چطور در زندگی مشتاق تر و با انگیزه تر باشیم؟

« اشتیاق الکتریسیته زندگی است. چطور آن را بدست می آورید؟ آن قدر مشتاقانه عمل کنید
امتیاز به این post

 

« اشتیاق الکتریسیته زندگی است. چطور آن را بدست می آورید؟ آن قدر مشتاقانه عمل کنید تا تبدیل به عادت شود.» گوردون پارکس

آیا وقتی کار جدیدی را آغاز می کنید، مشتاقید، انگیزه دارید و پر انرژی هستید، اما بعد از مدتی اشتیاق و علاقه خود را از دست می دهید؟

این اتفاق می تواند به هنگام شروع یک برنامه اصلاح فردی، یادگیری مراقبه، مطالعه مبحثی جدید، رژیم گرفتن، ورزش کردن یا انجام هر کار دیگری اتفاق بیفتد.

با اینکه به اهمیت کاری که انجام میدهید آگاهید، اما همچنان به خود اجازه تنبلی کردن داده و اشتیاق، انگیزه و انضباط فردی خود را از دست می دهید.

چنین اتفاقهایی رایج هستند. بعد از اولین جرقه اشتیاق، احساس می کنید کار و تلاش زیادی برای انجام آن کار لازم دارید و ترجیح میدهید دست از آن بکشید. حتی ممکن است احساس کنید کاری که انجام میدهید سربارتان است.

مردم غالبا با اشتیاق کارهایشان را شروع می کنند اما با گذشت زمان، اشتیاقشان کم می شود و باید دوباره آن را تقویت کنند.

معمولا زمانی این اتفاق می افتد که فرد نتایج آنی مورد انتظارش را بدست نمی آورد.

همین امر در مورد وزن کم کردن، یادگیری مهارت جدید، ایجاد کسب و کار و سایر پروژه ها صادق است. مردم انتظار نتایج آنی و بارز دارند و اگر به آنها نرسند، رها می کنند. رها کردن راه حل نیست.

هر چیزی در زندگی نیازمند کار، تلاش و صرف وقت است.

  • وقتی اشتیاق و علاقه تان کمرنگ می شود چه کار می کنید؟
  • وقتی نیروی اراده و انضباط فردی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، چگونه ممارست می کنید؟
  • چگونه وقتی اشتیاق تان را از دست می دهید، با انگیزه باقی میمانید؟

معمولا بعد از خواندن یک کتاب و مقاله ، گوش دادن به  سخنرانی یا تماشای یک فیلم، سطح انرژی تان بالاتر می رود و اشتیاق در شما بوجود می آید. اما معمولا پایدار نیست.

ممکن است متوجه اهمیت هدف یا پروژه ای بخصوص بشوید اما قدرت درونی کافی برای دنبال کردن آن را نداشته باشید. این طور نیست؟

عاداتهای خودتخریبی، برنامه ریزی های ذهنی منفی و کمبود نیروی درونی ممکن است راهتان را سد کنند.

بیشتر مردم آرزو می کنند زندگی شان را بهبود دهند. به همین دلیل است که کتاب می خرند، در کلاسها، دوره های آموزشی و کارگاههای مختلف شرکت می کنند. اما با این حال در می یابند که چندان پیشرفتی نمی کنند.

آنها همچنین در می یابند که اشتیاق و امیدشان جای خود را به بی علاقگی، تردید به خود و کمبود عزت نفس می دهد.

برای آنکه در این شرایط مشتاق و با انگیزه باقی بمانید چه کارهایی میتوانید انجام دهید؟

جرقه های کوتاه اشتیاق و انگیزه برای به سرانجام رساندن کاری ارزشمند کافی نیستند. باید خواست و شعله درونی تان را زنده و متمرکز بر هدفتان نگه دارید.

برای آنکه مشتاق و با انگیزه باقی بمانید، به تکنیک هایی نیاز دارید تا بتوانید ادامه دهید و به آنچه که در ذهنتان تصور کرده اید، دست یابید.

در زیر چند راهکار برای شما ارائه شده اند.

۹ راهکار برای افزایش میل و اشتیاق درونی

  • به اهمیت هدف تان فکر کنید. به اهمیت هدفتان و معنای آن فکر کنید. هر روز ده دقیقه به فکر کردن یا خواندن درباره مزایای کاری که میخواهید انجام دهید، اختصاص دهید.
  • درباره افراد موفق بخوانید. هر روز حداقل چند دقیقه را صرف خواندن درباره افرادی کنید که با ایستادگی و پشتکار به موفقیت رسیده اند.
  • خودتان را تجسم کنید که با انگیزه و اشتیاق عمل می کنید. مکانی آرام پیدا کنید، و برای چند دقیقه خودتان را در حالی تجسم کنید که با انگیزه و اشتیاق کار می کنید. هر روز این کار را انجام دهید. تا جای ممکن صحنه های ذهنی را دقیق تجسم کنید و مهمتر از همه، در تخیلتان احساس اشتیاق کنید. انرژی و احساسی که در شما بیدار می شود را حس کنید.

 

  • تسلیم نشوید. به راحتی تسلیم نشوید. به کارتان ادامه دهید، حتی اگر اشتیاق تان را از دست داده اید. تمرکز و توجه بیشتری قائل شوید. گاهی اوقات، ادامه دادن پروژه با پشتکار، انرژی، اشتیاق و انگیزه را از نو در شما بیدار می کند. یادتان باشد، هر موفقیتی نیازمند فداکاری، صرف زمان، پشتکار و ممارست است.

 

  • صبور و پایدار باشید. داستان مشهوری در مورد یک جوینده طلا وجود دارد که بعد از کندن زمین، چیزی پیدا نکرد. او کارش را رها کرد و به خانه رفت. سپس فرد دیگری تنها با کندن چند اینچ به طلا رسید. از این داستان چه می آموزیم؟ اینکه باید صبور و پایدار باشید، حتی اگر هیچ موفقیتی بدست نیاوردید. زیرا ممکن است موفقیت تنها در چند قدمی شما باشد.

 

  • جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید. مرتبا جملات تاکیدی مثبت را تکرار کنید. آنها به شما قدرت می دهند و آتش اشتیاق و انگیزه را در شما شعله ور می کنند. برای مثال بگویید :

 

« اشتیاق و انگیزه من هر روز بیشتر و بیشتر می شود. »

« من انرژی، خواست و پشتکار لازم را برای ادامه برنامه هایم دارم. »

  • هیچ تلاشی بیگاری نیست. هیچ گاه کاری که انجام می دهید را بیگاری تلقی نکنید. با کمی برنامه ریزی و تغییراتی اندک میتوانید هر فعالیتی را به فعالیتی لذت بخش تبدیل کنید. حتی کسل کننده ترین کارها هم میتوانند با رویکرد و وضعیت ذهنی صحیح، لذت بخش شوند.
  • منصرف نشوید. وقتی تصمیم به انجام کاری گرفتید، آن را دنبال کنید حتی اگر اشتیاق و خواست تان از بین بروند.

حتی اگر کاری که انجام میدهید شبیه به بار اضافی یا بیگاری است، منصرف نشوید.

حتی اگر احساس کسلی می کنید، منصرف نشوید.

به فواید کاری که انجام می دهید فکر کنید، و در ذهن خود ببینید زندگی تان بعد از بدست آوردن چیزی که برایش برنامه ریزی کرده بودید، چگونه خواهد بود. این کار آتش اشتیاق را شعله ور نگه میدارد.

  • دوستان مشتاق پیدا کنید. دوست یا جمعی از افرادی را پیدا کنید که درباره موضوعی مشترک اشتیاق دارند مانند کم کردن وزن، ورزش کردن، یادگیری زبان جدید یا هر چیز دیگری که توجه شما را جلب کند. همیشه یادتان باشد که این زندگی شماست و شما مسئول آن هستید. چرا در برابر تنبلی و برنامه ریزی های منفی تسلیم می شوید؟ ممکن است انجام این کار آسان نباشد و احتمالا موانعی بر سر راهتان خواهد بود.اما مشخصا امکان پذیر است.

به این فکر کنید که  بعد از رسیدن به موفقیت چقدر خوشحال خواهید شد .

  • تصور کنید اگر بر تنبلی، افکار و برنامه ریزی های منفی خود غالب شوید زندگی تان چقدر تغییر خواهد کرد
  • صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد، ذهن تان را بر روی هدفی که دارید متمرکز کنید.
  • برای رسیدن به مقصد به انگیزه های آنی تکیه نکنید
  • به جای تسلیم شدن، بلند شوید و نیروهای خفته درونتان را بیدار کنید.
  • هیچ گاه دست نکشید. حتی اگر ادامه دادن دشوار است و میخواهید خود را کنار بکشید ادامه دهید. با دنبال کردن راهکارهای ارائه شده در این مقاله به زودی انگیزه، اشتیاق و انرژی تان بالا می رود.

خروج از نسخه موبایل