اثر پروانه ای چیست

اثر پروانه ای چیست
امتیاز به این post

اثر پروانه ای یک واژه رایج است که می گوید کوچکترین تغییری به شدت میتواند در دراز مدت بر روی وقایع تاثیر بگذارد. چه کسی این واژه را معرفی کرده و ریشه آن کجاست؟ در زیر به این سوال پاسخ می دهیم.

هر یک از ما شبیه یک پروانه هستیم.  و هر حرکت کوچک به سمت ذهنیتی مثبت میتواند موجی از ارتعاش مثبت را در سرتاسر خانواده  و جامعه ما پخش کند. شان آکور. هفت اصل روان شناسی مثبت اندیشی

اثر پروانه ای کشف جنجالی هواشناس ادوارد لورنز است که می گوید هر چیزی به کوچکی بال زدن یک پروانه میتواند تغییری بزرگ را در آب و هوای منطقه ای دیگر ایجاد کند. امروزه این مفهوم به قدری معروف شده است که در تفکر روانشناسی به عنوان یک استعاره استفاده می شود.

اگر شما طرفدار فیلمهای سفر در زمان هستید، با فیلم کلاسیک « سفر به آینده » در سال ۱۹۸۵ آشنا هستید که در آن یک پسر نوجوان در گذشته تغییراتی بوجود می آورد تا به پدرش کمک کند اعتماد به نفس از دست رفته اش را بدست آورد و مادرش را از دست اعتیاد به الکل نجات دهد. او به پدرش کمک می کند علیه آدم زورگویی مقاومت کند و مادرش را دوباره عاشق پدرش می کند. در نتیجه در زمان حالِ والدینش تغییرات شگرفی را ایجاد می کند. با آنکه ایده فیلم احمقانه است، نشان می دهد که کارهای کوچک تاثیر بزرگتری بر روی آینده دارند. یک فرد زورگو میتواند تغییر بزرگی در زندگی پدر قهرمان داستان ایجاد کند. اثر پروانه ای در مورد همین موضوعات صحبت می کند. با آنکه این نظریه اصالتا از روی نظریه آشوب گرفته شده است، امروزه در زمینه روانشناسی و مفاهیم فکری نیز به کار می رود. یک بال زدن کوچک میتواند در جایی دیگر منجر به وقوع طوفان شود.

حتما بخوانید:   روشهایی قدرت مند برای شفای کودک درون و جذب عشق مطمئن

بر طبق دیکشنری میریام وبستر اثر پروانه ای عبارت است از: خصوصیتی از  سیستم های آشوبناک ( مانند اتمسفر)  که با استفاده از آن تغییرات کوچک در مراحل اولیه می توانند منجر به تغییر در مقیاس بزرگ و غیرقابل پیش بینی در وضعیت آینده سیستم شوند.

اثر پروانه ای : خلاصه و حقایق علمی

اثر پروانه ای پدیده ای است که برگرفته از نظریه آشوب می باشد. در زبان استعاره، به معنای تغییر کوچکی است که میتواند منجر به یک موج بزرگ شود.

نظریه آشوب

این نظریه می گوید که کوچکترین تغییری در محیط زیست باعث ایجاد تغییرات شدید در هوا و محیط اطراف می شود. این نظریه ریاضی منجر به شکل گیری مفهومی به نام اثر پروانه ای می شود. مخترع آن، ادوارد لورنز، نمیدانست مفهومی که عنوان کرده بعدها این چنین در علم روان شناسی معروف می شود. لورنز در جریان آزمایشی متوجه شد که تغییرات آب و هوایی به عوامل زیادی حساس هستند و در نتیجه پیش بینی کردن صحیح آنها دشوار است. او نتیجه گرفت که یک جنبش کوچک مانند بال زدن پروانه میتواند باعث ایجاد طوفانی در منطقه دیگر شود.

برای مثال، بال زدن یک پروانه در برزیل باعث طوفانی در شیکاگو می شود. دقت داشته باشید که پروانه برزیلی به طور مستقیم مسبب ایجاد طوفان نیست. بال زدن باعث تغییر در وضعیت حال می شود که منجر به وقوع اتفاقات آینده می شود. وقتی زنجیره ای که پروانه شروع کرده  کامل شود، طوفانی در شیکاگو صورت می گیرد. به طور خلاصه آشفتگی ای که پروانه در اطراف خود بوجود آورده رویدادی بزرگتر را منجر شده است.

حتما بخوانید:   ۱۵ نشانه‌ی یک دوست واقعی!

البته که این نظریه بسیار پیچیده است و نقدهای زیادی توسط دانشمندان به آن وارد شده است. پیش بینی آنکه کدام یک از پروانه ها و در کدام مکان با تغییر آب و هوایی ارتباط داشته اند ممکن نیست. برخی مخالفند که چیزی به کوچکی بال زدن پروانه میتواند تاثیر گسترده ای بگذارد و ممکن است عوامل دیگری را روی آب و هوا تاثیر داشته اند

اثر پروانه ای در روان شناسی چیست؟

در روان شناسی، اثر پروانه ای عاملی است که روی زندگی افراد تاثیر بزرگتری می گذارد. افکار کوچک نیز میتوانند منجر به تغییرات بزرگ شوند.سنگریزه کوچکی که به داخل آب انداخته می شود آب راکد را متلاطم میکند و دنباله ای از اعوجاجات را بوجود می آورد. هر موجودی روی موجود دیگر تاثیر دارد. اگر موجودی بمیرد، فرزندان او متولد نمی شوند، که باز بر روی اکوسیستم تاثیر می گذارد. هر عمل ما و هر اتفاقی در این دنیا بر روی موجود و فرد دیگری تاثیر دارد. این مفهوم به قدری رواج یافت که در ادبیات نیز وارد شد. بسیاری از کتابها و فیلمها از این مفهوم استفاده کرده اند.

منبع: https://psychologenie.com/

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف