۸ نشانه ای که می گوید گیاه شما مشکل دارد و راهکارهایی برای رفع آنها

۸ نشانه ای که می گوید گیاه شما مشکل دارد و راهکارهایی برای رفع آنها
4/5 - (1 امتیاز)

 

افراد زیادی برای اینکه طراوت بیشتری به محل کار و زندگی خود ببخشند، از گیاهان استفاده می کنند. امروز گیاهان آپارتمانی بسیار محبوب شده اند زیرا مراقبت از آنها نسبتا است. این حرف درست به نظر می رسد، به شرطی که نحوه نگهداری صحیح از گیاهان خود را یاد گرفته باشید. یکی از مهم ترین نکات در این زمینه ، توجه به برگ گیاهان است. چرا که وجود علائم یا لک های مختلف بر روی آنها، معمولا نشان  دهنده وجود بیماری و یا مشکل در گیاه است.

در این مقاله قصد داریم ۸ علامت را به شما معرفی کنیم که نشان می دهد گیاه شما به مراقبت ویژه ای نیاز دارد. شما با مطالعه این نشانه ها می توانید با آگاهی بیشتری از گیاهان خود مراقبت کنید و در صورت بروز مشکل به رفع آنها بپردازید.

  1. قهوه ای شدن کامل برگ

قهوه ای یا خشک شدن برگ گیاهان بخشی طبیعی از فرآیند رشد آنهاست اما اگر تنها نوک گیاه قهوه ای شود، می تواند نشانه کمبود آب باشد.

راه حل مشکل

وقتی برگ ها کاملا قهوه ای و خشک می شوند، دیگر نمی توان کاری برای آنها انجام داد. با این حال، آنها هنوز هم انرژی زیادی از گیاه را به خود اختصاص می دهند. برای توزیع انرژی در برگ های دیگر، شما باید برگ های خشک شده را جدا کنید.

  1. قهوه ای شدن نوک برگ

این موضوع معمولا علامت آن است که گیاه شما به اندازه کافی آب دریافت نکرده است و می تواند چندین علت داشته باشد که در فهرست زیر به برخی از آنها اشاره شده است.

  • شما به اندازه کافی به گیاه خود آب نمی دهید
  • خاک گیاه از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و نمی تواند به خوبی آب را در خود حفظ کند
  • ممکن است ریشه های گیاه آسیب دیده باشند، این موضوع می تواند به دلیل کوچک بودن گلدان باشد که باعث آبیاری بیش از حد گیاه می شود.
حتما بخوانید:   چگونه آپلودهای با کیفیتی در اینستاگرام داشته باشیم

راه حل مشکل

اگر شما بیشتر اوقات در منزل یا محل کار خود حضور ندارید، اما هنوز هم می خواهید گیاهان در طول روز به اندازه کافی آب دریافت کنند، چند ترفند وجود دارد که می تواند به گیاه شما کمک کند تا فرآیند آب رسانی به آن به صورت مداوم انجام شود.

  • در زیر گلدان یک اسفنج مرطوب قرار دهید: این کار باعث می شود آب اضافی جذب شود و در صورت نیاز گیاه به آن دسترسی داشته باشد.
  • یک بطری آب که سوراخ های کوچکی در آن قرار دارد را در گلدان قرار دهید: در این صورت می توانید بطری را با آب پر کنید و در هر زمان که گیاه آب لازم داشته باشد، می تواند نیاز خود را از طریق این مخزن برطرف کند.
  1. قهوه ای شدن وسط برگ ها

این موضوع معمولا به دلیل آبیاری بیش از حد گیاه اتفاق می افتد. اگر خاک گیاه همواره مرطوب باشد، محیط مناسبی برای رشد پاتوژن های قارچی ایجاد می کند. این بیماری سبب می شود تا لکه های قهوه ای در وسط گیاه ظاهر شود که در مراحل بعدی به دیگر قسمت های برگ نیز گسترش می یابد.

راه حل مشکل

استفاده از فیلترهای قهوه ای باعث می شود آب اضافی از طریق آنها تخلیه شود، بدون اینکه نیازی به تعویض خاک وجود داشته باشد. این اقدام به سالم ماندن گیاه شما کمک زیادی می کند.

  1. زرد شدن برگ های زیرین

اگر گیاه شما بالغ باشد، ممکن است برخی از برگ های آن زرد شوند؛ اما در صورت که این اتفاق برای تعداد زیادی از برگ ها رخ دهد، احتمالا گیاه شما دچار مشکل شده است. این موضوع می تواند ناشی از عوامل متعددی مرتبط با محیط نگهداری گیاه باشد، از جمله نگهداری گیاه در سایه، سرما و دمای بیش از حد پایین محیط، افت ناگهانی دما یا قرار گرفتن در معرض خشک سالی. برای حل این مشکل باید محل گیاه خود را بررسی کنید و سعی کنید یک مکان ایدئال برای آن پیدا کنید.

حتما بخوانید:   16 ترفند جیمیلی که بازدهی شما را به شدت بالا می برد

راه حل مشکل

توجه داشته باشید که نباید گیاهان خود را خیلی جا به جا کنید، زیرا آنها خود را به تدریج با محیط جدید اطراف خود سازگار می کنند. به همین دلیل، اگر مجبور شدید گیاه خود را به محل بهتری منتقل کنید، در ابتدا آن را یک ساعت در روز به محل جدید ببرید و به تدریج این زمان را افزایش دهید تا گیاه به خوبی با محیط جدید خود سازگار شود.

  1. لکه های تیره با حاشیه زرد رنگ روی برگ ها

معمولا این بدان معنی است که گیاه شما دارای قارچ نقطه ای برگ شده است. اگر گیاهان بیش از حد در معرض آفتاب قرار بگیرند، ممکن است سبب بروز این لکه ها شود.

راه حل مشکل

وقتی می بینید که لکه ها در حال شکل گرفتن هستند، گلدان را سریعا از دیگر گیاهان خود جدا کنید تا از انتشار قارچ به آنها جلوگیری کنید. سپس برگ هایی که به آن آلوده شده اند را جدا کنید و بگذارید گیاه بهبود یابد.

  1. کم رنگ یا زرد شدن نوک برگ ها

وجود برگ هایی به رنگ سبز کم رنگ یا حتی زرد به همراه رشد ضعیف ممکن است به دلیل کمبود مواد مغذی باشد. بیشتر مواد مغذی لازم برای رشد گیاه در کودها وجود دارد.

راه حل مشکل

پوسته های تخم مرغ یا آب تخم مرغ های آب پز را به خاک اضافه کنید. افزودن آب تخم مرغ آب پز باعث افزایش سطح کلسیم و پتاسیم گیاهان می شود.

  1. برگ های بسیار کوچک

وجود برگ های بسیار کوچک می تواند نشانه این باشد که گیاه شما به نور بیشتری نیاز دارد. در ابتدا بررسی کنید که آیا گیاه شما واقعا در یک محل تاریک قرار دارد. اگر این گونه است، باید آن را نزدیک به یک پنجره یا یک مکان پر نورتر قرار دهید.

حتما بخوانید:   کدام عکس های فرزندان مان را نباید در شبکه های اجتماعی قرار دهیم؟

راه حل مشکل

اگر گیاه شما در یک محل آفتابی قرار داشته است اما برگ های آن بسیار کوچک هستند، شاید لازم باشد غبار را از روی برگ های آن پاک کنید. وجود لایه ای از گرد و غبار روی برگ ها، مانع از تابش نور خورشید به برگ ها می شود و توانایی گیاه در فتوسنتز کردن را کاهش می دهد. شما با استفاده از یک دستکش پرزدار می توانید گرد و غبار را از روی برگ ها، بدون آسیب رساندن به آنها برطرف کنید.

  1. لوله ای شدن برگ ها

برخی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی از مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری به دست می آیند که برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارند. وقتی این گیاهان در محیط های کم رطوبت قرار می گیرند، برگ هایشان لوله ای شکل می شود.

راه حل مشکل

گیاهان خود را از دریچه هواکش دور کنید. حتی اگر رطوبت محیط مناسب باشد (تقریبا ۵۰٪)، قرار دادن گیاه در کنار بخاری یا هواکش می تواند منجر به کاهش رطوبت مورد نیاز آن شود.

گیاهانی که به حداقل مراقبت احتیاج دارند

  1. گیاه گندمی
  2. فیکوس
  3. زامیفولیا
  4. آلوئه ورا
  5. گیاه ماری شکل

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف