نابودی سرطان سینه در ۱ روز، بدون شیمی درمانی!

نابودی سرطان سینه در ۱ روز، بدون شیمی درمانی!
امتیاز به این post

تحقیقات ارائه شده توسط پروفسور Nigel Bundred در کنفرانس سرطان سینه ی اروپا در آمستردام، نشان داد که آنها اثربخشی یک جفت دارو به نام های هرسپتین (تراستوزومب) و لاپاتینیب را آزمایش کرده اند.

این دو دارو به طور رایج در درمان سرطان سینه استفاده می شوند اما این اولین بار است که با هم ترکیب شده و قبل از جراحی و شیمی درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند. آنها دریافتند که موفق به درمان بعضی از انواع سرطان سینه در عرض تنها ۱۱ روز شده اند.

این افراد تصمیم گرفتند تا از این دو دارو برای مقابله با پروتئینی به نام   HER2 (گیرنده ی شماره ۲ فاکتور رشد اپیدمی) که بر رشد و تقسیم سلول های سرطانی تاثیر می گذارد، استفاده کنند. احتمال برگشت این نوع سلول های سرطانی نسبت به دیگر انواع سرطان ها بیشتر است.

آنچه که در مورد این روش درمانی بسیار مهم و برجسته است این است که نیاز به شیمی درمانی یا جراحی را از بین می برد. همچنین از عوارض جانبی ای همچون ریزش مو، استفراغ و خستگی نیز اجتناب می شود که همین مانع اثرات و عوارض جدی بر بدن می شود. شیمی درمانی برای خیلی از بیماران نه موثر است، نه گزینه ی مناسبی است، بنابراین همواره شیوه های جایگزین مورد استقبال قرار خواهند گرفت.

نتایج آزمایش

۲۵۷ زن مبتلا به سرطان HER2 مثبت برای مطالعه  انتخاب شدند، که نیمی از آنها مورد آزمایش دارو بودند و نیمی دیگر گروه کنترل.

محققین دریافتند که از میان کسانی که دارو را مصرف کردند، در عرض ۲ هفته در ۱۱ درصدشان هیچ سلول سرطانی ای باقی نمانده بود و در ۱۷ درصد دیگر تومورها به طرز چشمگیری کوچک شده بودند.

حتما بخوانید:   اگر ملحفه های خود را نشوییم، چه اتفاقی می افتد؟

در مقایسه با گروه کنترل که فقط به آنها هرسپتین داده می شد، در هیچ کدام شان سلول های سرطانی از بین نرفته بود و سایز تومور تنها در ۳ درصدشان کوچک شده بود. حال مشخص بود که ترکیب این دو دارو با هم تاثیر عمده ای بر سرطان سینه دارد.

مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که مجوز هرسپتین تنها برای استفاده ی آن همراه با شیمی درمانی است نه به طور تنها. اما نتایج این آزمایش ممکن است آن را تغییر دهند.

اگرچه هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام شود، اما امیدواریم که این گامی بزرگ در راستای مقابله با یکی از کشنده ترین بیماری های دنیا باشد. با پیشرفت های هرساله ی پزشکی، کاملا ممکن است که این اتفاق سریع تر از آنچه که فکر می کنیم بیفتد!

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف