چرا مردان در گذشته از جواهرات بیشتری استفاده می کردند و چه چیزی آن را تغییر داد

چرا مردان در گذشته از جواهرات بیشتری استفاده می کردند و چه چیزی آن را تغییر داد
امتیاز به این post

پادشاه انگلستان، هنری هشتم، سوارکاران روم باستان و فرعون توتانخ آمون. وجه اشتراک این ۳ شخصیت تاریخی چیست؟ پاسخ ممکن است خیلی واضح نباشد. هر یک از این مردان بزرگ به پوشیدن انواع جواهرات معروف هستند. اگر تا به حال در موزه‌ای قدم زده‌اید و با تماشای نقاشی‌های مختلف، به این فکر کرده‌اید که چرا مردان دیگر مانند گذشته جواهرات نمی‌پوشند، ما داستانی را برای شما تعریف می‌کنیم که به این سوال پاسخ می‌دهد.

در گذشته مردان بیشتر از زنان جواهرات می انداختند

جواهرات هرگز یک ویژگی منحصراً زنانه نبوده است. حتی در اولین گزارش های تاریخی، شکارچیان مرد از شاخ حیوانات، عاج و استخوان به عنوان تزئین استفاده می کرده اند. بعدها روی موزاییک‌هایی که فرمانروایان بیزانسی را نشان می‌دهند، مردانی با دستبند و گوشواره طلایی دیده می‌شوند. و در زمان حکومت پادشاه هنری هشتم در انگلستان در قرون وسطی، مردان شاید حتی بیشتر از زنان از  جواهرات تزئینی استفاده می کردند .

جواهرات نشانگر ثروت، موقعیت و قدرت بود

در طول تاریخ، جواهرات برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند. اول از همه، نشانگر ثروت و رفاه بود. هر چه جواهرات گران قیمت  تر بود، خانواده مرفه تر بود. زیورآلات جواهر بیانگر مرتبه و مقام خاص بود. جواهرات همچنین نشان دهنده سنت های مذهبی فرهنگ های مختلف بوده و از حلقه به عنوان نسبتهای خانوادگی و مهر امضا استفاده می شد.

حتما بخوانید:   16 واقعیت در مورد حیوانات که اثبات میکند هر حیوانی یک ویژگی غیرزمینی دارد

با این حال، فقط نجیب زاده ها نبودند که جواهرات می انداختند. بازرگانان اروپایی در دوره رنسانس، که منحصراً مرد بودند، از حلقه به عنوان مهری برای علامت گذاری کالاهای حمل شده به خارج از کشور استفاده می کردند.
و دزدان دریایی که کشتی ها را ربوده و محموله بازرگانانشان را می دزدیدند، برای اهداف مختلف گوشواره های مختلفی به گوش می انداختند دزدان دریایی معتقد بودند که گوشواره های طلایی دارای قدرت شفابخشی جادویی هستند.

اگرچه گوشواره کاربرد عملی و معنایی نمادین نیز داشت. ملوانان نام بندر محل زندگی خود را داخل گوشواره حک می کردند، بنابراین اگر دور از خانه می مردند اجساد آنها به خانواده هایشان بازگردانده میشد. در مورد خصوصیات نمادین گوشواره ملوانان، همانطور که افسانه ها می گویند، ملوانان جوان اولین گوشواره خود را پس از عبور از خط استوا دریافت میکردند

چندی پیش همه چیز تغییر کرد

همانطور که قبلاً نشان دادیم، در مهمترین بخش تاریخ بشر، مردان – پادشاهان، جنگجویان و مردم عادی – جواهرات را برای اهداف مختلف می پوشیدند.
در جامعه غربی، جواهرات برای مدت طولانی به عنوان شاخص مردانگی در نظر گرفته می شد. در عصر ویکتوریا، در قرن نوزدهم، همراه با ظهور طبقه متوسط و پس از انقلاب صنعتی،  همه چیز شروع به تغییر کرد. مطالعات نشان می‌دهد که در آن زمان، جواهرات برای بخش عمده‌ای از جمعیت – طبقه متوسط ​​- غیرقابل‌قبول بود. و اگرچه تولید سریع قیمت جواهرات را اندکی کاهش داد، پوشیدن جواهرات زیاد برای مردان کارگر راحت نبود. مردان برای اهداف عملی از جواهرات استفاده می کردند، مانند استفاده از ساعت مچی.

حتما بخوانید:   چگونه رویای شفاف ببینیم

این روند تا قرن بیستم نیز ادامه یافت. مطالعات نشان می دهد که جامعه هنجارها و تابوهای خاصی را ایجاد کرده است که استفاده از جواهرات را به عنوان یک هنجار نمی پذیرد. در نتیجه، سنت‌های استفاده از جواهرات مردانه بسیار محدود شد

با این حال، اخیراً  شرایط شروع به تغییر کرده است

امروزه، با وجود فشارهای موجود از سوی جامعه و این واقعیت که جواهرات هنوز به عنوان یک ویژگی نسبتاً زنانه تلقی می شود، مردان به پیشینه غنی خود در مد باز گشته و شروع به استفاده مجدد از جواهرات کرده اند.  مثلا هری استایلز با یک گوشواره مروارید زیبا روی فرش قرمز آمد و A$AP Rocky نیز گردنبندهای طلایی سبک باروک به تن دارد.

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف