۳ راهکار ساده برای تندخوانی

۳ راهکار ساده برای تندخوانی
4.5/5 - (2 امتیاز)

تندخوانی در زمانی که باید حجم اطلاعات زیادی را در زمانی کوتاه دریافت کنید، مهارت بسیار مفیدی است. بخصوص اگر دانشجو هستید و باید قبل از امتحان یک کتاب ۸۰۰ صفحه ای را بخوانید. همچنین اگر برنامه کاری روزانه شما نیازمند مطالعه متون زیادی است، تندخوانی کردن بازدهی شما را بالا می برد. تندخوانی به شما اجازه می دهد تا روی جوهره اطلاعات تمرکز کرده و از روی اطلاعات کم اهمیت تر رد شوید.

در زیر به چند راهکار ساده به جهت یادگیری تندخوانی می پردازیم:

  • موقع خواندن مداد در دست داشته باشید

با مداد زیر خطوطی که میخوانید بکشید. اگر این کار را مدتی تمرین کنید، چشمانتان به دنبال کردن مداد عادت می کند. وقتی به این مهارت تسلط پیدا کنید، متوجه می شوید که میتوانید مداد را سریعتر حرکت دهید و در نتیجه سرعت خواندتان را بالا ببرید. میتوانید از یک ماژیک هایلات برای مشخص کردن مهمترین مطالب استفاده کنید.

  • کل عبارت را بخوانید

خواندن هرکلمه به طور مجزا مانند آن است که به جای خواندن کل کلمات، آنها را سیلاب به سیلاب بخوانید. یکی از لحظات کلیدی در یادگیری مهارت تندخوانی، مقاومت در برابر وسوسه ادا کردن هر کلمه در ذهنتان است. این روش دشوار است زیرا اکثر افراد این گونه میخوانند. این عادت زمزمه کردن کلمات نام دارد و یکی از دلایل رایجی است که مردم برای خواندن یک متن نیاز به وقت زیادی دارند. در تندخوانی کردن باید کل جمله را بخوانید و نکته اصلی را دریافت کنید. پس روی تک تک کلمات تمرکز نکنید.

  • هر چه قدر که میتوانید مطلب دریافت کنید

بعد از آنکه توانستید کل جمله را بدون تلف کردن وقت روی تک تک کلمات ، بخوانید، سعی کنید زاویه دید خود را گسترش دهید. آیا می ترسید موضوعی مهم را از دست بدهید؟ هر چه قدر که میتوانید تمرین کنید تا به تدریج به این شیوه خواندن عادت  کنید. فقط یک نکته یادتان باشد: روی کلمات خاص متوقف نشوید و توجه خود را روی هیچ نکته بخصوصی متمرکز نکنید. بله، تسلط بر این مهارت زمان زیادی می برد زیرا بیرون کردن مطلب آموخته شده از ذهن، سختتر از یادگیری آن برای اولین بار است.

چه زمانی باید از تندخوانی استفاده کنید؟

برای پذیرش این موضوع آماده باشید که در ابتدا، نخواهید توانست کل مطلب را  بدون زیر لب خواندن کلمات دریافت کنید.از جایی به بعد یاد می گیرید تا با توجه کردن به تک تک موضوعات آگاهی دهنده،  تندخوانی کنید. دلیل کندخوانی، ترس مداوم برای نفهمیدن اطلاعات مهم است. بنابراین به عقب برمیگردید،یک پاراگراف را دوباره می خوانید و …. سعی کنید از شر این ترس رها شوید. روبه جلو حرکت کنید، یاد بگیرید به عقب برنگردید و نایستید.

و البته به خاطر داشته باشید که تندخوانی تنها برای شرایط خاص مفید است مانند مرور مطالب برای شب امتحان یا نگاه کردن به صدها صفحه برای پیدا کردن مطلبی خاص. هیچ گاه نباید برای خواندن اسناد مهم از تندخوانی استفاده کنید. باید از تندخوانی کردن در شرایطی استفاده کنید که اطلاعات ناموجود ممکن است عواقبی منفی برای کار و سلامت شما داشته باشد.

همچنین منطقی نیست که موضوعات ادبی یا سایر متونی که باید عمیق خوانده شوند را تندخوانی کنید. فایده خواندن یک رمان کلاسیک چیست اگر که بخواهید سریع از صفحات آن بگذرید؟ برخی از آثار ادبی نباید سریع خوانده شوند بلکه باید آگاهانه تک تک کلمات آن را بخوانید تا فرصت بهره مند شدن از استعداد نویسنده و یادگیری درسهای بزرگ زندگی را در حین خواندن داشته باشید.

 

خروج از نسخه موبایل