چرا مدام احساس سرما می‌کنیم؟

چرا مدام احساس سرما می‌کنیم؟
امتیاز به این post

همکارتان سرکار کولر را روشن می کند و شما در دل خود می گویید ای کاش خانه بودید تا زیر پتوی گرم و نرم تان می خزیدید. هرکس یک میزان حساسیتی نسبت به سرما و گرما دارد اما بعضی ها همیشه ی خدا سردشان است. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید و با خواندن این پاراگراف مورمورتان شد، در ادامه ی این مطلب با بررسی دلایل زیادی سرمایی بودن با ما همراه باشید.

شاید غده ی تیروئیدتان عملکرد درستی ندارد:

کم کاری تیروئید شرایطی است که در آن غده ی تیروئید به اندازه ی کافی هورمون تولید نمی کند و همین مسئله می تواند باعث کاهش تحمل تان نسبت به سرما شود. هورمون تیروئید به منظم سازی متابولیسم و دمای بدن کمک می کند و وقتی میزان آن در بدن کم باشد، مدام احساس سرما می کنیم. از دیگر علائم کم کاری تیروئید می توان به خستگی و کاهش ضربان قلب اشاره کرد. برای برطرف کردن این مسئله سری به پزشک زده و آزمایشات لازم را انجام دهید تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

شاید به اندازه ی کافی آب نمی نوشید:

آب موجب تقویت متابولیسم تان شد و به بدن تان کمک می کند تا غذا را شکسته و انرژی و گرما تولید کند. اگر به اندازه ی کافی به بدن تان آب رسانی نشود، از انرژی ای که برای گرم کردن بدن تان لازم دارید برخوردار نخواهید بود. برای رفع این مشکل حواس تان باشد که آب کافی بنوشید و اگر خیلی آب خالص دوست ندارید می توانید به آن لیمو، نعنا، خیار یا هر چیز دیگری که دوست دارید اضافه کنید.

حتما بخوانید:   ۵ دلیل علمی برای این که نباید مانع از خروج گازهای دستگاه گوارش شویم

شاید به کم خونی مبتلا هستید:

آنمی یا کم خونی وضعیتی دیگر است که باعث سردی در دستان و پاهایتان می شود. وقتی بدن تان گلبول قرمز کافی برای انتقال اکسیژن به بافت ها و اندام هایتان نداشته باشد، به کم خوبی مبتلا می شوید. کم خونی مرتبط با کمبود آهن نیز در طی بارداری، قاعدگی، از دست دادن خون و جذب نادرست آهن رخ داده و علت کم خونی مرتبط با کمبود ویتامین هم تغذیه ی نامناسب است. از دیگر علائم کم خونی می توان به رنگ پریدگی، افزایش ضربان قلب، خستگی و سردرد اشاره کرد. اگر حس می کنید به چنین بیماری ای مبتلا هستید، برای درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

شاید به اندازه ی کافی نمی خوابید:

خواب خوب به شدت برای تنظیم دمای بدن اهمیت دارد. بنابراین دلیل سرد بودن تان شاید کم خوابی باشد.

سندرم رینود:

تشخیص سندرم رینود آسان است چرا که باعث می شود انگشتان دست یا پا سفید یا آبی رنگ شود. این بیماری اختلالی نادر است که بر عروق تاثیر گذاشته، جریان خون به انگشت ها را کاهش داده و باعث احساس سردی در این نواحی می شود. وقتی خون دوباره به این نواحی برگردد،رنگ طبیعی شان را پس گرفته اما دردناک یا بی حس می شوند. دلیل بروز این اختلال ممکن است دمای هوا، استرس، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا عوامل دیگر باشد پس برای دریافت بهترین درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

شاید زیادی لاغر هستید:

وقتی کمبود وزن داشته یا چربی بدن تان به حدی نباشد که همانند عایق عمل کند، احساس سرمای بیشتری می کنید. در این شرایط بهتر است رژیم غذایی مناسبی با توجه به سن و  وضعیت سلامتی تان داشته باشید.

حتما بخوانید:   ۵ علت شایع خستگی را بشناسید

شاید جریان خون تان مشکل دارد:

سرخرگ محیطی باعث می شود که عروق تان نتوانند به بافت ها و اندام هایتان خون رسانی کرده و در نتیجه احساس سرما کنید. وقتی پلاکت ها در عروق تجمع پیدا می کنند باعث باریک تر شدن آنها شده و بر جریان خون رسانی به دست ها و پاها اثر می گذارند. این مسئله باعث احساس بی حسی و سرما می شود.

با اینکه اگر احساس سرما کردن تان دائمی است بهتر است به پزشک مراجعه کنید، اما یک سری مراقبت ها و راهکارها هستند که می توانید در طی این مدت اتخاذ کنید.

  • برای بازپس گیری گرمای بدن تان، لباس چند لایه بپوشید. خصوصا لباس های پشمی
  • نوشیدنی های گرم بیشتری مثل چای و هات چاکلت مصرف کنید.
  • سعی کنید وقت زیادی را در بیرون از منزل و محیط کار صرف نکنید.

خانم ها از آقایان احساس سرمای بیشتری می کنند

مطالعات نشان داده اند که زنان نسبت به مردان احساس سرمای بیشتری می کنند و دمای مناسب اتاق برای آنها ۷۷ درجه ی فارنهایت است، حال اینکه این دما برای مردان ۷۱٫۶ درجه فارنهایت است. استروژن که هورمونی زنانه است باعث می شود تا کمی جریان خون غلیظ شده و در نتیجه جریان خون به مویرگ ها کاهش پیدا کند. نرخ متابولیسم هم مهم است: نرخ متابولیسم خانم ها کمتر از آقایان است و کالری کمتری برای گرم کردن بدن شان می سوزانند.

 

آیا شما هم جزو کسانی هستید که مدام احساس سرما می کنند؟ آیا از دلیل آن باخبر هستید؟

 

حتما بخوانید:   چرا خال ایجاد می شود و چگونه آنها را باید شناسایی کنیم

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف