دلایل مخفی افزایش وزن

دلایل مخفی افزایش وزن
امتیاز به این post

افزایش وزن زمانی اتفاق می افتد که کالری های مصرفی تان بیشتر از کالری هایی باشد که می سوزانید. اما عاداتی که باعث افزایش وزن می شوند همیشه واضح و آشکار نیستند.

کاهش وزن یعنی خوردن کالری کمتر و سوزاندن انرژی بیشتر از طریق فعالیت فیزیکی، ساده به نظر می رسد اما جمعیت زیادی از جهان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند. در ادامه علل مخفی افزایش وزن را برایتان عنوان می کنیم.

مواد غذایی که برچسب “کم چرب” دارند

خیلی از مواد غذایی در سوپرمارکت ها برچسب “کم چرب” خورده اند. اما در برخی موارد، غذاهای کم چرب حاوی مقدار زیادی قند هستند که این یعنی کالری زیاد و افزایش وزن. برچسب ها را دقیق بخوانید و به میزان کالری و انرژی توجه داشته باشید. چربی یک ماده ی غذایی ممکن است کم باشد اما همچنان کالری بالایی داشته باشد.

استرس

افراد زمانی که استرس دارند به سرعت به سراغ مواد قندی می روند و در نتیجه استرس زیاد و مداوم باعث افزایش وزن می شوند. سعی کنید به جای مواد قندی، میان وعده هیی همچون میوه ها و سبزیجات یا پاپ کردن بدون روغن و نمک مصرف کنید. همچنین به دنبال راهی برای برطرف کردن استرس تان باشید، مثلا ورزش یا مراجعه به تراپیست.

تلویزیون

تماشای زیاد تلویزیون منجر به عدم فعالیت شده و در نتیجه کالری هایی که مصرف می کنید را نمی سوزانید. اگر زیاد تلویزیون می بینید سعی کنید کم تحرکی تان را جور دیگری جبران کنید، مثلا بیشتر پیاده روی کنید یا دوچرخه سواری کنید.

حتما بخوانید:   ۶ جایگزین قهوه برای داشتن انرژی کافی در روز

داروها

افزایش وزن ممکن است از عوارض جانبی شایع برخی داروها باشد. رایج ترین داروهایی که باعث افزایش وزن می شوند استروئیدها، داروهای ضد روان پریشی و انسولین می‎باشند. هرگز مصرف داروهایی که برایتان تجویز شده اند را خودسرانه قطع نکنید. اگر نگران افزایش وزن تان هستید، با پزشک تان مشورت کنید.

خوب نخوابیدن

تحقیقات نشان می دهند که کم خوابی باعث افزایش وزن می شود. راه حل ساده اش هم این است که سعی کنید به موقع و به اندازه بخوابید.

مودب بودن

در شرایط ایده آل، دوستان و خانواده تان باید شما را ترغیب به کاهش وزن کنند اما در واقعیت برعکس، شما را مجبور به خوردن غذاهای پرکالری می کنند. شما با خود فکر می کنید: اگر یک کم بیشتر از این کیکی که درست کرده نخورم، ناراحت میشه؟ به همین خاطر نه گفتن و تشکر کردن را یاد بگیرید. اضافه ماندن غذا در بشقاب تان اشکالی ندارد. به زودی دوستان و خانواده تان هم به تصمیمات شما احترام خواهند گذاشت.

اندازه ی ظرف ها

در طی چند دهه ی گذشته، اندازه ی ظرف هایی که مواد غذایی در آنها سرو شده یا به فروش می رسد، افزایش یافته است. طبق یکی از مطالعات، مثلا اندازه ی همبرگر از سال ۱۹۸۰ دو برابر شده است. پس جای تعجب نیست که وقتی اندازه ی وعده ها بزرگ تر باشد، بیشتر غذا می خوریم. سعی کنید آرام تر غذا بخورید و وقتی در منزل هستید از ظرف های کوچک تری برای غذا خوردن استفاده کنید. از دفعات بیرون غذا خوردن تان کاسته و سعی کنید هزینه ی آن را صرف تدارک دیدن غذایی سالم در منزل برای خودتان بکنید.

حتما بخوانید:   10 عادت روزانه ای که باعث نازک شدن موهای شما می شوند

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف