۶ علامت هشداردهنده بدن که نشان می دهد شما کمبود ویتامین دارید

6 علامت هشداردهنده بدن که نشان می دهد شما کمبود ویتامین دارید

تخمین زده می شود که در حدود یک میلیارد نفر در دنیا کمبود ویتامین د دارند. این رقم بسیار زیاد است و فقر ویتامین د مشکلاتی را برای سلامتی بوجود می آورد که معمولا نیازمند توجه آنی است. البته این علایم تنها به دلیل کمبود ویتامین د بوجود نمی آیند بلکه یکی از دلایل آنها می باشند. اگر هر یک از علایم زیر را دارید باید با پزشک خود مشورت کنید.

  • ریزش یا نازک شدن مو

ویتامین د برای سلولهای پوستی که مسئول پردازش کراتین هستند لازم است. کراتین پروتئینی است که برای رشد مو و ناخن ضروری است.  بنابراین در صورت کمبود ویتامین د کراتین در مقادیر مورد نیاز تهیه نمی شود و موهایمان آسیب می بیند. فقر ویتامین د باعث طاسی منطقه ای و کم پشت شدن موها در زنان و مردان می شود. مطالعات فراوانی انجام شده و محققان به همین نتیجه رسیده اند و این نشان می دهد که تغییر در رژیم غذایی ضروری است.

  • مشکل در خوابیدن

این ویتامین نقش مهمی در الگوی خواب خوب بازی می کند. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین د باعث بی خوابی، اختلال در خواب، و تعداد ساعات خواب کمتر می شود. در برخی از افراد، ممکن است باعث قطع تنفس به هنگام خواب شود.

  • بیمار شدن پی در پی

یکی از سپرهای دفاعی بدن و دستگاه ایمنی شما در برابر بیماری و ویروسها ویتامین د است. وقتی بدنتان ویتامین د کافی نداشته باشد، سریعتر در برابر ویروسها بیمار می شود. سرماخوردگی، برونشیت، و ذات الریه، وقتی ویتامین د کافی نباشد سریعتر بروز می کنند. به بیان دیگر، این ویتامین برای دستگاه تنفسی و حفظ سلامتی مفید است.

  • درد استخوانها و مفاصل

مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین د احتمال ابتلا به آرتروز را در سنین بالا افزایش می دهد. زیرا ویتامین د با کمک به جذب کلسیم به حفظ توده استخوانی در بدن یاری می رساند. در تحقیق دیگری نشان داده شد که افرادی که از درد مزمن عضلانی و سایر مشکلات استخوانی رنج می برند ویتامین د پایینی دارند.

  • احساس خستگی مزمن

خستگی میتواند عوامل مختلفی داشته باشد از جمله استرس، نگرانی، افسردگی و کمبود ویتامین د. در تحقیقی ۴۸۰ نفر با کمبود این ویتامین آزمایش شدند و نتایج نشان داد که همگی مبتلا به خستگی مزمن هستند. زیرا استخوانها و عضلات ضعیفتر باعث می شود کل بدنتان احساس خستگی کند. تنظیم کردن رژیم غذایی و استفاده از مکملها در بازیابی انرژی از دست رفته مفید است.

  • طول کشیدن بهبود زخمها

افرادی که دیابت دارند دیر زخمهایشان خوب می شود. اما اگر دیابت ندارید، آنگاه شاید کمبود ویتامین د داشته باشید. این ویتامین فاکتورهای رشد بافتهای جدید را تنظیم می کند. همچنین افرادی که مبتلا به زخم پا هستند، از این کمبود رنج می برند. در برخی موارد نیز بهبود زخمهای سطحی تر مدت بسیاری زیادی طول می کشد.

چگونه سطح ویتامین د خود را افزایش دهیم

  • منابع غذایی: بهبود رژیم غذایی باید همیشه اولین گزینه شما باشد، و غذاهایی مانند ماهی چرب، زرده تخم مرغ، شیر غنی شده و ماست منابع خوب ویتامین د هستند.
  • مکملها: بهتر است از پزشکتان دوز مناسب مصرفی را سوال کنید. اما برای تهیه مکمل ویتامین د نیازی به نسخه پزشک ندارید.
  • آفتاب گرفتن: با آنکه آفتاب گرفتن یکی از طبیعی ترین راهها برای دریافت ویتامین د است، باید در مورد زمانهایی از روز که در برابر نور آفتاب قرار میگیرید مراقب باشید. بهتر است بیست دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب بزنید و در بازه زمانی ده صبح تا چهار بعد ازظهر بیرون نباشید. بعد از انجام فعالیت فیزیکی مانند شنا کردن یا دو ساعت بعد از استفاده اولیه ضد آفتاب خود را تجدید کنید.