چگونه تاریخ انتشار مطالب یک وبسایت را پیدا کنیم

چگونه تاریخ انتشار مطالب یک وبسایت را پیدا کنیم
امتیاز به این post

 

هنگامی که می خواهید در مقاله خود از وبسایتی به عنوان منبع اطلاعات استفاده کنید باید تاریخ انتشار آن را هم بنویسید، ولی در بسیاری از وبسایت ها هیچ تاریخی ذکر نشده است. در این صورت چطور می توان تاریخ انتشار آنها را پیدا کرد؟ با ما همراه باشید.

روش اول: مطالب صفحه مورد نظر و URL آن را بررسی کنید

– زیر عنوان آن مقاله یا پست وبلاگ را نگاه کنید. بیشتر سایت ها و وبلاگ های خبری تاریخ و نام نویسنده را زیر عنوان مقاله ذکر می کنند. البته گاهی ممکن است بین عنوان اصلی و تاریخ، یک عنوان فرعی یک جمله ای و یا یک عکس قرار داده شده باشد. در ضمن برخی مقالات ممکن است پس از تاریخ انتشار، ویرایش شوند. در این گونه موارد، در ابتدا یا انتهای مقاله تاریخ و دلیل به روز رسانی و ویرایش مطالب عنوان می شود.

– اگر تاریخ در متن مقاله نبود، می توانید به صفحه اصلی سایت هم سری بزنید یا به صفحه نتایج موتور جستجو برگردید. ممکن است تاریخ انتشار، در کنار لینک مقاله ذکر شده باشد.

– ممکن است در قسمت پایین صفحه وب، اطلاعات مربوط به کپی رایت درج شده باشد که غالبا تاریخ هم دارد. البته معمولاً فقط سال انتشار ذکر می شود نه ماه یا روز آن، و گاهی هم ممکن است این تاریخ مربوط به آخرین باری باشد که وبسایت به روز شده است، نه تاریخ انتشار اولیه.

– قسمت بیوگرافی نویسنده را چک کنید. گاهی اوقات تاریخ در بالا یا پایین بیوگرافی درج می شود.

– در مورد برخی وبسایت ها، تاریخ انتشار در URL آمده است. برخی از وبلاگ ها و وبسایت ها تاریخ ارسال مقاله را به طور خودکار در URL قرار می دهند (تاریخ کامل، یا فقط ماه و سال). فقط دقت داشته باشید که آیا در صفحه اصلی پست مورد نظر هستید یا صفحه بایگانی شده یا ایندکس شده مربوط به آن.

حتما بخوانید:   ۸ چیز غیرمعمولی که باید در یخچال نگهداری شوند

– خیلی اوقات از روی تاریخ اولین کامنت هم می توان تاریخ تقریبی انتشار را تخمین زد. قطعا این روش دقیق نیست و نمی شود تاریخ کامنت ها را برای ارجاع دادن به یک وبسایت استفاده کرد (و باید عبارت “بدون تاریخ” را به کار ببرید)، ولی شاید به خودتان کمک کند که مثلا بفهمید اطلاعات سایت مورد نظر بسیار قدیمی است.

روش دوم: استفاده از عملگرهای گوگل

URL سایت را کپی و در کادر جستجوی گوگل پیست کنید.

قبل از URL تایپ کنید “inurl:” (بدون گیومه، و بدون کاراکتر فاصله) و اینتر بزنید. این عملگر به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری درباره لینک URL وبسایت مورد نظر پیدا کنید.

“&as_qdr=y15” را بدون گیومه بعد از URL پیست کنید و اینتر بزنید تا آخرین فهرست نتایج جستجو را ببینید. این دومین قسمت از عملگر “inurl:” است.

نکته: می توانید با فشردن کلیدهای Ctrl + L در فایرفاکس و کروم یا Alt + D در اینترنت اکسپلورر، مکان نما را در قسمت مناسب در جعبه جستجو قرار دهید.

حالا در صفحه نتایج جستجو باید لینک صفحه ای که دنبال تاریخش می گردید را بالای صفحه مشاهده کنید. در بیشتر موارد، تاریخ در سمت چپ توضیحات آن صفحه درج شده است. اگر تاریخی وجود ندارد، احتمالا تاریخ انتشار برای گوگل هم نامشخص است. در این صورت مجبورید به جستجوی کد منبع وبسایت متوسل شوید.

روش سوم: جستجوی کد منبع

۱- روی صفحه راست کلیک و گزینه “مشاهده اطلاعات صفحه” (View Page Info) را انتخاب کنید. یک پنجره یا زبانه (tab) جدید حاوی کد آن وبسایت باز می شود. شاید این کدها به نظرتان پیچیده بیاید ولی خوشبختانه برای پیدا کردن تاریخ لازم نیست از کدها سر در بیاورید.

حتما بخوانید:   آموزش زبان html – بخش سوم

نکته: در بعضی مرورگرها ممکن است به جای گزینه فوق، “مشاهده منبع صفحه” (View Page Source) را داشته باشیم.

نکته: راه میانبر برای باز کردن کد منبع، کلیدهای Ctrl+U در ویندوز و Command+U در مکینتاش است.

۲- در مرورگر خود با کلیدهای Ctrl+F (برای ویندوز) یا Command+F (برای مکینتاش) پنجره جستجو را باز کنید.

نکته: اگر به هر دلیل نتوانستید از کلیدهای بالا استفاده کنید، در منوی Edit گزینه Find را انتخاب کنید.

۳- عبارت “datePublished” یا “publishdate” و یا “published_time” را جستجو کنید. اگر هیچکدام پیدا نشد “publish” را امتحان کنید.

نکته: اگر می خواهید بدانید آخرین بار صفحه مورد نظر چه زمانی تغییر کرده یا به روزرسانی شده است، “modified” را جستجو کنید.

۴- تاریخ باید بلافاصله بعد از عبارتی که جستجو کردید، به صورت سال- ماه- روز آمده باشد (ارقام اول برای سال، بعد ماه و بعد از آن هم روز).

می توانید از این تاریخ برای ارجاع دادن به وبسایت مورد نظر استفاده کنید.

روش ارجاع به وبسایت

۱- اگر از فرمت MLA استفاده می کنید باید به ترتیب اسم نویسنده، عنوان صفحه، نام وبسایت، تاریخ و URL را به عنوان منبع بیاورید:

نام خانوادگی نویسنده

ویرگول

نام نویسنده

نقطه

عنوان صفحه داخل گیومه (حروف اول کلمات بزرگ باشد)

نقطه

نام وبسایت به صورت ایتالیک

ویرگول

تاریخ به صورت روز- ماه- سال

ویرگول

URL

نقطه

مثال:

Aranda, Arianna. “Understanding Expressive Poems.” Poetry Scholar, 7 Nov. 2016, www.poetryscholar.com/understanding-expressive-poems

اگر همه روش های فوق را امتحان کردید ولی تاریخ سایت پیدا نشد، می توانید از تاریخی که از سایت بازدید کرده اید به شکل زیر استفاده کنید:

Aranda, Arianna. “Understanding Expressive Poems.” Poetry Scholar, www.www.poetryscholar.com/understanding-expressive-poems. Accessed 9 April 2019.

۲- اگر از فرمت APA استفاده می کنید به ترتیب نام نویسنده، سال، عنوان و URL را بیاورید:

حتما بخوانید:   آموزش راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نام خانوادگی نویسنده

ویرگول

نام نویسنده

نقطه

سال انتشار داخل پرانتز

نقطه

عنوان (فقط حرف اول کلمه اول بزرگ باشد و بقیه حروف همگی کوچک)

نقطه

و بالاخره عبارت “Retrieved from” و بعد آن URL (بعد از URL نقطه نگذارید)

مثال:

American Robotics Club. (2018). Building Complex Robots. Retrieved from www.americanroboticsclub.com/building-complex-robots

اگر تاریخ را پیدا نکردید به جای سال از “n.d” استفاده کنید:

American Robotics Club. (n.d.). Building Complex Robots. Retrieved from www.americanroboticsclub.com/building-complex-robots

۳- اگر از فرمت شیکاگو استفاده می کنید به ترتیب نام نویسنده، عنوان صفحه، نام وبسایت، تاریخ و URL را بیاورید:

نام خانوادگی نویسنده

ویرگول

نام نویسنده

نقطه

عنوان صفحه در گیومه (حروف اول کلمات بزرگ باشد)

نقطه

نام وبسایت به صورت ایتالیک

نقطه

عبارت “Last modified” و بعد آن تاریخ به صورت ماه، روز، سال

نقطه

URL

نقطه

مثال:

Li, Quan. “Examining Art.” Insights into Culture. Last Modified February 12, 2015. www.insightsintoculture.com/examining-art.

اگر تاریخ انتشار را پیدا نکردید تاریخ بازدید خود از سایت را بیارید (و به جای Last modified از کلمه Accessed استفاده کنید).

مثال:

Li, Quan. “Examining Art.” Insights into Culture. Accessed April, 9, 2019. www.insightsintoculture.com/examining-art.

آخرین نکات

– در برخی وبسایت ها تاریخ ایجاد سایت هم ذکر شده است، ولی در مقالات معمولا به یک صفحه خاص ارجاع داده می شود و بنابراین باید از تاریخ همان صفحه استفاده کنید.

– تاریخ وبسایت به این خاطر اهمیت دارد که به خواننده نشان می دهد اطلاعات آن به روز است یا قدیمی و احتمالا منسوخ شده است.

– برخی وبسایت ها تاریخ انتشار خود را پنهان می کنند تا همیشه به روز به نظر برسند!

– اگر می خواهید در مقاله تان به وبسایتی ارجاع دهید هیچوقت به حدس و گمان خود اتکا نکنید. اگر معتقدید که اطلاعات سایت معتبر است اما نمی توانید تاریخش را پیدا کنید، هیچ ایرادی ندارد که از روش های ارجاع بدون تاریخ استفاده کنید.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف