کنار آمدن با عادت مخرب از کاه کوه ساختن

کنار آمدن با عادت مخرب از کاه کوه ساختن
4/5 - (4 امتیاز)

از کاه کوه ساختن عادتی سمی است. این عادت گاهی اوقات از کودکی آغاز شده و در طی زندگی همراه فرد می ماند. چنین مسئله ای بر خانواده ها، روابط  و شغل افراد تاثیر می گذارد. شاید فکر کنید که رها کردن یک سری چیزها بهتر از نگران بودن به خاطر مسائل جزئی است، اما یک سری افراد به کوه ساختن از کاه عادت کرده اند.

چه کسی این کوه ها را می سازد؟

همه به این مسئله دچار نیستند. اما یک سری از افراد هستند که بیشتر مستعد این عادت می باشند و البته دلیل هم دارند. در ادامه با بررسی افرادی که بیشتر از دیگران از کاه کوه می سازند، با ما همراه باشید.

۱_ کسانی که از اختلال وسواسی-جبری رنج می برند: اختلال وسواسی-جبری اختلالی جالب و پیچیده است. این اختلال گاهی حاد بوده و گاهی سطحی است. افرادی که از این اختلال رنج می برند ممکن است گاهی از مسائل خیلی کوچک، مشکلات بزرگی بسازند. دلیل این مسئله آن است که افراد مبتلا به این اختلال دوست دارند اوضاع طبق میل و خواسته های خودشان پیش برود، مسائل را چندین بار چک می کنند و یک سری رفتارهای وسواس گونه ی دیگر دارند. بنابراین منطقی است که گاهی اوقات مسائل کوچک در زندگی این آدم ها، همچون مشکلی بزرگ به نظر برسد.

۲_ افراد اهل رقابت: افراد اهل رقابت سخت خواستار برنده شدن در هرچیزی بوده و عیب و نقایص را سریعا شناسایی می کنند. چنین افرادی سخت تمرین کرده، سخت تلاش کرده و حتی گاهی اوقات تقلب می کنند. چیزی که ممکن است مسئله ای به شدت ساده باشد، در ذهن این افراد به مهم ترین رقابت عمرشان تبدیل می شود. رقابت همیشه هم در زمینه ی ورزش نیست. بعضی ها با موفقیت دیگران رقابت می کنند.

حتما بخوانید:   اگر این سوالات را از دیگران می پرسید اصلا مودب نیستید!

۳_ افراد مبتلا به اضطراب یا اختلال پس از سانحه: شاید از قصد از کاه کوه نسازید، اما ذهن مضطرب تان از روی نگرانی این کار را انجام می دهد. برخلاف افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری، افراد مضطرب یا مبتلا به اختلال پس از سانحه به دنبال کمال و بی نقصی نیستند، اما حس می کنند که مشکلات، هر چند جزئی، به سمت آنها حمله ور شده اند.

۴_ افرادی که اهل کنترل کردن هستند: افرادی که اهل کنترل کردن دیگران یا شرایط هستند نیز، مستعد از کاه کوه ساختن هستند. همه چیز باید تحت کنترل این افراد باشد. وقتی کنترل را از دست بدهند، نمی توانند رفتاری سالم داشته باشند. این نوع رفتار، به شدت سمی بوده و موجب تخریب زندگی می شود. نکته ای که وجود دارد این است که خیلی وقت ها خود شخص متوجه نیست که رفتاری کنترلگر دارد. بدتر کردن اوضاع از آنچه که هست فقط باعث ایجاد مشکلات بیشتری شده و راه به جایی نمی برد. دست آخر از اینکه رویاهای تان را دنبال کنید، پی رابطه ای را بگیرید و حتی به آینده فکر کنید، خواهید ترسید.

چطور این کوه را جا به جا کنیم

برای اینکه دست از این نوع طرز تفکر بردارید، باید با کسانی که دیدی مثبت تر به زندگی دارند خود را احاطه کنید. افراد مثبت گرا، اندازه ی مشکل را همان قدر که هست می بینند. در نظر این افراد بدون وحشت کردن می توان با مشکلات کنار آمده و آن ها را حل کرد.

وقتی تنها بودید و حس کردید مشکل تان هر لحظه دارد قدرت می گیرد، از خودتان بپرسید که آیا اوضاع واقعا آن قدر بد است؟ آیا دو روز دیگر این مسئله اهمیت خواهد داشت؟ اگر نه، پس واقعا دارید از کاه کوه می سازید. برای اینکه دیدتان را تغییر دهید، باید نگاهی مثبت تر داشته و در جست و جوی حمایت دیگران باشید. اگر لازم بود، کمک افراد متخصص را نیز از خود دریغ نکنید.

حتما بخوانید:   چطور وقتی حال ندارید از تخت بلند شوید!

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف