۷روش موثر برای افزایش بازدهی در زندگی

۷روش موثر برای افزایش بازدهی در زندگی
امتیاز به این post

 

 

در دورانی که حواسها به آسانی پرت می شوند، متمرکز و کارامد باقی ماندن دشوار است.

افراد به سختی تلاش می کنند تا در آخر به نتایج دلخواهشان برسند. اما همچنان، با وجود کار سخت، بازدهی چندانی از کارشان به دست نمی آورند. چرا؟

همه بیست و چهار ساعت در شبانه روز برای انجام کارهایشان زمان دارند. اما باز هم برخی احساس می کنند زمان بیشتری میخواهند.

اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، پس باید روی بازدهی خود کار کنید.

بله نمیتوانید زمان بیشتری به برنامه روزانه تان اضافه کنید اما میتوانید تعداد ساعات بیشتری را در روز به شکل متمرکز کار کنید. همه چیز به مدیریت بهینه زمان و متمرکز ماندن برمیگردد.

در زیر برخی از روشهای کارامد برای افزایش بازدهی در زندگی آورده می شوند.

۷ شیوه موثر برای افزایش بازدهی

  • همزمان چند کار را با هم انجام ندهید

برخی از مردم فکر می کنند انجام همزمان چند کار بازدهی آنها را بالا می برد چرا که در آن واحد چند کار را با هم انجام میدهند. اما کاملا برعکس است.

بر اساس بسیاری از مطالعات، چند فعالیتی تمرکزتان را می گیرد زیرا مجبورید آن را بین چند فعالیت پخش کنید. در نتیجه بازدهی تان پایین می آید. بنابراین هر بار فقط بر روی یک کار تمرکز کنید. بدین ترتیب سرعت تان بالاتر می رود.

  • عوامل پرت کننده حواس را حذف کنید

برخی حواس پرتی های آشکار را میتوانید در مدت چند ثانیه حذف کنید. در مورد وسایل الکترونیکی تان صحبت میکنیم. بله وسایل الکترونیکی زندگی ما را ساده تر کرده اند اما بزرگترین عامل حواس پرتی ما هستند. پس موقع کار کردن آنها را از خودتان دور کنید.

حتما بخوانید:   ۵ نکته که به شما کمک می کند خودتان را باور کنید

مثلا گوشی خود را سایلنت کنید یا در حالت پرواز قرار دهید. اگر با لپ تاپ کار می کند، اعلامیه های آن را غیرفعال کنید و از اکانتهای شبکه های اجتماعی تان بیرون بیایید. این کارهای کوچک تاثیر بسزایی در افزایش بازدهی دارند.

 

  • سطوح انرژی خود را مدیریت کنید

همیشه کارهایی وجود دارند که نیازمند وقت و تمرکز هستند و برای همین است که انجامشان را به زمانی بعد موکول می کنید و وقتی زمان تکمیل آنها می رسد، خسته شده اید.  به دلیل پایین بودن سطح انرژی تان، مغز شما نمیتواند با ظرفیت کامل کار کند و در نتیجه خیلی سریع تمرکزتان را از دست می دهید.

بنابراین مهم است که سطوح انرژی خود را به شکلی موثر مدیریت کنید. مثلا سخت ترین و مهمترین کارتان را زمانی انجام دهید که پرانرژی هستید. چون در آن زمان، مغزتان با ظرفیت کامل کار می کند و باعث می شود به خوبی با تمرکز، شرایط را مدیریت کنید.

  • قانون « کار- استراحت – کار »

قانون « کار – استراحت – کار» در بالا بردن بازدهی شما بسیار موثر است. مطالعات نشان می دهند حتی استراحت های کوتاه بین کار میزان تمرکز و بازدهی را بالا می برد.

پس بعد از هر ۴۰ – ۵۰ دقیقه کار، ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. این کار به شما کمک می کند تمرکزتان را دوباره بدست آورید و بهینه تر عمل کنید.

میتوانید به پیاده روی کوتاه بروید، مقدار آب یا چای بنوشید. از رفتن به شبکه های اجتماعی خودداری کنید زیرا به سرعت زمانتان می گذرد و شما حتی متوجه نمی شوید.

حتما بخوانید:   10 راهکار مدیریت زمان برای رسیدن به موفقیت

 

  • ببینید وقت تان را صرف چه کارهایی می کنید

در انتهای روز، چند دقیقه صرف تحلیل روزتان کنید. ببینید آیا کاری بوده است که بیشتر از زمان مورد نیاز وقتتان را گرفته باشد. آیا کسی هست که  به شما در انجام آن کمک کند تا بازدهی بالاتری داشته باشید؟ اگر هست، از او تقاضا کنید. بدیت ترتیب بهتر میتوانید زمانتان را مدیریت کنید.

  • از خودتان مراقبت کنید

مراقبت از خود یکی از نادیده گرفته شده ترین شیوه های افزایش بازدهی است. همه بر روی رشد کاری خود متمرکز هستند که خوب هم هست. اما اختصاص دادن ۲۰ دقیقه از وقت خود به سلامتی تغییر زیادی در بازدهی تان ایجاد می کند.

فرد سالم همیشه بازدهی بالاتری نسبت به فرد ضعیف یا بدون تناسب اندام دارد. حفظ تناسب اندام کار سختی نیست. فقط کافی است رژیم غذایی سالمی داشته باشید و چند تمرین ورزشی ساده مانند شنا، اسکوات و حرکات کششی انجام دهید.

  • دست از طفره رفتن بردارید

طفره رفتن از انجام کارها به راحتی بازدهی شما را پایین می آورد. وقتی کاری را به زمانی دیگر موکول می کنید، بارتان را برای وقتی دیگر سنگین تر می کنید. در نتیجه دچار استرس می شوید و استرس خود بازدهی را پایین می آورد.  پس کارهایتان را در زمان مناسب تمام کنید تا بازدهی بیشتری به دست بیاورید.

 

 

 

نتیجه گیری

شما نمی توانید در یک یا دو روز بازدهی خود را بالا ببرید. بلکه این عادتی است که نیازمند کار مستمر است. از دست دادن تمرکز طبیعی است اما مهم آن است که چقدر سریع دوباره آن را بدست بیاورید. پس روشهای نامبرده را انجام دهید تا بازدهی بیشتری در زندگی داشته باشید. در مدت چند هفته یا چند ماه تفاوت آشکاری را خواهید دید.

حتما بخوانید:   8 عادت بدی که آرزوها و خواسته های افراد را می کشد

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف