چرا ما همچنان به این ۱۱ عضو از بدن خود که برای حیات ما ضروری نیستند، احتیاج داریم

چرا ما همچنان به این ۱۱ عضو از بدن خود که برای حیات ما ضروری نیستند، احتیاج داریم
امتیاز به این post

بدن انسان به شدت میتواند خودش را با تغییرات منطبق کند  – ممکن است ما بسیاری از اندامهای خود را از دست بدهیم و بدن ما همچنان خوب کار کند، مگر آنکه همه اعضای بدن به ناگاه دست از کار کردن بکشند. با این حال اگر قسمت اعظمی از اعضای بدن خود را که نقش مهمی در بدنتان بازی می کنند از دست بدهید همیشه راه حلی وجود دارد مانند اضافه کردن مکملهای ویتامینی به رژیم غذایی خود. در هر صورت، تاثیر چندانی بر روی زندگی شما ندارد و میتوانید همچنان زندگی خوبی داشته باشید. در زیر به لیستی از اعضایی اشاره می کنیم که در زندگی روزمره نیاز چندانی به آنها نداریم

  • سوراخ بینی

بینی ما دو سوراخ دارد که توسط تیغه بینی از همدیگر جدا شده اند. این تیغه باعث می شود عملا ما دو بینی داشته باشیم. یکی از سوراخهای بینی ما قوی تر از دیگری کار می کند. هر چند ساعت یکبار به دلیل ورم کردن بافتهای بینی جای یکی از سوراخهای بینی با دیگری عوض می شود. یکی از سوراخهای بینی باید جریان هوای کمتری را از خود خارج کند زیرا به ما توانایی بالایی در بویایی می دهد.

  • ریه

ریه ها مسئول رساندن اکسیژن به بدن هستند. اما آنچه جالب است آن است که ما میتوانیم تنها با یک طرف ریه خود زنده بمانیم، البته مشکلات کمی در این زمینه خواهیم داشت. برای مثال ورزشکاران نمیتوانند با نهایت پتانسیل خود ورزش کنند اما باز هم تا حدودی قادر به انجام آن هستند. بدن با تامین کسری اکسیژن می تواند بدون یکی از ریه ها عمل کند. همچنین ریه ای که برداشته نشده است در انطباق با تغییرات ایجاد شده بزرگتر می شود. تنها چیزی که لازم است زمان و کمی تمرین است.

  • معده

درست شنیدید، بیشتر افراد میتوانند بدون معده زنده بمانند. در حالیکه روده کوچک برای حیات ضروری است و مهمترین بخش دستگاه گوارش است، معده ضروری نیست. بدن ما میتواند بدون تجزیه کردن غذا در معده آن را به روده ها بفرستد. جراحان در حین جراحی می توانند مری ( لوله ای که حلق را به معده وصل می کند  ) را به روده کوچک متصل کنند و در نتیجه افراد می توانند به طور طبیعی با دریافت مکملهای ویتامینی غذا بخورند. با این حال معده تنها زمانی باید برداشته شود که فرد دارای یک بیماری جدی مانند سرطان معده است.

  • لوزه

برداشتن لوزه ها در اوایل کودکی انجام می شود. اما بزرگسالان نیز می توانند لوزه های خود را بردارند و می توان بدون آنها زندگی کرد. لوزه ها در انتهای گلو قرار دارند و وظیفه آنها جمع کردن میکروبها و مانع شدن از ورود آنها به داخل دهان است. برای اکثر افراد، با بالا رفتن سن، لوزه ها کوچکتر می شوند اما گاهی این اتفاق نمی افتد و در این زمان است که لوزه ها عفونی شده و باید آنها را با جراحی برداشت.

  • ماهیچه های راست کننده مو

همه میدانیم زمانی بدنمان مور  مورمی شود که به آهنگی دلپذیر گوش می دهیم، وقتی بیرون خیلی سرد است یا زمانی که ترسیده ایم. اما ما به طور طبیعی به این ماهیچه ها احتیاجی نداریم مگر آنکه مانند اجداد پشمالوی خود به آنها برای محافظت از خود در برابر سرما نیاز داشته باشیم. بافت های ماهیچه ای موسوم به ماهیچه های راست کننده مو،  ماهیچه هایی هستند که باعث راست شدن موهای بدن ما می شوند و اجداد ما از آنها به عنوان پوششی مانند ژاکت های امروزی در برابر سرما استفاده می کرده اند.

  • بخشهایی از گوش

البته که ما برای شنیدن به گوشهایمان احتیاج داریم، اما لازم نیست برای انجام این کار آنها را تکان دهیم. دسته ای از ماهیچه ها به نام ماهیچه های لاله گوشی وجود دارند که اجداد ما از آنها برای تکان دادن گوش خود به جهت بهتر شنیدن و ابراز احساسات خود مانند حیوانات استفاده می کردند . با آنکه امروزه هنوز آن بخشها را با خود داریم اما زیاد قادر به تکان دادن آنها نیستیم و آنها به دلایل تکاملی ضعیف شده اند. با این حال گوشهای ما وقتی احساساتی نظیر شادی را حس می کنیم تکان می خورند و این پدیده قابل توضیح نیست.

  • روده بزرگ

نقش اصلی روده بزرگ خارج کردن فضولات از بدن است. روده بزرگ ربطی به متابولیسم ما ندارد و راه مستقیم تری به شکم دارد برای همین است که افراد می توانند بدون آن زندگی کنند. هیچ دلیلی برای برداشتن آن وجود ندارد مگر آنکه فرد بیماری جدی داشته باشد. اما نترسید شما بدون روده بزرگ هم میتوانید زندگی کنید.

  • پلک سوم

اگر در آینه به چشمان خود زل بزنید، دایره صورتی رنگ کوچکی را در گوشه چشمتان می بینید. این سومین پلک شماست که برای ما بی فایده اما برای حیواناتی چون پرندگان ضروری است و مانع از ورود گرد و خاک به داخل چشمان شان می شود. اگر اسم انتخاب طبیعی به گوشتان خورده باشد این مطلب برایتان آشناست. به طور خلاصه انتخاب طبیعی اعضای بدن ما را در طول نسلها حفظ می کند اما برخی از آنها مضر هستند در نتیجه در نسل بعدی حذف می شوند و سایرین به بقای خود ادامه می دهند .

  • دنبالچه

همه ما دنبالچه داریم که برای ما کاملا بی فایده است، اما پستانداران به آن برای حفظ تعادل و برقراری ارتباط نیاز دارند. این عضو حتی برای اجداد ما در زمانی که راه رفتن بر روی دو پا را یاد گرفتند بی فایده بود. تکامل، این عضو را به استخوانهایی در انتهای ستون فقرات ما تبدیل کرد. برخی یافته ها نشان می دهد که این استخوان همچنان برای تقویت ماهیچه ها و ناحیه لگنی مورد استفاده قرار میگیرد اما ثابت شده که برای ما دیگر خاصیتی ندارد .

  • طحال

طحال در سمت چپ شکم و در کنار معده قرار دارد. عضو مهمی است اما افراد بدون آن نیز میتوانند زندگی کنند. وقتی طحال به درستی کار نکند، مثلا بزرگ شود یا آسیب ببیند، مشکلاتی را ایجاد می کند. در این صورت باید آن را برداشت.بعد از برداشتن طحال ممکن است سریعتر به عفونتها آلوده شوید. اما کبد وظایف آن را به عهده می گیرد و هم چنان میتوانید در برابر عفونتها مبارزه کنید.

  • مثانه

مثانه در سمت راست شکم و زیر کبد قرار دارد. بدون آن بدن نمیتواند مایعات گوارشی به نام صفرا را جمع آوری کند، اما به عنوان جایگزین، کبد این وظیفه را انجام می دهد و آن را به درون روده کوچک می ریزد.

حتما بخوانید:   آنچه در مورد داشتن شرکای جنسی (سکشوال پارتنر) متعدد باید بدانید

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف