رک شبکه چیست ؟
امتیاز به این post

رک در شبکه و IT، سخت افزاری است که ماژول های سخت افزاری مانند سرور، استوریج، سوییچ و روتر و یو پی اس و دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می‌دهد. بدین ترتیب در فضایی مناسب و امن، طبقات منسجمی برای نگهداری تجهیزات شبکه را برایتان فراهم می‌کند.

رک ها یا باز هستند یعنی دیواره و در ندارند و یا بسته هستند که در و دیوار دارند. چون سخت افزارهای شبکه از استاندارد خاصی پیروی می‌کنند، رک شبکه هم با رعایت این استانداردها در اندازه می‌توانند به راحتی انواع سخت افزار شبکه را در خود جای دهند.

رک شبکه معمولا از جنس استیل است گاهی اوقات هم از آلومینیوم با روکش رنگی ارایه می‌شوند.

چرا به رک شبکه نیاز داریم؟

رک سرور و شبکه باعث افزایش کارایی می‌شود. نگهداری از سرور و تجهیزات شبکه راحت تر است، و از همه مهمتر اینکه امنیت افزایش می‌یابد.

شاید در نگاه اول، صرف هزینه برای خرید رک سرور و رک شبکه کمی سخت باشد اما با توجه به مزایایی که رک برایتان فراهم می‌کند، خرید رک مناسب حتما ارزش دارد.

در ادامه به بررسی مزایای رک شبکه و سرور می‌پردازیم:

افزایش کارایی

گردش هوا باعث بهبود عملکرد سیستم ها می‌شود. سیستم های پردازشی تولید گرما می‌کنند و اگر تهویه مناسب در محیط نگهداری آنها انجام نشود، افزایش دما اتفاق می‌افتد که تاثیر مستقیم بر سلامت و کارایی سیستم می‌گذارد. کنترل دما و رطوبت و گردوغبار، در داخل رک بسیار راحت تر است.

حتما بخوانید:   چگونه در فضای مجازی مشتری پیدا کنیم

رک محفظه فلزی است که به راحتی گرم می‌شود اما داشتن تجهیزات خنک کننده و فن مناسب روی آن در زمینه مدیریت دما بسیار مفید و کمک کننده است.

اگر سرور و تجهیزات شبکه در جای خود محکم نشوند ممکن است بر اساس جابجایی مثلا چسبیدن به دیوار، گردش هوای مناسبی اتفاق نیفتد. پس رک ها هم سرور و تجهیزات را در جای خود ثابت نگه می‌دارند و هم گردش هوای مناسبی برای تهویه مناسب فراهم می‌کنند. با تهیه رک سرورهایی که سیستم کولینگ و خنک کننده دارند، می‌توانید تهویه بهتری فراهم کنید اما در حالت عادی نیازی به سیستم خنک کننده خارجی نیست.

رک ها قابل شخصی سازی است. این یعنی چه؟ یعنی با خارج کردن طبقات خالی می‌توانید جریان هوای بهتری داشته باشید. در شخصی سازی رک می‌توانید این موارد را بنا بر نیازتان تغییر دهید:

ثابت کردن یا قابل بیرون کشیدن طبقات رک، قرار دادن کیبل منیجمنت یا نگهدارنده کابل شبکه، سینی کیبورد، کیت های لازم برای نصب تجهیزات، کم و زیاد کردن ریل ها و …

نگهداری راحت تر از سرور و تجهیزات شبکه

برخی رک ها چرخدار هستند. برخی هم طبقاتشان کشویی است یعنی راحت تر می‌توانید به سرورتان دسترسی یابید. اینجوری لازم نیست روی سرور خم شوید و سرتان به بالای میز و طبقات بخورد. همچنین انجام سرویس های دوره ای و تعمیرات هم ساده تر قابل انجام است. برای انجام تعمیرات و سرویس سخت افزاری، زمان کمتری لازم است و حتی ممکن است بر میزان هزینه ساعتی که به سرویس کار پرداخت می‌کنید تاثیرگذار باشد.

نظم و ترتیبی که رک شبکه برای سرور و تجهیزات شبکه و کابل کشی آنها فراهم می‌کند باعث سرعت دسترسی فیزیکی، سرعت عیب یابی، سرعت تست و سرعت تعمیر آنها می‌شود. کابل های شبکه و کابل های برق و دیگر کابل ها را مرتب کابل کشی می‌کنید به طوری کهمشخص است هر کدام مربوط به کدام سخت افزار شبکه است حتی از لیبل کابل شبکه هم می‌توانید در این زمینه استفاده کنید. این کار باعث صرفه جویی در مصرف کابل هم می‌شود.

حتما بخوانید:   رک شبکه چیست ؟

افزایش امنیت

دسترسی به شبکه از طریق تجهیزات شبکه، نکته مهمی است که باید برای حفظ امنیت شبکه تان به آن توجه لازم و کافی را داشته باشید. پس برای حفظ امنیت، در را قفل نکنید و پنجره را باز بگذارید.

با استفاده از رک مناسب برای سرور و سخت افزارهای شبکه، لایه امنیتی جدیدی برای آنها و البته اطلاعاتتان فراهم می‌کنید. جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به سرور و تجهیزات شبکه، از جمله مهمترین کاربردهای رک سرور و رک شبکه است. حتی کارمندان نظافت هم برای نظافت اتاق سرور به سرورها دسترسی نخواهند داشت.

نگهداری سرور و تجهیزات شبکه در رک سرور و رک شبکه باعث می‌شود صدمات ناشی از ضربه و افتادن، زلزله و بلاهای طبیعی بسیار کاهش یابد و مکان امن تری برای تجهیزاتمان فراهم می‌کند.

انواع رک دیواری

دو نوع رک دیواری داریم:

Single Section Rack
که در شیشه‌ای در قسمت جلو دارد که کامل باز می‌شود و سوراخ هایی در بالا یا پایین آن برای ورود و خروج کابل وجود دارد.

Double Section Rack
مشابه Single Section Rack است اما در اضافی در قسمت پشت دارد. پنلی روی دیوار نصب می‌شود و کل رک روی آن، محکم قرار می‌گیرد که امکان باز شدن و چرخش ۱۰۰ درجه و دسترسی به پشت رک را فراهم می‌کند. این نوع رک به خصوص برای سوییچ هایی که ماژول پشتی دارند مناسب است.

تهویه در رک شبکه معمولا از قسمت بالا و پایین و پهلوی رک و از طریق سوراخ ها و منفذها انجام می‌شود.

رک ایستاده

رک ایستاده هم برای نصب سرور و هم تجهیزات شبکه استفاده می‌شود. کاربرد رک ایستاده در دیتاسنترها و جاهایی است که تعداد تجهیزات سرور و شبکه، زیاد است. بیشتر مواردی که رک های دیواری دارند، رک های ایستاده هم دارند با این تفاوت که رک های شبکه ایستاده بزرگترند و رو ی زمین قرار می‌گیرند و ممکن است چرخ و پایه ضد زلزله هم داشته باشند. با وجود چرخ ها می‌توانید نت رک و سرور رک را جابجا کنید و یا ۳۶۰ درجه بچرخانید.

حتما بخوانید:   پرفروش ترین ظروف یکبار مصرف در ایران

رک های دیواری در اندازه های ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ و ۲۲ و ۲۴ و ۳۰ و ۳۶ و۴۲ و ۴۴ و۴۷ یونیت وجود دارد. عمق رک های دیواری ۶۰ و ۸۰ و ۱۰۰ سانتیمتر است. پس تحمل وزن زیاد تجهیزات را دارد مثلا ۵۰۰ کیلوگرم.

امکان نصب یک تا چهار فن و نصب پاور ماژول با تعداد پورت زیاد مثلا ۸ پورت و ۹ پورت دارد.

رک ایستاده یا به صورت کامل و آماده است و یا به صورت ماژول است و در محل مشتری اسمبل می‌شود.

در تصویر زیر نمونه‌ای از رک ایستاده را مشاهده می‌کنید.

رکمونت چیست؟

رکمونت به دستگاهی که قابلیت نصب در داخل رک را دارد گفته می‌شود. این دستگاه می‌تواند سرور، روتر، سوییچ و دیگر دستگاه های شبکه باشد.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف