از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟
از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟
4.2/5 - (18 امتیاز)

قرص اورژانسی یک نوع پیشگیری از بارداری اضطراری (پیشگیری از بارداری) است. پیشگیری از بارداری اورژانسی برای جلوگیری از بارداری برای زنانی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته اند یا روش کنترل بارداری آنها شکست خورده است، استفاده می شود.

قرص اورژانسی فقط برای پیشگیری از بارداری پشتیبان در نظر گرفته شده است، نه به عنوان یک روش اولیه کنترل بارداری. قرص های اورژانسی حاوی لوونورژسترل (پلن B یک مرحله ای) یا اولیپریستال استات (الا) هستند.

لوونورژسترول بدون نسخه در دسترس است. اولیپریستال استات فقط با نسخه در دسترس است.

این یک ترجمه خودکار توسط مترجم آنلاین گوگل است، لطفا برای توصیه‌های پزشکی و سلامت با یک پزشک مشورت کنید و هرگز از سوالاتی که در ذهنتان است خجالت نکشید. سلامت شما مهمتر از قضاوت سایرین است و البته پزشکان امین بیماران هستند. در صورت پیش آمد موارد اورژانسی حتما با یک پزشک مشورت کنید.

موارد مصرف قرص اورژانسی چیست؟

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید، قرص های اورژانسی می توانند به جلوگیری از بارداری کمک کنند – یا به این دلیل که از کنترل بارداری استفاده نکرده اید، قرص های ضدبارداری را فراموش کرده اید، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید یا روش کنترل بارداری شما شکست خورده است.

قرص های اورژانسی ، بارداری را پایان نمی دهند. آنها عمدتاً با تأخیر یا جلوگیری از تخمک گذاری کار می کنند پس اگر دچار بارداری شده‌اید این قرص ها کمکی به شما نمی‌کنند.

به خاطر داشته باشید که قرص اورژانسی با میفپریستون (Mifeprex) که با نام RU-486 یا قرص سقط جنین نیز شناخته می شود، یکسان نیست. این دارو یک بارداری ثابت را خاتمه می دهد – بارداری که در آن تخمک بارور شده به دیواره رحم چسبیده و شروع به رشد کرده است.

 

عوارض قرص اورژانسی چیست؟

پیشگیری از بارداری اورژانسی یک گزینه موثر برای جلوگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است، اما به اندازه سایر روش های پیشگیری از بارداری موثر نیست و برای استفاده روتین توصیه نمی شود. همچنین، قرص اورژانسی حتی با استفاده صحیح نیز ممکن است موفق عمل نکند.

حتما بخوانید:   نابودی سرطان سینه در ۱ روز، بدون شیمی درمانی!

قرص اورژانسی برای همه مناسب نیست. اگر:

  • شما به هر یک از اجزای قرص اورژانسی حساسیت دارید
  • شما از داروهای خاصی استفاده می کنید که می توانند اثربخشی قرص اورژانسی را کاهش دهند، مانند باربیتورات ها.
  • اگر دچار اضافه وزن یا چاق هستید، نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد قرص اورژانسی به اندازه زنانی که اضافه وزن ندارند، در پیشگیری از بارداری موثر نخواهد بود.

همچنین قبل از استفاده از ulipristal مطمئن شوید که باردار نیستید. اثرات اولیپریستال بر روی نوزاد در حال رشد ناشناخته است. اگر شیر می دهید، ulipristal توصیه نمی شود.

عوارض جانبی قرص اورژانسی، که معمولاً فقط چند روز طول می کشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • سردرد
  • حساسیت سینه
  • خونریزی بین قاعدگی یا خونریزی شدیدتر قاعدگی
  • درد یا گرفتگی زیر شکم

 

روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟

برای حداکثر اثربخشی، پیشگیری از بارداری اضطراری باید در اسرع وقت پس از مقاربت محافظت نشده و در عرض ۱۲۰ ساعت شروع شود. شما می توانید در هر زمانی از چرخه قاعدگی خود از قرص های ضد بارداری اورژانسی استفاده کنید.

 

بعد از مصرف قرص اورژانسی چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟

برای استفاده از قرص اورژانسی:

دستورالعمل های قرص اورژانسی را دنبال کنید. اگر از Plan B One-Step استفاده می کنید، یک قرص Plan B One-step را در اسرع وقت و کمتر از ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید. اگر از الا استفاده می کنید، یک قرص الا را در اسرع وقت و کمتر از ۱۲۰ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید.
اگر ظرف دو ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی استفراغ کردید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید دوز دیگری مصرف کنید یا خیر.
تا زمانی که روش دیگری برای جلوگیری از بارداری را شروع نکرده اید، رابطه جنسی نداشته باشید. قرص اورژانسی جهت جلوگیری از بارداری محافظت پایداری ارائه نمی دهد. اگر در روزها و هفته های بعد از مصرف قرص اورژانسی رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، در معرض خطر بارداری هستید. مطمئن شوید که استفاده از کنترل بارداری را شروع کرده یا از سر بگیرید.
استفاده از قرص اورژانسی ممکن است پریود شما را تا یک هفته به تاخیر بیاندازد. اگر در عرض سه تا چهار هفته پس از مصرف قرص اورژانسی پریود نشدید، تست بارداری بدهید.

حتما بخوانید:   ۹ دلیل خوابالودگی تان حتی بعد از خواب کامل شب

به طور معمول، پس از استفاده از قرص اورژانسی، نیازی به تماس با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ندارید. با این حال، اگر خونریزی یا لکه بینی دارید که بیش از یک هفته طول می کشد یا سه تا پنج هفته پس از مصرف قرص اورژانسی، دچار درد شدید زیر شکم شدید، با او تماس بگیرید. اینها می توانند نشان دهنده سقط جنین باشند یا اینکه تخمک بارور شده در خارج از رحم، معمولاً در لوله فالوپ (بارداری خارج از رحم) کاشته شده است.

 

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده است؟

تنها راه برای دانستن اینکه آیا قرص اورژانسی در پیشگیری از بارداری موثر بوده است یا خیر این است که آیا پریود بعدی شما در زمانی که باید فرا می رسد یا خیر. قرص اورژانسی با تأخیر در تخمک گذاری عمل می کند، به طوری که شما یک تخمک برای لقاح اسپرم باقی مانده در سیستم خود آزاد نمی کنید. از آنجایی که اسپرم می تواند به مدت پنج روز در بدن شما زندگی کند، برای جلوگیری از بارداری موثر، باید قرصاورژانسی را حتی اگر در حال حاضر تخمک گذاری نمی کنید، مصرف کنید.

هنگامی که در عرض ۲۴ ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود، احتمال باردار شدن شما حداقل است. اگر قاعدگی بعدی شما بیش از هفت روز تاخیر داشته باشد، حتی اگر علائم دیگری ندارید، باید تست بارداری بدهید. انجام آزمایش بلافاصله پس از مصرف قرص صبح بعد از آن مؤثر نخواهد بود زیرا در صورت وقوع حاملگی هنوز گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) کافی در بدن وجود نخواهد داشت. هنگامی که بارداری رخ می دهد، HCG در بدن شما افزایش می یابد تا زمانی که به اوج خود برسد. این همان چیزی است که تست بارداری تشخیص می دهد و برای ثبت مثبت باید سطح مشخصی داشته باشد. می توانید تست بارداری حساس تری را در روز اول از دست دادن قاعدگی خود انجام دهید، اما اگر منفی بود و یک هفته بعد پریودتان نرسید، باید دوباره آزمایش دهید.

 

حقایقی در مورد پیشگیری از بارداری اورژانسی

  • شما باید قرص ضد بارداری اورژانسی را در عرض ۳ روز (لوونل) یا ۵ روز (ellaOne) پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید تا موثر باشد – هر چه زودتر آن را مصرف کنید، موثرتر خواهد بود.
  • IUD را می توان تا ۵ روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا تا ۵ روز پس از اولین زمانی که ممکن است تخمک گذاری کردید، برای موثر بودن آن نصب شود.
  • IUD در پیشگیری از بارداری موثرتر از قرص های ضد بارداری است – کمتر از ۱٪ از زنانی که از IUD استفاده می کنند باردار می شوند.
  • مصرف قرص های ضد بارداری اورژانسی Levonelle یا ellaOne می تواند باعث سردرد یا شکم درد شود و باعث ایجاد احساس بیماری یا بیماری شود.
  • قرص های ضد بارداری اورژانسی می تواند قاعدگی بعدی شما را زودتر، دیرتر یا دردناک تر از حد معمول کند.
  • اگر در عرض ۲ ساعت پس از مصرف لوونل یا ۳ ساعت پس از مصرف ellaOne دچار استفراغ شدید، به پزشک عمومی، داروساز یا کلینیک پزشکی ادراری تناسلی (GUM) مراجعه کنید، زیرا باید دوز دیگری مصرف کنید یا IUD نصب کنید.
  • اگر از IUD به عنوان پیشگیری از بارداری اورژانسی استفاده می کنید، می توان آن را کنار گذاشته و به عنوان روش معمول پیشگیری از بارداری استفاده کرد.
  • اگر از IUD به عنوان یک روش منظم پیشگیری از بارداری استفاده کنید، می تواند دوره های شما را طولانی تر، سنگین تر یا دردناک تر کند.
  • ممکن است هنگام گذاشتن IUD احساس ناراحتی کنید، اما مسکن ها می توانند کمک کنند.
  • هیچ عارضه جانبی جدی در استفاده از پیشگیری از بارداری اورژانسی وجود ندارد.
  • پیشگیری از بارداری اورژانسی باعث سقط جنین نمی شود.
حتما بخوانید:   4 نشانه ریزه خواری کردن که باید جلوی آنها را بگیرید

آیا می توانم قرص ضد بارداری اورژانسی را از قبل مصرف کنم؟

شما می توانید قرص ضد بارداری اورژانسی را قبل از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده دریافت کنید اگر:

  • شما نگران شکست روش پیشگیری از بارداری خود هستید
  • شما به تعطیلات می روید
  • شما نمی توانید به راحتی به پیشگیری از بارداری اورژانسی دست پیدا کنید

برای مشاوره بیشتر در مورد پیشگیری از بارداری اورژانسی به پزشک عمومی یا پرستار مراجعه کنید. همچنین می توانید در مورد گزینه های خود برای روش های منظم پیشگیری از بارداری با آنها صحبت کنید.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف