ارتباط شگفت انگیز مابین سلیقه موسیقیایی و شخصیت

ارتباط شگفت انگیز مابین سلیقه موسیقیایی و شخصیت
امتیاز به این post

 

اکثر افراد از تاثیر موسیقی بر روی خلق و خوی خود آگاهند. با این حال ممکن است از ارتباط سلیقه موسیقیایی و شخصیت بی اطلاع باشید. کدام ژانرها با سبکهای شخصیتی منطبقند و آیا گوش کردن موسیقی مورد علاقه خود میتواند شخصیت تان را عوض کند؟

در این پست برخی از نتایج تحقیقات بر روی ارتباط سلیقه موسیقیایی و شخصیت را نشان می دهیم.

سلیقه موسیقیایی و خصوصات شخصیتی چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

تحقیقات نشان داده اند که مردم معمولا خودشان را از طریق سلایق موسیقی خود تعریف می کنند. برای مثال در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ به نام « تفاوتهای فردی در سلیقه موسیقیایی» انجام شده مشخص شد که یکی از دلایلی که مردم نسبت به سلیقه موسیقیایی خود موضع می گیرند آن است که می ترسند شخصیت شان برملا شود. نتایج این تحقیق عبارتند از:

  • طرفداران موسیقی پاپ

با کمال تعجب طرفدارن موسیقی پاپ گرایشات معمول را نداشته و از نظر خلاقیت امتیاز بالایی کسب نمی کنند. اما در تحقیق مشخص شد که  طرفداران موسیقی پاپ عزت نفس دارند و نست به ژانرهای دیگر (  به جز رپ، هیپ هاپ) برون گرا ترند. طرفداران پاپ همچنین افراد سخت کوشی هستند.

  • طرفداران سبک کانتری و وسترن

طرفداران سبک کانتری و وسترن نیز شخصیتهایی سخت کوش و خونگرم دارند. با این حال با آنکه خصوصیت افراد برونگرا را دارند نسبت به تجارب جدید مقاومت بیشتری نشان می دهند و دیدگاههای محافظه گرایانه دارند. با آنکه آهنگهای وسترن و کانتری بیشتر مناسب افراد احساساتی است، اما طرفداران آن از نظر عاطفی ثبات بیشتری نسبت به طرفداران سایر سبکها دارند.

  • طرفداران سبک راک و هِوی مِتال

یکی از جالب ترین تناقضات در بین طرفداران سبک راک و هوی متال دیده شد. با آنکه طرفداران این سبک حالتی پرخاشگرایانه دارند، اما در تحقیق انجام شده رفتارهای ملایمی از خود نشان دادند. طرفداران سبک راک و هوِی متال برعکس طرفداران موسیقی پاپ و کانتری، دارای تفکر درون گرا بوده و نسبت  به سایر گروهها عزت نفس پایین تری دارند. همچنین خلاقیت آنها بالاتر است.

  • طرفداران سبک مستقل( ایندی)

با آنکه طرفداران سبک راک و متال در برخی از خصوصیات اخلاقی از جمله درونگرا بودن، عزت نفس پایین، خلاقیت داشتن با سبک موسیقی مستقل اشتراک دارند، اما در ملایمت و نرمی با آنها اشتراکی ندارند. طرفداران سبک مستقل همچنین باهوشند اما سخت کوشی چندانی ندارند.  این گروه دارای اضطراب بوده و به صورت منفعل عمل می کنند.

  • طرفدران رپ و هیپ هاپ

مانند سبک راک و هوی متال، خشونت و پرخاشگری مرتبط با سبک موسیقی همیشه در شخصیت افرادی که به آنها گوش می دهند بازتاب ندارد. با این حال افراد علاقه مند به این ژانر، آستانه ترس بالاتری دارند. افراد این گروه بیشتر اهل ریسک کردن هستند، خونگرم ترند و عزت نفس بالاتری دارند.

  • شیفتگان رقص

افرادی که به موسیقی های مخصوص رقص علاقه مندند مانند طرفداران موسیقی هیپ هاپ و رپ، تجارب جدید را می پذیرند  و ریسک گریزی کمتری دارند.  و نسبت به طرفداران ژانرهای دیگر، شخصیت قاطع تری دارند.  افرادی که به موسیقی الکتریکی هِوی علاقه دارند، در رفتارشان ملایمت کمتری نشان می دهند.

  • طرفداران سبک جاز، بلوز و سول

اگر شما به موسیقی جاز، بلوز یا سول علاقه مند هستید، از این یافته ها خوشحال خواهید شد زیرا طرفداران این سبک هر ویژگی مثبت شخصیتی ای که تصور کنید دارا هستند. عزت نفس بالا، خلاقیت، هوش، و ساده گرفتن امور از جمله خصوصیاتی است که در اثر بررسی پاسخهای داده شده طرفداران این ژانر در تحقیق حاصل شده است.

حتما بخوانید:   معرفی گروه و خوانندگان راک

ارتباط شگفت انگیز مابین سلیقه موسیقیایی و شخصیت

آیا سلیقه موسیقیایی میتواند خصوصیات شخصیتی افراد را پیش بینی کند؟

با توجه به این داده میتوانیم نتیجه گیری کنیم که سلیقه موسیقیایی شما به تنهایی نمیتواند خصوصیات شخصیتی تان را پیش بینی کند. با این حال در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفته نشان داده شده که دانستن اینکه مردم به چه موسیقی گوش می دهند در واقع می تواند به طرز شگفت انگیزی در مورد قدرت پیش بینی ویژگی های شخصیتی افراد دقیق باشد.

در سال ۲۰۱۵  مطالعه ای با  رویکردی معکوس انجام شد  و به این موضوع پرداخت که چگونه ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند بر سلایق موسیقایی تأثیر بگذارند، در این مطالعه مشخص شد  که افراد از نظر پاسخگویی به جهان اطراف خود، همدلی یا نظام‌مندی، در دو گروه اصلی قرار می‌گیرند.

آنهایی که در گروه قبلی بودند بیشتر به ژانرهای موسیقی مرتبط با خلاقیت و محتوای احساسی بالا (راک، ایندی، فولکولور و غیره) مرتبط بودند. کسانی که در گروه دوم بودند ژانرهای پر از پیچیدگی ساختاری و دارای برانگیختگی و تحریک بالا (جاز، رقص، رپ و غیره) را دوست داشتند.

وقتی صحبت از سلیقه موسیقی می شود، اغلب تصور می شود که منظور فقط بررسی خصوصیات شخصیتی است. با این حال، تحقیقات ذکر شده در بالا نشان داده است که بین موسیقی که گوش می‌دهیم و شخصیت ما، تعاملات بیشتری وجود دارد.

در واقع، موسیقی که ما به آن گوش می دهیم می تواند به طور شگفت انگیزی ویژگی های شخصیتی را پیش بینی کند. با این وجود، احتمالاً ما نیز به طور طبیعی به سمت  آن سبک از موسیقی ای کشیده می شویم که با انتظاراتی که از شخصیت خودمان داریم مطابقت دارد.

حتما بخوانید:   راک ایرانی ؛ خوانندگان و گروه های راک ایرانی

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف