چرا درک شخصیتهای حامی INFJ دشوار است

چرا درک شخصیتهای حامی INFJ دشوار است
امتیاز به این post

شخصیتهای حامی INFJ ( درونگرا، شهودی، احساسی، قضاوتگر)  نادر و پیچیده اند. برای همین دیگران سخت می توانند آنها را درک کنند. در واقع شخصیتهای حامی خودشان نیز به سختی خود را درک می کنند.

شخصیت حامی جزو دسته شخصیتهای مایرز – بریگز هستند. شخصیتهای مایرز – بریگز ترکیبی از چند شخصیت مختلف هستند. یکی از دلایلی که درک شخصیتهای حامی را بسیار دشوار میکند آن است که بسیاری از خصیصه های اخلاقی آنها با یکدیگر متناقض است. نوعی درگیری دائمی بین دنیای درون و بیرونشان وجود دارد. گاهی اوقات به نظر می رسد آنها دو شخصیت متفاوتند. شخصیتهای حامی نمی دانند دقیقا چه می خواهند و سردرگم می شوند. در زیر به پنج خصوصیت اخلاقی گیج کننده شخصیتهای حامی اشاره می کنیم:

 

  • آنها تنهایی را دوست دارند و در عین حال به شدت خواهان ارتباط با دیگران هستند

از آنجایی که شخصیتهای حامی درونگرا هستند، عمدتا بر زندگی درونی شان متمرکزند. با این حال، از آنجایی که افرادی احساسی هستند، به دنیای بیرون نیز توجه می کنند. این بدان معناست که با اینکه درونگرا اند به شدت نیاز به برقراری پیوند نزدیک با دیگران دارند. این درگیری، خودش را به شکل نیاز به تنها بودن، حتی مخفی بودن و به شدت با دیگران مهربان بودن و حساس بودن نشان می دهد. درک این خصوصیات برای دیگران مشکل و برای شخصیتهای حامی گیج کننده است. آنها ممکن است کل روز تنها باشند و صبح روز بعد به شدت نیاز به گفتگویی معنادار با دیگران داشته باشند.  این تغییر در خلق و خو گمراه کننده است. برخی از شخصیتهای حامی حتی می ترسند دچار اختلال خلقی باشند.

  • سختگیر نیستند اما در عین حال کمال طلبند

شخصیتهای حامی شهودی و قضاوتگرند. این دو خصیصه ذاتا با هم متناقضند. در نتیجه گاهی همه چیز را راحت می گیرند و آرامند. آنها غالبا به عنوان شخصیتهایی آرام دیده می شوند با این حال، در درون اصلا آرام نیستند. زیرا وجه قضاوتگر آنها باعث ایجاد تمایلات کمال طلبانه و یک سیستم ارزشی قدرتمند می شود. با آنکه بسیار خواهان دنبال کردن نیروی شهودی شان هستند، اما توسط نیروی کنترل گر درونشان عقب می مانند. بدان معنا که لیست های زیادی می نویسند و برنامه ریزی می کنند اما غالباً علیه نظم سفت و سختی که بر خود تحمیل کرده اند شورش می کنند.

  • شخصیتی هنرمند و در عین حال منطقی دارند

با اینکه شخصیتهای حامی معمولا هنرمندند، بین جنبه خلاق و منطقی خود در کشمکش هستند. آنها معمولا ایده های زیادی دارند اما قبل از اینکه شانسی برای متجلی کردنشان بدهند، آنها را تجزیه تحلیل و قضاوت می کنند. به همین دلیل پروژه های نیمه تمام زیادی دارند. از آنجایی که این افراد حساسند، در صورتی که طرف مقابلشان فردی منتقد باشد ، کارشان را به او نشان نمی دهند. آثار هنری خلق شده توسط آنها روشی برای بیان دنیای درونشان است که باعث می شود در برابر نقد یا قضاوتهای دیگران موضع شخصی بگیرند. برای همین غالبا طبیعت خلاقشان را سرکوب می کنند. در نتیجه افرادی غمگین هستند. آنها باید به شکلی خلاقانه خودشان را ابراز کنند

  • هم منظمند و هم شلخته

از آنجایی که شخصیت های حامی قضاوتگرند، دوست دارند اطرافشان زیبا باشد. آنها همه چیز را به شکلی هنری چیدمان می کنند. اما باز هم با خودشان دچار کشمکش هستند. آنها آرزو می کردند میتوانستند کمی بی نظم باشند.

حتما بخوانید:   8 ترفند روانشناسانه که کمک می‌کنند در قرارها دلبری کنید!

گاهی اوقات به شدت منضبط می شوند و برنامه های سختی برای خود می چینند. به طور منظم اولیت هایشان را بررسی می کنند و برنامه هایی طراحی می کنند که بخش شهودی ترشان نمیتواند آنها را اجرا کند. در اثر ترس از شکست خوردن و قضاوت شدن توسط دیگران، بین خواست دنبال کردن نیروی شهودی و زندگیِ بدون برنامه ریزی  در نوسانند. به همین دلیل، با آنکه به شدت خواهان نظم و انضباط هستند به ندرت به آن دست می یابند زیرا به محض برقراری نظم و ترتیب دوباره همه چیز را بر هم می زنند و از نو مرتب می کنند.

  • از حقوق دیگران دفاع می کنند اما از حقوق خود نه

شخصیت های حامی همیشه مدافع افراد ضعیف تر از خودشان هستند. آنها حس قضاوتگر قدرتمندی دارند. اگر به نظرشان موضوعی ناعادلانه بیایید جسارت شیر را از خود نشان می دهند. آنها برای برقراری نظم و عدالت می جنگند.

با این حال به ندرت از حقوق خودشان دفاع می کنند. این موضوع از عدم عزت نفس آنها ناشی می شود یا شاید هم از آنجایی که دوست ندارند دیگران را از خود ناراحت کنند یا باعث ایجاد درگیری شوند. دلیل دیگری هم برای نیاز آنها به تنهایی وجود دارد. آنها از اینکه دائما به نیازهای اطرافیانشان بپردازند خسته اند.

شخصیت حامی، شخصیتی پیچیده است و در این مورد شکی نیست. اما با شناختن شخصیت خاص خود میتوانند زندگی شادتری داشته باشند. در این صورت  خیالشان از ابتلا به اختلال خلقی یا سایر بیماری های روانی راحت می شود. مطالعه کردن درباره نوع شخصیت خود و زمان گذاشتن برای توجه به نیازهایشان ، میتواند زندگی آنها را از کشمکشی بی انتها به یک زندگی آرام تبدیل کند. در این صورت است که میتوانند از خصوصیات منحصربفرد شخصیتی و استعدادهایشان استفاده کنند.

حتما بخوانید:   مفهوم عشق چیست؟

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف