وقتی دوست ندارید هیچ کاری انجام دهید چه باید بکنید؟

وقتی دوست ندارید هیچ کاری انجام دهید چه باید بکنید؟
امتیاز به این post

تا به حال چند بار از این دست مشکلات انگیزشی داشته اید؟ مثلا برای صبح زود بیدار شدن و ورزش کردن با خود کلنجار رفته اید… برای آنکه بعد از کار روی کسب و کار جانبی تان کار کنید خسته بوده اید… حوصله نوشتن پیش نویس رمان خود را نداشته اید… احساس اینکه « دوست ندارم هیچ کاری انجام بدهم» باعث می شود اهدافتان به تاخیر بیفتند. و در بسیاری از موارد همانجا باقی می مانند تا شما دوباره انگیزه انجام کار را بدست آورید. اما بسیاری اوقات هفته ها، ماهها یا حتی سالها طول می کشد تا دوباره انگیزه خود را بدست آورید.

حتی بهترین افراد در بین ما نیز گاهی اوقات انگیزه خود را از دست می دهند

انگیزه، هیولایی مکار است. از یک طرف ناگهان برای سالم بودن انگیزه می گیرید و به پیاده روی می روید. از طرف دیگر، امید داشتن به این انگیزه های ناگهانی شیوه ای غیرواقعی برای رسیدن به اهدافتان است. پس دقیقا به چه نتیجه ای می رسید؟

انگیزه پیدا کردن با اکثر استراتژی های رایج غیرقابل اطمینان است.

در نهایت انگیزه نیز نوعی احساس است. و مانند همه احساسات بی ثبات است. ممکن است یک لحظه باشد و لحظه ای دیگر ناپدید شود. اما اگر احساسات تا بدین اندازه بی ثبات باشند آیا میتوانید به آنها تکیه کنید؟ آیا میتواند از دست این حس که « دوست ندارم کاری انجام دهم» فرار کنید؟ خب همه چیز به این برمیگردد که افراد در ابتدا انگیزه را اشتباه می گیرند. تنها کافی نیست که به تصاویر الهام بخش نگاه کنید یا در صفحات مجازی جملات انگیزشی بخوانید. در بهترین حالت ممکن است بعد از انجام این کارها احساس خوبی بدست آورید. اما اگر واقع بین باشیم، شما حتی بعد از اینکه توسط آن شیوه ها انگیزه و الهام گرفتید به بازدهی نمی رسید. بنابراین به این نتیجه می رسیم که این رویکردها، رویکردهای مناسبی برای به کارگیری نمی باشند

حتما بخوانید:   8 عادت بدی که آرزوها و خواسته های افراد را می کشد

۵ شیوه منحصربفرد برای انگیزه بخشیدن به شما برای عمل کردن و دستیابی به اهداف خود

پس چگونه باید در زمان نیاز انگیزه را تولید کنید؟ اگر میخواهید انگیزه ای پیدا کنید که توسط آن بلافاصله کارتان را شروع کرده و مدت زیادی آن را حفظ کنید، به چیزی نیاز دارید که در مقایسه با چیزی که به طور طبیعی می بینید یا انجام می دهید متفاوت باشد. در زیر به پنج شیوه مفید برای تولید انگیزه اشاره می کنیم که میتوانید از آن استفاده کنید. این که این روشها منحصربفرد می باشند خوب است. زیرا که برای اولین بار همه چیز را با هم ترکیب می کنید. « متفاوت بودن»  برای شروع یک عامل انگیزشی است. بنابراین یک یا همه آنها را امتحان کنید. سپس خود را نسبت به گذشته با انگیزه تر می بینید

  • انگیزه خود را رمزآلود کنید

یکی از اشکال قدرتمند انگیزه، فی البداهه و غیرمنتظره بودن آن است.

سعی کنید حداقل بعد از انجام کارهایتان و در زمان استراحت ۵ پاداش مختلف برای خودتان در نظر بگیرید. مثلا:

  • یکی از ویدیوهای یوتیوب را ببینید
  • یک قطعه شکلات بخورید
  • یک آهنگ کوتاه با گیتار بزنید
  • یکی از برنامه های شبکه نتفلیکس را ببینید
  • در اطراف خانه تان قدم بزنید

هر پاداش متفاوت است: برخی کوچکتر و فوری تر هستند. برخی بزرگتر و شخصی ترند. در اکثر مواقع وقتی شما استراحت می کنید، همان کارهای قبلی را انجام می دهید. ( مثلا سراغ گوشی هایتان می روید) اما تصور کنید میتوانستید هر بار از یکی از این پاداشها استفاده کنید. و حتی مجبور بودید یکی را به طور تصادفی انتخاب کنید. ناگهان دیگر نمیدانید چه پاداشی خواهید داشت. ممکن است پاداش کوچکی باشد. یا حتی پاداشی بزرگ.

و این همان چیزی است که پاداش را جالب می کند. وقتی دوباره همه چیز جالب شد، برای آنکه پاداش تصادفی خود را بگیرید انگیزه کار کردن پیدا می کنید.

  • انگیزه تان را ترسناک کنید

در طیف دیگر انگیزه، احساسات منفی قرار دارند. در این رویکرد شما به خودتان انگیزه می دهید تا از چیزی پرهیز کنید به جای آنکه به خودتان پاداش بدهید. تنها کاری که باید انجام دهید پیدا کردن شیوه های مناسبی برای مجازات کردن خود برای بازدهی نداشتن در هر کاری است که برایتان مهم نیست. در زیر چند مثال می زنیم:

  • اگر صبح زود برای ورزش کردن بیدار نشدید، همسرتان باید تا زمان بیدار شدن با اسپری به صورتتان آب بپاشد
  • اگر بعد از کار به باشگاه نروید، باید غذایی که دوست ندارید بخورید. مثلا گریپ فوروت
  • اگر در زمان نهارخوردن یک صفحه رمان ننویسید باید به مدت ۲۴ ساعت تمام اپلیکیشنهای خود را ببندید.
حتما بخوانید:   راز باور کردن خویشتن: خودکارامدی چیست

این مجازات باید به قدر کافی قدرتمند باشد که شما را به خودتان بیاورد. بنابراین مختص شما هستند. اما با کمی خلاقیت انگیزه لازم برای عمل کردن پیدا می کنید تا به هر قیمتی که شده از مجازات دوری کنید.

  • از فشار اطرافیان استفاده کنید

این نکته در صورتی جواب می دهد که خانواده و دوستانی داشته باشید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک تان می کنند. تنها کاری که باید انجام دهید آن است که اطرافیان خود را تشویق کنید تا به شما برای انجام کارهایتان فشار بیاورند. فرض کنیم تصمیم گرفته اید بعد از کار رمان تان را بنویسید. اگر اولین کاری که بعد از بعد از برگشتن به خانه انجام میدهید پرت کردن کت تان بر روی زمین، پریدن روی مبل و بالا و پایین کردن کانالهای تلویزیونی است، وقت آن است که خانواده تان وارد عمل شوند. آنها تا زمانی که شما کارتان را به انجام برسانید مراقب شما هستند. بهترین نکته در مورد این استراتژی آن است که بدون دخالت مستقیم است و دیگران مسئول انگیزه دادن به شما هستند.

  • استانداردهای خود را به شکل غیرمنطقی پایین انتخاب کنید

یکی از مشکلات انگیزشی آن است که احساس می کنید اهدافتان بسیار دور و غیرقابل دسترس هستند. اگر هر کار یا پروژه ای که دارید برایتان بزرگ به نظر می رسد انگیزه تان به طور حتم از بین می رود. بنابراین یک راه ساده استفاده از « شیوه ده درصدی» است. اگر در برابر کاری که در دست دارید کوچکترین احساس مقاومتی می کنید، بگویید کافی است ده درصد آن را انجام دهید و سپس دست از کار بکشید. بنابراین اگر قصد دارید ۲۰ عدد شنا بروید تنها دوتای آن را انجام دهید. اگر میخواهید یک صفحه از رمان تان را بنویسید، یک پاراگراف یا حتی یک جمله بنویسید. یا اگر باید اتاقتان را تمیز کنید، تنها سه مورد را در اتاقتان مرتب کنید. این یک روش ساده است اما انجام دادن آن بسیار آسان است. و بهترین بخش آن این است که وقتی مقاومت ذهنی خود را نسبت به کاری که در دست دارید پایین بیاورید و در نتیجه انگیزه تان را بالا ببرید، احتمال آنکه بیش از ۱۰ درصد کار را انجام دهید بسیار زیاد است. و برای همین است که لحظه شروع اهمیت زیادی در پیشبرد کارتان دارد.

  • پولتان را به خطر بیاندازید

هیچ چیز دردناکتر از این نیست که پولتان را از دست بدهید. یک روش ساده برای استفاده از این ایده آن است که پول زحمت کشیده خود را برای رسیدن به اهدافتان صرف کنید. میتوانید از یک دوست یا اعضای خانواده استفاده کنید. به یکی از آنها بگویید این یک اسکناس بیست دلاری است. به او بگویید: اگر دیدی که من:

  • بعد از کار به باشگاه نمیروم یا
  • یک صفحه از رمانم را نمی نویسم یا
  • فردا صبح زود بیدار نشدم
حتما بخوانید:   آیا لازم است در زندگی خود هدف داشته باشیم؟

 

میتوانی این اسکناس را برای خودت برداری. در این لحظه لبخندی را بر روی صورت هر کسی که قرار است به شما کمک کند می بینید و از خود می پرسید آیا آنها برای شکست خوردن شما نقشه می کشند؟ در این صورت انگیزه پیدا می کنید تا کارهایتان را به موقع انجام دهید.

حقیقت پنهان در پس پرده ی انگیزه

یادتان باشد، انگیزه ربطی به الهام گرفتن ندارد. هدف نهایی ایجاد میلی برای حرکت کردن در جهت رسیدن به خواسته های شماست. شما می توانید با استفاده از استراتژی هایی که در بالا گفته شد انگیزه بیشتری بیابید، کارهایتان را انجام داده و زندگی تان را برای همیشه متحول کنید.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف