۷ عاملی که منجر به کمبود ویتامین دی می‌شوند

۷ عاملی که منجر به کمبود ویتامین دی می‌شوند
امتیاز به این post

ویتامین دی به دلایل زیادی حائز اهمیت است. از جمله برای داشتن استخوان هایی سالم، تقویت سیستم ایمنی و اعصاب، عملکرد ریه ها و سلامت قلبی عروقی. ما عمدتا ویتامین دی را از طریق نور خورشید و غذاها دریافت می کنیم. این ویتامین توسط روده ها جذب شده و به کبد منتقل می شود. کبد ویتامین دی را به شکلی در می آورد که به آسانی بتواند در بدن جریان پیدا کند. در عین حال عواملی هستند که باعث کمبود ویتامین دی در بدن می شوند. در ادامه با بررسی این عوامل با ما همراه باشید.

۱_ کمبود نور خورشید

خورشید اولین منبعی است که موجب تحریک تولید ویتامین دی می شود. کمبود نور خورشید باعث کمبود ویتامین دی در بدن می شود. ما برای داشتن پوستی سالم و همینطور متابولیسمی خوب به نور خورشید احتیاج داریم. برخلاف باورها، استفاده از کرم ضد آفتاب موجب جلوگیری از جذب ویتامین دی نمی شود، بلکه از سرطان پوست جلوگیری می کند.

۲_ خوردن غذاهایی که باعث چاقی می شوند

چربی در تولید یا جذب ویتامین دی در بدن اختلال ایجاد نمی کند، بلکه چربی زیادی در سلول ها ویتامین دی زیادی جذب می کنند و از همین رو ویتامین دی برای بقیه ی قسمت های بدن کم می آید. از خوردن غذاهایی که باعث چاقی می شوند از جمله نوشابه های شیرین، آب میوه، سیب زمینی سرخ کرده، شکلات، نان سفید و گوشت قرمز باید تا جای ممکن اجتناب کرد.

حتما بخوانید:   5 توصیه حرفه ای برای کاهش چربی شکم بدون گرفتن رژیم

۳_ گیاهخواری سفت و سخت بدون استفاده از مکمل ویتامین دی

گیاهخوار بودن مزایای زیادی دارد اما استفاده نکردن از مکمل های ویتامین های دی خیلی کار عاقلانه ای نیست. از آنجایی که غذاهایی مثل تخم مرغ، ماهی، شیر، ماست و پنیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین دی هستند، گیاهخواران نمی توانند از آن بهره مند شوند.

۴_ سبک زندگی کم تحرک

سبک زندگی کم تحرک صدمات زیادی را با سلامت انسان وارد می کند. دو نتیجه ی داشتن سبک زندگی کم تحرک، کمتر قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مشکل پیدا کردن سلامت قلب و عروق است. هر دوی این موارد باعث کمبود ویتامین دی در بدن می شوند.

۵_ کمبود مصرف کلسیم

کلسیم و ویتامین دی هر دو برای داشتن استخوان‎ هایی قوی ضروری هستند. برای جذب کلسیم باید ویتامین دی در بدن تان داشته باشید و از طرف دیگر کلسیم بالا باعث جذب مناسب ویتامین دی می شود.

۶_ زندگی در مکان های مرتفع

اگر در مکان های مرتفعی زندگی می کنید حتما مکمل ویتامین دی را در رژیم غذایی تان بگنجانید.

۷_ برنزه کردن

ملانین باعث کاهش توانایی پوست در ساخت ویتامین دی در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می شود. این یعنی با اینکه نور آفتاب برای تولید ویتامین دی خوب است، اگر دارید برنزه می کنید یا پوست تیره دارید، ملانین بیشتری در پوست تان است و باعث جلوگیری از آسیب اشعه های مضر خورشید به پوست تان می شود اما سوی دیگر جلوی تولید ویتامین دی را نیز در بدن می گیرید. از همین رو توصیه می شود که تعادل را رعایت کنید.

حتما بخوانید:   اگر روی زمین بخوابید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف