چرا باید هر شش تا هشت سال یکبار تشک خود را عوض کنید

چرا باید هر شش تا هشت سال یکبار تشک خود را عوض کنید
امتیاز به این post

تشک وسیله ای است که معمولا به آن اهمیتی نمی دهیم یا برایش هزینه ای نمی کنیم. اما بر اساس تحقیقات انجام شده، ما نیمی از عمرمان را در تخت خواب سپری می کنیم. با توجه به این حجم از زمان مصرفی باید به اهمیت داشتن تشک مناسب برای خوابیدن بر روی آن توجه کنیم – بخصوص که تخت خواب نقش مهمی در سلامت ما بازی می کند .

تشک ها طول عمر محدودی دارند

بر طبق گفته متخصصان یک تشک معمولی طول عمری معادل ۸ سال دارد. اما بر اساس ماده سازنده و کیفیت تولید آن این زمان بالاتر یا پایین تر می رود.

تشکهای جنس لاتکس معمولا دارای ضمانت نامه ۲۰ تا ۲۵ ساله هستند. اما تشکهای فومی شکلی که کیفیتی خوبی داشته باشند با مراقبت خوب ۱۰ تا ۱۵ سال دوام می آورند.

تشکهای دوکاره مقاومت کمتری دارند و معمولا باید بعد از ۶ سال عوض شوند. تشکهای آبی بین ۵ تا ۱۰ سال عمر می کنند.

تشک نامناسب خواب شب شما را بر هم می زند و روی سلامت تان تاثیر می گذارد

با گذشت زمان، شکل تشک عوض می شود و پوسیدگی در آن نمایان می شود. برای مثال ممکن است متوجه شده باشید که یک تشک قدیمی در قسمت مرکز یا قسمتی که وزن بیشتری را متحمل شده شل شده  است. وقتی تشک قابلیت محافظت کنندگی خود را از دست می دهد، باعث ناراحتی شده و اجازه نمی دهد خواب راحتی داشته باشید. به جز احساس خستگی در روز بعد، خواب ناکافی باعث مشکلات سلامتی می شود از جمله چاقی و بیماری های قلبی.

حتما بخوانید:   7 ترفند برای تمیز کردن دستشویی

تشک بد باعث انقباض عضلانی و بدن درد می شود. اگر از خواب بیدار می شوید و احساس درد در ناحیه گردن و شانه ها می کنید  ( البته در صورتی که مطمئن هستید در اثر ضربه نیست ) مقصر اصلی تشک تان است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تخت خوابهای جدید به ارتقای کیفیت خواب و کاهش کمردرد کمک می کند.

 

تشکها منبع خوبی برای حشرات و مواد آلرژی زا هستند

در تحقیقی مشخص شده است که تشک ها بیشترین میزان تجمع هیره های خانگی را در میان وسایل خانه دارند و این باکتریها به سرعت با گذشت زمان تکثیر می شوند. حشرات و باکتری هایی که در فوم تشک پناه گرفته اند باعث بروز آلرژی و علایم آسم می شوند. متخصصان توصیه می کنند اگر متوجه تشدید علایم آلرژی خود شده اید، میتواند نشانه آن باشد که باید تشک جدیدی تهیه کنید.

وقتی تختتان زیاد صدا می دهد آن را به عنوان ندای درخواست کمک تخت تان در نظر بگیرید

اگر یک غلت زدن کوچک باعث سرو صدای زیادی می شود، به این معنی است که تشک شما در وضعیت سالمی قرار ندارد. صدا نشانه آن است که فنرها مقاومت خود را از دست داده اند و در پاسخ به فشار و حرکت کارایی لازم را ندارند.

نکته دیگری که باید به هنگام بررسی زمان تعویض تشک در نظر داشته باشید آن است که ببینید آیا حرکت کسی که همراه شما روی تخت خوابیده را احساس می کنید یا نه. این موضوع نشان دهنده آن است که فوم قابلیت خود را برای کاهش انتقال حرکت یا به حداقل رساندن تاثیر حرکتها از دست داده است.

حتما بخوانید:   سوالاتی که باید به طور مرتب از خودتان بپرسید

نکاتی برای افزایش طول عمر تشک

  • تشک را هر سه تا شش ماه بچرخانید تا از هر دو طرف به طور یکسانی وزن را تحمل کند
  • دستورالعملهای بهداشتی سازنده را به دقت دنبال کنید
  • پنجره های اتاق خود را برای تهویه بهتر باز کنید و به طور منظم تشک خود را باد بدهید
  • برای جلوگیری از آسیب فنرها، اجازه ندهید کودکان یا حیوانات خانگی روی تخت بپرند
  • جاروبرقی کشیدن تشک نیز به کاهش مواد آلرژی زا و هیره های خانگی کمک میکند .

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف