اگر این سوالات را از دیگران می پرسید اصلا مودب نیستید!

امتیاز به این post

توانایی برقراری گفت وگوی کوتاه با دیگران هم سر کار و هم در زندگی خیلی خوب و کارآمد است. اما حتی آدم های مودب هم گاها این سوالات  را می پرسند که مخاطب معذب می شود و اغلب اوقات هم مشخص نمی شود مشکل از کجا بوده. در این مطلب سوالاتی که مردم اکثر اوقات در گفت وگوی کوتاه می پرسند را جمع آوری کرده ایم. ما آنهایی را انتخاب کرده ایم که اگر می خواهید تاثیری خوب روی دیگران گذاشته و گفت وگویی خوب داشته باشید بهتر است از آنها اجتناب کنید.

۱_ این مادرته؟

اگر مطمئن نیستید کسانی که پیش رویتان هستند چه رابطه ای با هم دارند، بهتر است حدس نزنید. احتمال این وجود دارد که با سوالات این چنینی مخاطب را از خود برانید.

_ ایشون مادر/ خواهر /برادر /پسرتونه؟

_ با هم نسبتی دارید؟

ممکن است اشتباها به خواهر بزرگ تر بگویید مادر یا به کسانی که از هم خوششان نمی آید بگویید نسبت دارند. بهتر است که نوع رابطه ای که افراد با یکدیگر دارند یا از خودشان جویا شده یا از لای رفتار و گفتارشان متوجه شوید.

۲_ چه مدت است که با هم هستید؟

مردم دوست دارند هم در مورد رابطه خودشان و هم در مورد رابطه دیگران صحبت کنند. با این حال اگر مخاطبین تان سریع وضعیت رابطه شان را با شما به اشتراک نگذاشته اند، بهتر است که از آنها سوال نکنید چه مدت است که با هم دیگر بوده یا ازدواج کرده اند یا نه. کسانی که با یکدیگر ملاقات می کنید ممکن است فقط آشنای ساده  همدیگر باشند و از همین رو سوال کردن اینکه نسبتی با هم دارند یا نه خیلی سوال مناسبی نیست.

حتما بخوانید:   ۳ فعالیتی که باعث تقویت عزت نفس می شود

۳_ کی بچه دار می شوید؟

این ها هم سوالاتی هستند که بهتر است ازشان اجتناب شود:

_ بچه دارید؟

_ باردار هستید؟

_ دختربچه دارید یا پسربچه؟

مادرهایی که چند بچه دارند مدام ازشان سوال می شود که همه شون مال خودتون هستند؟ و این احتمالا باعث عصبانیت آنها می شود. سوال در مورد بچه داشتن هم می تواند زوج هایی که بچه ندارند را آزار داده و کسانی که نمی توانند بچه داشته باشند را ناراحت کند. به علاوه صحبت در مورد بارداری هم شکل طعنه زدن است، انگار که می گویید چاق شده.

۴_ ماندگاری دائمی دارد؟

مسلم است که مردم خیلی دوست ندارند در مورد مشکلات واضح و مشخص مربوط به سلامتی صحبت کنند اما اغلب سوالات نامربوطی در مورد ظاهر دیگری می پرسند:

_ دردناک بود ؟

_ واقعی است ؟

_ فلان مدل مو، لباس و غیره را کجا انجام داده ای؟

کمتر پیش می آید که صحبت در مورد تتو، پیرسینگ و موارد این چنینی با کس دیگری برای آدم جالب باشد. علاوه بر این نباید به وسایل، مو یا پوشیدنی دیگری هم دست زد چراکه تجاوز به حریم خصوصی محسوب می شود. سوال پرسیدن در مورد جراحی های زیبایی دیگری هم جزو سوالات نامناسب. حتی اگر مطمئن هستید که طرف مقابل تان به سولاریم می رود هم، نباید در مورد سالنی که می رود سوال کنید.شاید او بخواهد تظاهر کند که این رنگ طبیعی پوستش است!

۵_ چرا به آن احتیاج داری؟

سرگرمی ها موضوع خوبی برای گفت وگوی کوتاه هستند و باعث می شوند از دل غریبه ها دوستان خوبی بیرون بیاید. با این حال یک سری سوالات هستند که ممکن است موجب خجالت مخاطب شوند. مثلا پرسیدن اینکه چرا دیگری ۵ تا سگ دارد یا چرا اینقدر سرگرمی های پرخرج دارد سوالات مناسبی نیستند. مخاطب تان ممکن است حس کند که به نظر شما سرگرمی هایش احمقانه هستند.

حتما بخوانید:   مواردی که تنها افرادی که والدینی سخت گیر داشته اند درک می کنند 

۶_ قیمتش چند است؟

بعضی ها از دیگران راجع به درآمدشان سوال می کنند. یا شاید هم بپرسند که کلا بودن در این صنعت کاری چقدر درآمد دارد. افراد دوست ندارند اعتراف کنند که حقوق شان آنقدرها بالا نیست و از شغل شان رضایت ندارد از همین رو سوال در مورد پول و مسائل مرتبط بسیار شخصی بوده و نباید پرسیده شود.

قیمت اجناس هم می تواند موضوع معذب کننده ی دیگری باشد. شاید قیمت چیزی را از یک غربیه بپرسید چون دوست تان تازه آن چیز را خریده و می خواهید قیمت ها را مقایسه کنید ولی مخاطب تان ممکن است فکر کند که دارید وضع اقتصادی و استطاعت مالی اش را می سنجید.

چطور به سوالات خجالت آور پاسخ دهید

_ موضوع را عوض کنید.

_ پاسخ کوتاه دهید.

_ از جواب دادن امتناع بورزید.

اغلب اوقات بی اعتنایی به سوال باعث می شود طرف مقابل متوجه شود که با پاسخ دادن به آن سوال راحت نیستید. عوض کردن بحث یا دادن پاسخ کوتاه هم نشان دهنده ی این است که از سوال خوشتان نیامده. با این حال اگر طرف مقابل روی جواب گفتن اصرار دارد می توانید بگویید:« نمی خواهم در موردش صحبت کنم، بحث رو عوض کنیم». این کار بهتر از این است که عصبانی و مضطرب شده یا سر موضوعی که دوست ندارید برنجید.

سوالات باعث می شوند مکالمات ادامه پیدا کنند. یاد گرفتن درست سوال پرسیدن باعث می شود هم صحبتی خوب باشید که دیگران را به خودش جذب می کند.

آیا شما هم پیش از این با سوالات معذب کننده مواجه شده اید؟ در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید:   دختر یا پسر، چه چیزی را اول در تصویر دیدید

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف