چگونه به عنوان یک کارآفرین پرمشغله از خود مراقبت کنیم

چگونه به عنوان یک کارآفرین پرمشغله از خود مراقبت کنیم
امتیاز به این post

مراقبت کردن از خود در انتهای لیست یک کارآفرین پر مشغله است. شما باید کسب و کار، خانه، زندگی و هر چیزی در این بین را مدیریت کنید. شما موضوعات زیادی در ذهن دارید. مراقبت کردن از خود در پایین ترین الویت برایتان قرار دارد. اما یکی از عواملی است که بازدهی، خلاقیت و نشاط شما را در زندگی افزایش می دهد.

شما باید مراقبت از خود را در الویت قرار دهید. مراقبت کردن از خود به اندازه نفس کشیدن یا غذاخوردن حیاتی است. اما چون بدون این کار زنده می مانید باعث می شود در بین اهداف دیگرتان به آن کمتر توجه کنید که یعنی باید نسبت به آن دقت کنید. کاری که شما مرتبا در حال انجام آن هستید دیگر جواب نمی دهد برای همین است که روی این مقاله کلیک کرده اید زیرا امید دارید که در آینده بتوانید وقتی برای خودتان در نظر بگیرید. اگر برای خودتان وقت ایجاد نکنید هیچ گاه وقتی برای خود نخواهید داشت. اما این بدان معنا نیست که کار سختی است. ما دوست داریم مراقبت کردن از خود کاری راحت در زندگی باشد مانند مسواک زدن که لازم نباشد به آن فکر کنیم. اما باید بپذیرید که شما به آن نیاز دارید. احتمالا شما آن را انکار میکنید و از اینکه بازدهی بیشتری ندارد شرمسار هستید. شما باید از خودتان مراقبت کرده و این تفکر سمی که همیشه باید بازدهی بالایی داشته باشید را از ذهنتان دور بیاندازید. دنیا برای اینکه شما نصف روز کاری که عاشقش هستید را انجام دادید یا پنج دقیقه زیر نور آفتاب قدم زدید، از چرخش نمی ایستد. حال که به این موضوع واقف شدید چگونه از خود مراقبت میکنید؟

  • لیست تهیه کنید

اولین کاری که باید انجام دهید نوع مراقبتی است که میخواهید از خود به عمل آورید. هر کسی متفاوت است بنابراین اگر یک حمام آب گرم برای شما جواب می دهد عالی است. اما برای همه جواب نمی دهد. شما باید لیستی از کارهایی را تهیه کنید که به شما کمک میکند. ۶ نوع مراقبت از خود وجود دارد و شما برای هر یک نیاز به تهیه لیست دارید.

  • احساسی
  • عملی
  • فیزیکی
  • ذهنی
  • اجتماعی
  • معنوی

 

فایده داشتن لیستی در دست آن است که وقتی خسته هستید و نیاز به استراحت دارید، اینکه فکر کنید چه کاری باید انجام دهید نیاز به انرژی دارد و شما انرژی لازم را ندارید. از پیش برنامه ریزی کنید تا فقط لازم باشد دفترچه خود را باز کرده و لیست کارهایی که باید برای مراقبت از خود انجام دهید را ببینید. برای مثال، اگر از نظر احساسی خسته هستید، دفترچه خود را باز کنید و ببینید چه کاری حالتان را بهتر میکند. برای اینکه بفهمید چه کاری حالتان را بهتر میکند به این فکر کنید که قبلا انجام چه کاری حس بهتری در شما ایجاد کرده است. اگر با قرارگیری در جمع خسته می شوید اوقاتی را در تنهایی بگذرانید. ببینید معمولا برای بازیابی انرژی خود چه کاری انجام می دهید. به یاد داشته باشید که کاری که دوست دارید را انجام دهید نه کاری که دیگران از شما انتظار دارند انجام دهید. اگر شما از نظر اجتماعی با نشستن در تاریکی و گوش دادن به موزیک محلی لذت می برید آن را یادداشت کنید. ننویسید « رفتن به مهمانی » زیرا این مراقبت از خود نیست. مراقبت از خود کاری است که باعث می شود خود حقیقی تان احساس بهتری داشته باشد. هر چه گزینه های بیشتری داشته باشید وقتی احساس می کنید باید از خودتان مراقبت کنید شانس بیشتری برای این کار دارید زیرا یکی از کارها توجه تان را به خودش جلب می کند.

  • آن را قابل مدیریت کنید

کارهایی که برای مراقبت از خود باید انجام دهید باید کوچک و قابل مدیریت باشند تا شبیه به کاری که ملزم به انجام آن هستید نباشد. باید آن فعالیتها را قابل دسترس نگه دارید تا نتوانید انجام آنها را به تعویق بیاندازید. مطمئن شوید هر کاری که انجام می دهید باعث می شود احساس بهتری داشته باشید، با خودتان ارتباط برقرار کنید و احساس کنید استراحت کرده اید. میتوانید در لیست خود لیستی دیگر بنویسید که شامل مراقبتهای عمیق تر و طولانی تر برای روزهایی باشد که بالاخره زمانی را در جدول زمان بندی به خودتان اختصاص داده اید و لیستی شامل فعالیتهای کوتاهتر پنج تا ده دقیقه ای باشد. برای مثال اگر از نظر احساسی خسته هستید و نمیتوانید راه بروید، در اطراف حیاط یا محوطه بیرون قدم بزنید. سختترین گام اولین گام است.

  • مراقبت از خود را تبدیل به روتین روزانه و برایش برنامه ریزی کنید

مرحله بعدی وارد کردن مراقبت از خود در روتین روزانه است تا لازم نباشد به آن فکر کنید. از جمله ی این فعالیتها انجام یوگا یا تلویزیون دیدن در شب یا صحبت کردن با دیگران در حین شام پختن است. بهترین روش برای این کار آن است که عادتهای کوچک را وارد روتین روزانه از پیش ساخته خود کنید. چیزی به آن اضافه نکنید. بلکه آن را طوری تنظیم کنید که تغییرات زیادی را به یکباره بوجود نیاورید. مثلا زمانی که صبح قهوه درست می کنید وارد شبکه های اجتماعی نشوید. لحظه ای به گوشی یا لپ تاپ خود نگاه نکنید و با گوش دادن به پادکستی که دوست دارید به ذهنتان استراحت بدهید. وقتی که روتین خود را تغییر دادید مراقبت از خود را وارد برنامه روزانه تان کنید. اگر این کار شامل نصف روز مرخصی گرفتن و مراقبه کردن است یا یک روز رمان عاشقانه خواندن، برایش برنامه ریزی کنید. زمان ایجاد کنید. شما هیچ گاه وقت آزادی برای مراقبت از خودتان ندارید. شما باید برای خودتان وقت بگذارید. به برنامه خود متعهد باشید و وقتی کاری پیش می آید کوتاه نیایید. شما هم مهم هستید.

  • زندگی تان را خودکار کنید

باید از خودتان مراقبت کنید اما وقت ندارید؟ مساله ای نیست – زندگی تان را خودکار کنید. چه کاری در زندگی انجام می دهید که بی فایده است؟ کاری که برای اهداف یا زندگی تان حیاتی نیست؟ ما همیشه کارهای عجیبی انجام می دهیم که زمان زیادی از ما می گیرد اما نیازی به انجام آن نیست. ببینید روی چه کاری وقت صرف می کنید و از دست آن خود را خلاص کنید. اگر لازم نیست آن کار را انجام دهید، قرارتان را کنسل کنید، مشتری ای که سودی برایتان ندارد و فقط وقتتان را می گیرد مرخص کنید، وقت آزاد خود را برای انجام کارهای داوطلبانه تلف نکنید و در عوض از خودتان مراقبت کنید. و حالا که وقت آزاد جدیدی دارید میتوانید کارهای بیشتری برای مراقبت از خود در آن بگنجانید. هر چقدر که میتوانید حوزه های زندگی خود را خودکار کنید. با این کار جلوی خستگی بیش از حد را میگیرید. این کار به سادگی پیش برنامه ریزی کردن برای پخت یک غذا یا نوشتن لیست خرید هفتگی، تنظیم کردن یادآورها یا فعال کردن سیستم صورت حساب آنلاین برای نرفتن به اداره پست باشد. هر چه گزینه های کمتری برای انتخاب داشته باشید، مجبور به انجام کارهای ناخوشایند کمتری هستید، و وقت بیشتری برای مراقبت از خود خواهید داشت.

  • استرس خود را برون سپاری کنید

شما به عنوان یک کارآفرین مشغله های زیادی دارد. شما فقط مدیرعامل نیستید بلکه متخصص بازاریابی، مدیر شبکه های اجتماعی، حسابدار، همکار فروش، سفیر برند و منشی هستید. احتمال آنکه در این بین گرفتار شوید زیاد است اما لازم نیست. اگر کاری هست که استرس زیادی در شما ایجاد می کنید، آن را برون سپاری کنید. کسی را پاره وقت استخدام کنید تا بخشی از کارهای شما که مورد علاقه تان نیستند را انجام دهد. این کار زمان زیادی را آزاد میکند تا بتوانید روی بخشهایی از کار خود که در آن خبره تر هستید تمرکز کنید و فضای ذهنی و احساسی زیادی را در سرتان خالی می کند. این یک شکل از مراقبت از خود است و زندگی شما را تا حد ممکن عاری از استرس می کند. وقتی از کوه بالا می روید باید از مسیرتان لذت ببرید نه اینکه بارهای سنگینی را تا قله کوه با خود بکشید. بارها را رها کنید اجازه دهید فرد متخصصی آنها را برایتان حمل کند. این در مورد زندگی فردی شما نیز کاربرد دارد، از کمک گرفتن از دیگران نتسید. برخی از کارهای زندگی را به افراد دیگر بسپارید تا زمان بیشتری برای مراقبت از خود داشته باشید. لازم نیست همه کارها را به تنهایی انجام دهید.

  • حد و مرز تعیین کنید

یکی از مهمترین کارهایی که به عنوان کارآفرین باید انجام دهید وضع کردن حد و مرزهاست. تعیین حد و مرز شکلی از مراقبت از خود است و باید در همه حوزه های زندگی تان این کار را انجام دهید.

  • حد و مرزهای کاری برای زمانی که میتوانید و نمیتوانید کار کنید
  • حد و مرزهای اجتماعی برای کسانی که با آنها وقت می گذارنید تا بیش از حد تلاش نکنید.
حتما بخوانید:   آیا کارآفرینی خصلتی ذاتی است یا اکتسابی؟

 

  • حد و مرزهای فیزیکی مانند کمتر یا بیش از حد ورزش کردن تا خودتان را خسته نکنید

لازم نیست برای آنکه مطمئن شوید از خودتان مراقبت می کنید حد ومرز تعیین کنید. وقت شما مهم است و محدود به کارهایی است که باید انجام دهید و بالاتر از همه آنکه باید سلامت روانی خود را حفظ کنید. در مورد کارهایی که دوست دارید انجام دهید حد و مرزهای قدرتمندی وضع و آنها را اعمال کنید.

  • انجام دهید

این مهمترین بخش است. برنامه ریزی کردن خوب است اما شما باید برای مراقبت از خود در زندگی تلاش کنید. لازم نیست کاری بزرگ و نمایشی انجام دهید. این کار میتواند به سادگی پنج دقیقه مراقبه کردن در زمان استراحت یا خواندن یک فصل از کتاب ذهنیت مثبت اندیشی باشد. کافی است هر روز کاری برای مراقبت از خود انجام دهید. روشهای مختلفی که میتوانید توسط آن از خودتان مراقبت کنید را در نظر بگیرید.

سخن آخر

ما انسانها در مراقبت از خود اهمال کاری می کنیم بخصوص در جامعه بازده زده ای که باید هر چه سریعتر در آن پیشرفت کنیم. کلید در اختصاص دادن زمانی برای مراقبت از خود است. هر بار یک گام کوچک بردارید و کم کم مراقبت کردن از خود به کاری آسان تبدیل می شود. کارهای ناخوشایند را خودکارسازی کنید، برای آنکه وقت آزاد داشته باشید بخشی از کارتان را برون سپاری کنید و لیست تهیه کرده و با طفره رفتن مقابله کنید. تنها به یک ساعت زمان لازم دارید و بعد میتوانید انرژی ذهنی و زمان خود را روی کاری دوست دارید متمرکز کنید. تنها کافی است خودتان را در الویت قرار دهید. شما مهمترین دارایی کسب و کارتان هستید. شما باید خودتان را در بهترین شرایط نگه دارید. ببینید به چه مراقبتهای فردی نیاز دارید و از آن لذت ببرید و در زندگی تان اعمال کنید. شما همیشه پرمشغله هستید و اگر از خودتان مراقبت نکنید، همیشه خسته و پریشان خواهید بود. شما مهم هستید. از خودتان مراقبت کنید.

حتما بخوانید:   7 ترفند نامرئی که مصاحبه کنندگان شغلی از آن برای آزمودن شما استفاده میکنند

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف