رفتارهایی در حیوانات که شبیه انسان هاست

رفتارهایی در حیوانات که شبیه انسان هاست
4/5 - (2 امتیاز)

نوسان خلق و خو، حرف زدن در خواب، افزایش وزن استرسی… این‌ها فقط یک سری از مواردی هستند که فکر می‌کردیم فقط در انسان‌ها وجود دارند. اما مشخص شده که این‌طور نیست، چراکه بسیاری از حیوانات هم حالت‌هایی شبیه به انسان‌ها دارند.

۱_ فیل‌ها سالها برای عزیز از دست رفته‌شان سوگواری می‌کنند

عکس‌های بچه فیلی که بر جسد مادر خود سوگواری می‌کرد دنیا را در شوک فروبرد. طبق تحقیقات، فیل‌ها ممکن است در صورت از دست دادن عزیزشان دچار استرس شدیدی شده و ماه‌ها سوگواری کنند. اگر آنها به نزدیکی محل درگذشت عزیزشان برسند، ممکن است بایستند و چند دقیقه‌ای در سکوت فرو بروند.

۲_ شامپانزه‌ها حس همدردی دارند

مطالعات نشان داده‌اند که شامپانزه‌ها حس همدردی داشته و می‌توانند احساسات دیگران را درک کنند و به مانند انسان‌ها میزان این حس در آنها متفاوت است.

۳_ موش‌ها ده‌ها حالت چهره‌ی متفاوت دارند

موش‌ها ممکن است احساسات‌شان را به طریقی که شبیه انسان‌هاست ابراز کنند. طبق تحقیقات دانشگاه مک گیل، موش‌هایی که درد دارند چندین حالت چهره‌ی متفاوت دارند. ظاهرا آنها می‌توانند به شیوه‌ی بصری دردشان را نشان داده و احساسات یکدیگر را بخوانند.

حتما بخوانید:   چگونه کودکان در رحم می آموزند و چهار شیوه برای کمک به آنها

۴_ دلفین‌ها در خواب حرف می‌زنند

چندین دلفین در پارک دلفین‌های فرانسه در حالی که خواب بوده‌اند صدای وال از خود درآورده‌اند. طبق اعلام محققین فرانسوی، دلفین‌ها تنها در طی نمایش‌های روزانه می‌توانستند صدای وال‌ها را بشنوند، بنابراین آنها صداها را در سرشان ذخیره کرده و ظاهرا شب‌ها که خواب بوده‌اند آنها را بازتولید کرده‌اند.

۵_ کبوترها می‌توانند رفتارهای غیرمنطقی داشته باشند

اینطور که مشخص شده، کبوترها ممکن است خطر کردن دوست داشته و گاهی به سراغ گزینه‌های پرریسک‌تر بروند. این پرنده‌ها گاها برای رسیدن به خوراکی ترجیح می‌دهند کاری سخت‌تر را انجام دهند.

۶_ گربه‌ها حین افسردگی ممکن است اضافه وزن پیدا کنند

یکی از دلایل افزایش وزن گربه‌ها می‌تواند استرس، اضطراب و نارضایتی باشد.

۷_ میمون‌های تامارین عاشق حرف زدن هستند

A woman holding two baby tamarins, New World squirrel-sized monkeys from the family Callitrichidae in the genus Saguinus, circa 1990. (Photo by Bryn Colton/Getty Images)

ظاهرا این میمون‌ها از ارتباط برقرار کردن لذت می‌برند. طبق یک مطالعه، آنها برای برقراری ارتباط از راه‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند و شاید تنها حیواناتی باشند که مثل انسان‌ها زمزمه کرده و زیر لب صحبت می‌کنند.

۸_ موش‌های صحرایی می‌توانند رانندگی کنند

محققان دانشگاه ریچموند دریافته‌اند که موش‌های صحرایی می‌توانند رانندگی کنند، فرمان را بچرخانند و پروسه‌ی حرکت کردن را کنترل کنند. این یعنی آنها توانایی‌های بیشتری داشته و می‌توانند فعالیت‌های پیچیده‌تر از آنچه که دانشمندان فکر می‌کرده‌اند را انجام دهند.

۹_ گاوها ممکن است دچار نوسان خلق و خو شوند

رفتار گاوها وقتی بزرگ می‌شوند کمتر قابل پیش بینی می‌شود. به عنوان مثال بعضی گاوها فورا یک مکان، یک شیء یا یک انسان جدید را بررسی و زیرو رو می‌کنند، اما بعضی گاوهای دیگر در طی آزمایش در یک جا ایستاده بودند.

حتما بخوانید:   فراموشکاری می‌تواند نشانه‌ی هوش بالا باشد

۱۰_ سگ‌ها از موسیقی لذت می‌برند

خیلی از صاحبان این حیوانات دیده‌اند که آنها به موسیقی گوش داده و حتی با آن می‌رقصند. طبق بررسی‌ای که انجام شده، موسیقی کلاسیک می‌تواند باعث آرام شدن و ریلکس شدن سگ‌ها شده و موسیقی راک می‌تواند باعث آزادسازی استرس و کاهش ضربان قلب در این حیوانات شود. محققین گمان می‌کنند که این نوع موسیقی، ریتمی شبیه به ضربان قلب سگ دارد.

۱۱ _ میمون‌ها تقسیم کردن دوست دارند

طبق یک مطالعه، میمون‌ها نه تنها دوست دارند در پیدا کردن غذا با هم همکاری کنند، بلکه دوست دارند ثمره‌ی تلاش‌شان را نیز با هم قسمت کنند. ظاهرا آنها این کار را به خاطر اهمیت‌شان نسبت به خواسته‌ها و نیازهای دیگران و داشتن حس حمایت انجام می‌دهند.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف