که توجه تان بر لحظه ی حال باشد. در گذشته و آینده غوطه ور نشوید. این کار به شدت از استرس تان خواهد کاست.

روش دوم: داشتن دیدگاهی مثبت

۱_ ببینید که از آن اتفاق بد چه چیزی یاد گرفته اید: حتی از بدترین تجربیات هم می توان درس گرفت. اگر بتوانید به گذشته نگاه کرده و درسی که از آن گرفته اید را متوجه شوید، خاطره ی بدتان دیگر آن قدرها دردناک نخواهد بود.

۲_ خاطرات شاد جدید بسازید: خاطرات بد با گذر زمان از بین می روند، اما شما می توانید با ساختن خاطرات جدید خوب این  روند را سرعت ببخشید. وقت بیشتری را صرف انجام کارهایی که دوست دارید و بودن در کنار عزیزان تان بکنید.

۳_ خودتان را مشغول کنید: یک برنامه ی پر و ذهنی فعال باعث می شود که کمتر در افکار منفی غرق شوید. بیشتر با دوستان تان بیرون رفته یا با خانواده تان وقت بگذرانید. می توانید برای مشغول کردن خودتان ورزش کردن را نیز جزو یکی از گزینه های تان قرار دهید.

۴_ سلامتی تان را در اولویت قرار دهید: پربودن از افکار منفی مراقبت کردن از خودتان را دشوار می کند، اما اگر بدن تان سالم باشد روی نحوه ی تفکرتان هم تاثیرگذار خواهد بود. غذاهای سالم بخورید، به اندازه بخوابید و تحرک داشته باشید تا راحت تر بتوانید خاطرات منفی را از خود دور کنید.

منبع

خروج از نسخه موبایل