نتیجه یک تحقیق جدید: فیدبک دیگران باعث بهبود عملکرد شما نمی شود

نتیجه یک تحقیق جدید: فیدبک دیگران باعث بهبود عملکرد شما نمی شود
4.7/5 - (10 امتیاز)

 

 

ما عادت کرده ایم که فکر کنیم دریافت فیدبک (بازخورد) از دیگران به رشد و پیشرفت مان کمک می کند. ولی مطالعات محققان هاروارد نشان می دهد که این استراتژی احتمالا بهترین گزینه نیست. آزمایشات آنها به نتیجه شگفت انگیزی منجر شده است: درخواست راهنمایی و مشورت به جای فیدبک، بسیار مفیدتر خواهد بود.

ما هم خیلی تعجب کردیم وقتی متوجه شدیم که گاهی ممکن است فیدبک دیگران مانع از دستیابی افراد به بهترین نتایج شود. اجازه دهید ۶ دلیل این مساله را بررسی کنیم.

۱- فیدبک ها معمولا بیش از حد مبهم است

فیدبکی که از اطرافیان می گیریم معمولا بسیار مبهم است و مشخص نمی کند که چه چیزهایی را می توانیم بهبود دهیم. تحقیقات نشان می دهد که فیدبک های مبهم می تواند مانع پیشرفت شغلی زنان شود. مردان معمولا راهنمایی های مشخصی دریافت می کنند، ولی در مورد زنان احتمال دریافت فیدبک دقیق کمتر است. یک تحقیق دیگر نشان داده است ارزیاب ها در مواجهه با دانشجویانی که جزء اقلیت ها محسوب می شوند فیدبک انتقادی کمتری ارائه می کنند چون نمی خواهند بیطرفی شان زیر سوال برود.

۲- فیدبک معمولا به صورت تعریف و تمجید است

وقتی از مردم می خواهید به شما فیدبک بدهند، معمولا از شما تمجید می کنند. در یک آزمایش مشخص شد که وقتی در پایان سال از دانشجویان خواسته می شود کلاس های برگزار شده را ارزیابی کنند، اغلب صحبت هایی مانند “محتوا و سبک تدریس خیلی خوب بود” را مطرح می کنند. فیدبکی که به زنان داده می شود معمولا این است: “در کل کارهایت را خوب انجام می دهی”.

حتما بخوانید:   موسیقی خوب چطور منجر به شادی می شود

۳- فیدبک اغلب با ارزیابی گذشته همراه است

ما اغلب در ذهن خود فیدبک را به ارزیابی ارتباط می دهیم. علت آن است که در مدرسه معمولا فیدبک ها را همراه با نمرات دریافت می کنیم. اما در دوران بزرگسالی و در محیط های شغلی، فیدبک ها به صورت ارزیابی عملکرد است. وقتی از مردم می خواهیم فیدبک بدهند، بیش از اینکه اقدامات احتمالی آینده را مد نظر داشته باشند در مورد عملکرد گذشته دیگران فکر می کنند.

۴- مشورت، بر کارهایی که می توان انجام داد متمرکز است

هنگامی که از دیگران مشاوره می خواهیم معمولا به جای پرداختن به ارزیابی گذشته، بیشتر بر آنچه که می توان در آینده انجام داد متمرکز می شوند. گذشته را نمی توان تغییر داد، اما آینده ما به اقداماتی که همین حالا انجام می دهیم بستگی دارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که می خواهند مشاوره بدهند بیشتر روی چیزهایی تمرکز می کنند که می توانید آنها را بهبود ببخشید.

۵- در مشاوره معمولا توضیحات مفصل و دقیق تری دریافت می کنید

وقتی از افراد خواسته می شود به جای فیدبک مشاوره بدهند، معمولا جزئیات بیشتری را درباره مسائلی که باید بهبود یابد بیان می کنند. بعنوان مثال در همان آزمایشی که از دانشجویان خواسته شده بود کلاس خود را ارزیابی کنند، در صورت درخواست مشاوره توضیحات مفصلی در مورد جنبه های مثبت و منفی کلاس ارائه می دادند.

 

آیا آخرین باری که به جای فیدبک، به شما مشاوره داده شد را به یاد می آورید؟ آیا آن مشاوره برایتان مفید بود؟

حتما بخوانید:   از شکست می‌ترسید؟ این مطلب را بخوانید تا دیگر نترسید!

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف