۱۰ عادت مضر که باعث افسردگی می‌شوند

۱۰ عادت مضر که باعث افسردگی می‌شوند
3.3/5 - (6 امتیاز)

خیلی از ما افسردگی را به عنوان بیماری ای می بینیم که از تجربیات ناخوشایندمان در گذشته نشات گرفته. با این حال عواملی وجود دارند که به طور روزانه بر احتمال وقوع و شدت این بیماری می افزایند. اگر مدام ناراحت هستید و افکار منفی در سر دارید، شاید مواردی که در ادامه آورده شده اند دلیل افسردگی تان باشند.

۱_ استفاده ی بیش از حد از تکنولوژی: اسمارت فون، تبلت، تلویزیون، کامپیوتر، همگی موجب می شوند تا به طرز دلپذیری اوقات مان را گذرانده و به سادگی اطلاعات کسب کنیم. با این حال مطالعه ای که در دانشگاه میشیگان انجام شده، نشان داده که شبکه های اجتماعی به شکل شمشیر دولبه عمل می کنند و ممکن است موجب تقویت علائم افسردگی شوند.

۲_ تغذیه ی نامناسب: مسلم است که عادات غذاخوردن مان تاثیر مستقیمی بر سلامت کلی مان دارند. علاوه بر مشکلات اضافه وزن، غذای نامناسب می تواند روی خلق و خوی مان هم تاثیر بگذارد. مثلا احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که ماهی کمتر (اسیدهای چرب امگا ۳کمتر) مصرف می کنند، بیشتر است.

۳_ دیر خوابیدن: گاهی اوقات می خواهیم شب زنده داری کنیم و قدری بیشتر خوش بگذرانیم، اما معمولا فردا دیگر خبری از حس خوب شب قبل نیست و لطمه ای که به الگوی خواب مان زده ایم  موجب خستگی و کسالت مان شده. کمبود خواب بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و به توجه، تمرکز و حافظه آسیب وارد می کند.

۴_ بودن در کنار آدم های بدبین: طبق گفته ی روانپزشکی به نام دکتر سوزان هِیتلر، صرف کردن اوقات زیادی در معاشرت با افراد بدبین و منفی گرا، بر دیدگاه ما نسبت به همه چیز تاثیر می گذارد.

حتما بخوانید:   از شکست می‌ترسید؟ این مطلب را بخوانید تا دیگر نترسید!

۵_ صرف اوقات زیادی در محیطی شلوغ: زندگی در مرکز شهر مزایای زیادی از جمله دسترسی به رستوران ها، وسایل حمل و نقل عمومی، زیبایی شهر در شب و غیره دارد. اما طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، ریتم سریع و پرسرو صدای زندگی باعث استرس، اضطراب و افسردگی می شود. پس اگر در این مناطق زندگی می کنید بهتر است اوقاتی را هم در پارک نزدیک خانه تان به آرامش سپری کنید.

۶_ انزوای طولانی مدت: بعد از یک روز شلوغ طبیعی است که بخواهیم با خودمان خلوت کنیم. به علاوه، سپری کردن اوقاتی به تنهایی، ما را از مزایای زیادی بهره مند می کند. ولی توصیه می شود که خیلی در این عادت غرق نشوید. در کنار مواجه شدن با چالش های روزمره ی زندگی، مهم است که پیوندهای دوستی مان با دیگران را قوی کرده یا پیوندهای جدیدی ایجاد کنیم.

۷_ تنبلی: درست است که خیلی وقت ها دوست داریم دراز بکشیم و هیچ کاری نکنیم، اما باید حد و حدودی هم تعیین کرده و در فعالیت ها و سرگرمی های مختلف خود را به چالش بکشیم. انجام فعالیت های مختلف به زندگی مان معنا می بخشد، حواس مان را از افکار منفی پرت می کند و تاثیر مثبتی بر خلق و خوی مان می گذارد.

۸_ به اندازه ی کافی قرار نگرفتن در معرض نور خورشید: زندگی پرمشغله مان می تواند موجب شود که ساعت ها بنشینیم و به مانیتور خیره شویم. اگر می بینید خیلی از داخل محیط منزل یا کار بیرون نمی روید، همین می تواند دلیل کسلی و بی حوصلگی تان باشد. جدای از نیاز طبیعی مان به هوای تازه، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تولید سروتونین می شود، هورمون تنظیم کننده ی عواطف و خلق و خو. علاوه بر این نور خورشید موجب تولید ویتامین دی در بدن می شود که به سالم و تیز ماندن مغز کمک می کند.

حتما بخوانید:   ۶ دلیل مشکلات ارتباطی افراد باهوش

۹_ مصرف داروهای مختلف: شاید فکر کنید داروها بیشتر عوارض فیزیکی دارند ولی افسردگی و اضطراب از جمله عوارش شایع در میان داروهاست. اگر نمی توانید خوردن دارو را ترک کنید، در مورد خلق و خوی کسل و منفی خود با پزشک معالج تان صحبت کنید تا بتوانید آن را نیز تحت کنترل داشته باشید.

۱۰_ ژست نامناسب: در مطالعه ای که انجام شده، مشخص شده که ژست و حالت بدن مان تاثیر مستقیمی بر عواطف مان دارد. شرکت کنندگانی که با کمری خمیده، شانه هایی افتاده و کشان کشان راه می رفتند باعث شدند که به مغزشان حس افسردگی القا شود و از همین رو علائم افسردگی را از خود بروز دادند.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف