۳ استراتژی برای گرفتن تصمیمات بهتر

۳ استراتژی برای گرفتن تصمیمات بهتر
امتیاز به این post

تصمیماتی که می گیرید تنها چیزهایی هستند که حقیقتا در زندگی مسئول آنها هستید. هر حرفی که می زنید یا کاری که انجام می دهید نتیجه انتخاب شماست. چگونه بهتر تصمیم گرفتن را بیاموزیم.

برای ارتقای کیفیت تصمیمات خود، تاثیر احساسات، تصاویر ذهنی و نیازهایتان را در فرایند تصمیم گیری در نظر بگیرید.

  • احساساتتان را کنترل کنید

تصمیم گیری کردن یک رویداد احساسی است. احساسات، شما را در برگرفته و روی توانایی تان در گرفتن تصمیمات خوب تاثیر می گذارند. مطالعات فراوان نشان می دهد که ما به طور احساسی و نه منطقی تصمیم میگیریم. بر طبق این تحقیق، فرایند تصمیم گیری به بخشی از مغز به نام آمیگدالا مربوط می شود. آمیگدالا اطلاعات را قبل از آنکه به بخش خودآگاه مغزتان برسد، دریافت می کند. هدف آن کمک به ما در پاسخ دادن سریعتر به شرایط است.

این قابلیت در زمان روبه رو شدن با یک ببر گرسنه بسیار خوب است اما اگر باید بین چند شغل یا شرایطی که میتواند زندگی شما را تغییر دهد، یکی را انتخاب کنید چندان هم خوب نیست.

بر اساس این نظریه، احساسات معمولا ما را به سمت تصمیمات نادرست هدایت می کنند. در نتیجه کنترل احساسات و تغییر در شیوه تفکر به شما در گرفتن تصمیمات بهتر کمک می کند.

برای دستیابی به این هدف، شما باید از وضعیت احساسی خود مراقبت کنید. این موارد را امتحان کنید :

  • وقتی باید تصمیمی بگیرید، در ذهنتان یک کاغذ خالی را تصور کنید. کاغذ سفید شما نباید با ایده ها یا فرضیات قدیمی و غیر ضروری پر شده باشد. اجازه ندهید احساسات و افکار دیگر مانع از این تصویرسازی شود. این صفحه سفید نقطه آغاز شما برای گرفتن تصمیمات درست و با کیفیت تر است.
  • به جنبه های فیزیکی توجه کنید. صدایتان را پایین بیاورید، ساده بگیرید و مراقب باشید حرکت ناگهانی نکنید. آرام باشید تا بهتر بتوانید توانایی تان در گرفتن تصمیمات منطقی را کنترل کنید.
  • به هنگام مواجه شدن با تصمیمی سخت، بیش از حد خشک یا نرم برخورد نکنید. در عوض سعی کنید نتایج تصمیم خود را تجسم کنید. مشخص کنید کدام یک به نفع شما بوده و کدام یک شک برانگیزند.
  • تصویر ذهنی بسازید

تصمیمات شما  تحت تاثیر دیدتان  نسبت به شرایط است. وقتی چیزی را را به طور شفاف می بینید، شانس بیشتری برای گرفتن تصمیمات بهتر دارید. برای مثال، به کمربند ایمنی ماشین خود فکر کنید. ثابت شده که استفاده از کمربند ایمنی شانس زنده ماندن در تصادف را افزایش می دهد. پس چرا افراد زیادی آن را نادیده می گیرند؟  پاسخ در این واقعیت نهفته است که آنها نمیتوانند عواقب احتمالی تصمیم شان را تجسم کنند. اگر فردی که می شناسید کمربند ایمنی نمیبندد، از او بخواهید خود را در لحظه ای که ماشین با سرعت صد کیلومتر در ساعت به درختی برخورد می کند، تجسم کند.

این تکنیک بسیار موثرتر از آماری است که هر روز می شنویم.  بسیاری از افراد با تجسم نتایج فاجعه بار تصادف ماشین، به اهمیت گرفتن تصمیمات درست پی می برند.

  • نیازهایتان را مدیریت کنید

خریدن یک ماشین جدید تصمیم دشواری است. مردم غالبا وقتی میخواهند ماشین بخرند، وارد جنبه های احساسی مالکیت آن می شوند . آنها خودشان را قانع می کنند که نیاز به سیستم صوتی بهتر یا روکش چرم دارند. این خواسته آنها است نه ضرورتا چیزی که نیاز دارند. وقتی فکر می کنید چیزی نیاز دارید، در معرض خطر گرفتن تصمیمی بد هستید. در عوض، نیازهای خود را با اعتماد به نفس جایگزین کنید. اگر اعتماد به نفس ندارید، یک گام به عقب بردارید و از خودتان بپرسید یک فرد دارای اعتماد به نفس در این شرایط چه کار می کند. تصمیمات خوب نتیجه انتخابهای خوب هستند. شما نمیتوانید انتخابهای دیگران را کنترل کنید اما کنترل کاملی بر روی انتخابها و تصمیمات خود دارید. از این دانش به عنوان منبع برای رسیدن به  موقعیتهای جدید و رهایی استفاده کنید. تصمیمات بهتر منجر به شادی و موفقیت بیشتر می شود.

 

خروج از نسخه موبایل