۱۰ نکته مراقبتی از دندان که به کمک آنها نیاز به دندان پزشکی پیدا نمی کنید

۱۰ نکته مراقبتی از دندان که به کمک آنها نیاز به دندان پزشکی پیدا نمی کنید
امتیاز به این post

ممکن است تعجب کنید اما دندانهای شما استخوانهای زینتی صورتتان نیستند. دندانهای سالم پایه اصلی سلامتی بدن می باشند. نه تنها بدون کمک آنها نمی توانید غذا بخورید بلکه برای درست صحبت کردن نیز بدانها نیاز دارید. مینای دندان سختترین ماده در کل بدن است. در نهایت ما تنها دوبار دندان در می آوریم و دندانهای شیری خود را تا ۱۲ سالگی از دست می دهیم.بنابراین مراقبت از دندانها بسیار ضروری است.

  • به شیر یا قهوه خود شیر اضافه کنید

برای آنکه دندانهایتان براق بماند باید به خوراکی هایی که میخورید دقت کنید. رنگ گرفتن مینای دندان به دلیل مواد شیمیایی موجود در غذاهاست. غذاهای اسیدی دندان را لک می کنند زیرا به مینا آسیب می رسانند و غذاهایی که مقادیر بالایی تانین یا جوهر مازو دارند ، مانند قهوه یا چای، به دلیل تغییر دادن میزان اسیدیته دهان، دندانها را لک می کنند.

با خوردن غذاهای خنثی و سرشار از کلسیم بعد از خوردن غذاهای اسیدی، میزان اسیدیته دهان تان را متعادل کنید. برای کمتر کردن اسید چای یا قهوه به آن شیر اضافه کنید و به غذاهایی که رب گوجه فرنگی دارند پنیر بیشتری بزنید. کازئین ، یکی از پروتین های موجود در شیر، تغییر رنگ دندان را کاهش می دهد.

  • آناناس بخورید

آناناس تنها غذایی است که حاوی ترکیبی به نام بروملایین است، که به شدت از مینای دندان محافظت کرده و از تیرگی دندان کم می کند. همچنین درد و تورم لثه ها را به دلیل خواص ضد التهابی خود کاهش می دهد .

  • دندان هایتان را سفید نکنید

برعکس آنچه که صنعت زیبایی سعی در متقاعد کردن شما دارد، دندانهای شما قرار نیست سفید باشند. به مرور زمان دندانها رنگ عاجی رنگ به خود می گیرند. همچنین همه دندانها هم رنگ نیستند. دندانها برای زیبایی در دهان شما قرار داده نشده اند. سفید کردن دندانها به مینای دندانی آسیب می زند. و زمانی که مینا از بین برود دیگر برگشتی در کار نیست. بنابراین بهتر است از خمیردندانهای سفید کننده و زغالی دوری کنید زیرا مینای دندان را ا زبین می برد. در عوض از خمیردندانهای حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید یکی از تاثیرگذارترین ترکیبات در سلامت دهان و دندان است و در ۳۰ سال گذشته، باعث کاهش پوسیدگی دندان شده است

  • بزاق دهان خود را روان نگه دارید

بزاق دهان با شستشوی مداوم دندانها به محافظت از آنها کمک می کند ،باکتری های بد را از بین می برد و مینای دندان را با کلسیم و فسفر تقویت می کنید. اگر دهان شما بزاق کافی تولید نکند، دندانها خشک می شوند وPH دهان تغییر می کند و باکتریهای نابود کننده مینا به شدت تکثیر می شوند. در طول روز هر چقدر که میتوانید آب بنوشید و آدام بدون قند بجوید تا تولید بزاق را تحریک کنید. خشکی دهان، یکی از عوارض جانبی مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی است و میتواند روی کارایی غدد تولید کننده بزاق تاثیر بگذارد. اگر دارو مصرف می کنید ، همیشه با خود آب همراه داشته باشید

  • با نی نوشیدنی بخورید

همان طور که مشخص شده است نه تنها نوع نوشیدنی ای که مصرف می کنید بر دندان موثر است، بلکه نحوه نوشیدن نیز تاثیر دارد. شیوه مصرف نوشیدنی نیز بر روی سلامت دهان و دندان شما تاثیر می گذارد. نوشیدن جرعه های طولانی و نگه داشتن مایع در دهان می تواند به لک شدن و فرسایش مینای دندان کمک کند زیرا دندان ها را در معرض قند و اسیدهای موجود در نوشیدنی قرار می دهد.برای همین است که نوشیدنی های شیرین به شدت برای دندان مضر می باشند. استفاده از نی ، در صورتی که نی با دندان تماس نداشته باشد ، روش سالمتر و ایمن تری برای نوشیدن است. همچنین به جلوگیری از رنگ گرفتن و پوسیدگی دندان کمک می کند.

  • قبل از خوابیدن مسواک بزنید

دو بار مسواک زدن در روز اهمیت دارد اما اگر تنها یکبار مسواک می زنید، قبل از خواب آن را انجام دهید. در موقع خوابیدن دیگر بزاق دهان تان ترشح نمی شود و بنابراین پلاک های دندانهای در دهان تان رشد می کنند و مشکل ساز می شوند. در نتیجه ریسک پوسیدگی دندان بالا می رود. بسیاری از افرادی که مسواک می زنند به مدت کافی آن را ادامه نمی دهند. زمان توصیه شده برای مسواک زدن دو دقیقه است. خمیردندان اضافی را بیرون بریزید. اگر میخواهید دهان تان را بشویید در هر زمان دیگری غیر از زمان مسواک زدن آن را انجام دهید. در غیر این صورت فلوراید خمیردندانی که زده اید را می شویید و دهان تان را در طول شب بدون محافظ باقی می گذارید .

  • نخ دندان را فراموش نکنید

نخ دندان زدن ذرات غذا را از بین دندانها خارج می کند و باعث تقویت سلامت لثه ها می شود. نخ دندان میتواند پلاک های دندانی را در جایی که مسواک قادر به پاک کردن آن نیست، پاک کند. ۴۰ درصد پلاک های دندانی بین دندانهای شما است. به دندانهای آسیاب خود توجه کنید. فقط بین دندانها را نخ نکشید – برای پاک کردن پلاکها باید زیر لثه را هم نخ بکشید.

  • مسواک را زیاد از حد به دندان نفشارید

به مقدار فشاری که با مسواک زدن به دندانهای خود وارد می کنید، توجه کنید. نیاز به فشار زیادی ندارید در غیر این صورت لثه های خود را نابود می کنید و دندانهایتان حساس می شوند . مسواک برقی میتواند میزان فشار متناسبی را به دندانهایتان وارد کند. همچنین، همیشه مسواکی نرم انتخاب کنید. بیش از حد مسواک زدن نیز برای دندانها مضر می باشد.

  • برای جلوگیری از دندان قروچه محافظ دندانی بگذارید

دندان قروچه کردن یکی از مشکلات جدی است. اگر دندانهایتان را به یکدیگر می سایید، محافظ دندانی استفاده کنید. دندان قروچه کردن مشکلات آرواره ای زیادی را به وجود می آورد که  درمان کردن آنها دشوار است . ممکن است دندانهایتان بشکند یا بدتر از آن ممکن است مجبور به روکش کردن تاج دندانهایتان بشوید. اما با داشتن گارد محافظ، به جای دندانها، بافت سیلیکونی آن را می جوید . دندان قروچه یکی از نشانه های استرس یا اضطراب است.

  •  زبان تان را تمیز کنید

زبان محل تجمع باکتری هاست و در صورتی که به آن توجهی نشود، باعث بوی بد دهان و مشکلات جدی میشود. یک زبان سالم به صورت یکنواخت صورتی رنگ است، و نقاط قرمز، سفید یا زرد ندارد. تغییر رنگ سفید زبان نباید باعث وحشت شما شود – زیرا ترکیبی از سلولهای مرده و بقایای غذا است و با مسواک زدن به راحتی پاک می شود .

حتما بخوانید:   وقتی به دارو دسترسی ندارید با این ترفندها خودتان را درمان کنید!

با استفاده از مسواک یا کاردک زبان ، از انتها شروع به پاک کردن زبان تان کنید. لبه ها و کناره های زبان را فراموش نکنید. پس از اتمام کار زبان و مسواک خود  را بشویید تا باقی مانده باکتری ها را پاک کنید .

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف